BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Programmer,People,Working,Laptops,Or,Smartphones,With,Ai,,Artificial,Intelligence

Rossz válasszal bünteti a mesterséges intelligencia a rossz kérdést

Magyarországon is nagy a lelkesedés a mesterséges intelligencia bevetése iránt, de nem minden feladatra ez a jó megoldás, és tudni kell jól használni is. A tőle kapott eredmény ugyanis feltétlenül hasznos, az viszont biztos, hogy az MI bevezetése sokba kerül. A KPMG szakértői a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségekről, kihívásokról beszéltek újságíróknak.

Magyarországi méretekben a felső kkv vállalati kategória az a szint, amelynél érdemes adott feladat megoldására bevetni a mesterséges intelligenciát (MI), és amelynél ehhez meglehet a kellő forrás is. A MI fejlesztésének költségét azonban érdemes összevetni az ugyanarra a feladatra használható robotok licencének árával, ezek az árak ugyanis esnek – válaszolt a Világgazdaságnak a KPMG kockázati tanácsadó partnere a tanácsadó cég (részben) az MI-ről szervezett rendezvényén.

Rakó Ágnes: nagy a hype az MI körül / Fotó: KPMG Hungary

Rakó Ágnest azért kérdeztük, mert újságírók előtt egyebek mellett arról is beszélt, hogy a mesterséges intelligencia bevetése nagy kezdeti költséggel jár, és ehhez nem minden magyarországi vállalat rendelkezik erős anyavállalati támogatással. Lapunknak néhány példát is hozott az MI hazai alkalmazására:

  • A sokféle terméket kínáló biztosítóknál érdemes az MI-re bízni az adott ügyfél igénye szerinti termék kiválasztását.
  • Más esetben, mondjuk egy százezernél is több szerződést kezelő cég a szerződéstömegből az MI adott szempont szerint válogathat, például kikeresteti a felbontandókat.
  • Akvizíció előtt is jól elemezhetők a szükséges adatok, vagy
  • előre jelezhető egy vállalat majdani munkaerő-igénye.
  • Megtudható vele, hogy adott banknál kaphatunk-e hitelt, ha igen, milyen feltétellel.
  • Az ügyfélszolgálaton is nagyon hasznos az MI, ha az alkalmazott esetleg nem tud angolul.

A saját műtőasztalára feküdt fel a KPMG

A kapott eredmény azonban sohasem 100 százalékos, van még vele utómunka. Sok múlik azon, hogy milyen szabályt adunk meg az MI-nek az eredmény generálásához. „A KPMG-nél ezért először magunkon kísérleteztünk, kézzel fogható tapasztalatra voltunk kíváncsiak a mesterséges intelligencia használhatóságáról” – ismertette Rakó Ágnes a rendezvényen. A hype ugyanis nagy a mesterséges intelligencia körül, de kevés eredményhez jutunk, ha az MI-t nem jól vetjük be. Öt-hat éve még nehezen ment át a KPMG ügyfeleinél, hogy használják az MI-t, most már nem. Már tartanak a kísérletezések.

A KPMG becslése szerint a középvezetők munkájának hatékonysága 40-50 százalékkal javítható a mesterséges intelligencia bevetésével, amelynek vagy látszik közvetlenül a működése, vagy láthatatlan – erről Kórász Tamás, a KPMG vezetési tanácsadó partnere beszélt. Ő is hozott látványos hétköznapi példákat: az MI-vel számolják a futball-Eb-n a labdabirtoklási arányt, vagy határozzák meg az edzők a támadási, védekezési stratégiákat. A mozicsatornák az adott előfizető saját és ismerősei filmnézési szokásai alapján kínálnak újabb filmeket. 

Kétségtelen, hogy az MI használata átalakítja a szakmákat, de nem tudni, mennyire – jelentette ki Kórász Tamás.

Így az is nyitott, hogy a mai fiatalok hogyan válasszanak szakmát, hogyan készüljenek. De a szakmák megmaradnak: az MI nem oldja meg teljesen a rábízott feladatot, csak nagyon sokat elvégez belőle. Nagyon hasznos például, amikor

  • segít kiértékelni egy HR osztályra beérkező önéletrajzokat,
  • összehasonlítja, elemzi a kereskedelmi ajánlatokat,
  • vagy összefoglalókat készít nagy dokumentumokból.

Tény, hogy nagyon átalakít bizonyos munkaköröket, de azokat nem teszi teljesen feleslegessé. Mindazonáltal még sok helyen letisztulóban van, hogy mire érdemes használni a mesterséges intelligenciát, sokan például olyanra akarják használni, amire nem is való. Ráadásul még nem is teljesen kiforrott, nem teljesen pontos. Fejlesztését pedig egyre inkább nehezíti, hogy fogy a fejlesztéshez használható, nyilvánosan hozzáférhető adatnak a mennyisége.

Nem megoldást ad az MI, hanem hatalmas segítséget

Ignácz Péter, a KPMG adatelemzés, modellezés és gépi tanulás szakértője arra hívta fel a figyelmet, hogy sok cégvezető fordítva ül fel a lóra. Igénybe vesz valamilyen MI szolgáltatást, azután jól meglepődik az érte érkező számlán, holott előzőleg magát az üzleti problémát kellett volna definiálnia. Fontos továbbá, hogy pontosan fogalmazzuk meg az MI-nek adott kérdést, hiszen ezen múlik, hogy milyen, mennyire használható választ kapunk. 

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a kérdés megadásakor rábízzuk magunkat az MI szövegértő-képességére, ami egyébként nagyon szépen fejlődik.

Részben ennek köszönhetően a mesterséges intelligencia egyre alkalmasabb a chatelésre, konkrét információ kikeresésére nagy, emberi munkával már nehezen kezelhető dokumentumhalmazból, de elég jó összefoglalókat is készít szintén nagy mennyiségű anyagból, továbbá összeállít checklistet (ellenőrző listát). Ignácz Péter is azt hangsúlyozta, hogy az MI nem megold valamit, hanem a neki feltett kérdés alapján ad egy nagyon jól használható választ. Hasonlata szerint ez a válasz olyan, mintha a 100 méteres síkfutáson már 60 méterről indulhatnánk.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.