BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Válság az autóiparban: száz kölcsönzött munkavállalót küldenek el a kecskeméti Mercedestől

Hivatalos megkeresés nem érkezett a munkáltató részéről a szakszervezethez, amelynek tudomása szerint csak a kölcsönzött munkavállalókat érinti a leépítés a kecskeméti Mercedes-gyárban. Az év második felében két műszakos munkarendben termel a német konszern magyarországi üzeme. A munkaerő-állomány egy része továbbképzéseken vesz részt addig is, amíg nem áll helyre a termelés teljes egészében.

Bő egy hónappal ezelőtt jelentette be a kecskeméti Mercedes-gyár, hogy a gyártósorok új platformokra történő átállítása miatt júliustól a korábbi három helyett két műszakos munkarendben üzemel az év második felében. Az ok nem más, mint az elektromos átállás lebonyolítása. Jens Bühler, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója akkor azt nyilatkozta, ez idő alatt a dolgozók egy része szak- és továbbképzéseken vesz részt, hogy felkészítsék őket az új, jövőbeli modellek gyártására. Egyúttal azt is ígérte, hogy az átállás nincs közvetlen hatással a 4500 fős saját munkaerő-állományra.

autóipar
Válság az autóiparban:100 kölcsönzött munkavállalót küldenek le a kecskeméti Mercedestől/ Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság (archív)

A múlt hét végén azonban sajtóhírek arról jelentek meg, hogy minden előzetes bejelentés nélkül száz kölcsönzött munkavállalót küldtek el a kecskeméti gyárból, amire a cég úgy reagált, hogy a következő hónapok termelési programját figyelembe véve nem minden kölcsönzött munkavállaló számára tudják a foglalkoztatást biztosítani.

Tudomásom szerint a fix állományt nem érinti a létszámleépítés, csak azokat a dolgozókat küldik el, akik kölcsönzött munkavállalók a vállalatnál. Amikor sok a munka, akkor velük egészítik ki a munkaerő-állományt, most úgy néz ki, hogy kevesebb van

erősítette meg a Világgazdaságnak Buzásné Putz Erzsébet, a Mérnökök és Technikusok Szakszervezetének (MTSZSZ) elnöke. Hozzátette, nincs információjuk arról, hogy bárkit elküldtek volna a főállományból, és a cég sem tájékoztatta őket, hogy ilyet tervezne. Olyanról tudnak viszont, hogy Németországba küldtek ki munkavállalókat továbbképzés céljából.

Hivatalos megkeresés sem érkezett a munkáltató részéről, ami azért lényeges, mert ha nagyobb arányban bocsátanak el munkavállalókat, az már csoportos létszámleépítésnek minősülne, aminek sajátos szabályai vannak.

A szakszervezeti vezető elmondta azt is, hogy a tavalyi bérmegállapodásról szóló egyeztetések során szerettek volna egy foglalkoztatáspolitikai garanciát is kiharcolni, hogy biztosíthassák a munkavállalókat, hogy a munkahelyük megmarad, ám megállapodás hiányában ez elmaradt. De, mint hangsúlyozta, a következő években létszámbővítésre kerül sor, ezért a munkavállalók jelentős részét meg kell hogy tartsa a cég, különben nem lesz kivel dolgoztatnia.

Az összes vendégmunkást kirúgták Iváncsán

Nem egyedüli eset az, ami a kecskeméti Mercedes-gyárban történik. Május közepén derült ki, hogy a dél-koreai tulajdonú SK iváncsai üzemében gyártott akkumulátorok iránt olyannyira visszaesett a kereslet, hogy a cég kénytelen volt a munkavállalók kétharmadától megválni. A döntés kivétel nélkül a vendégmunkásokat érintette, ráadásul azóta az is kiderült, hogy globálisan is komoly problémákkal néz szembe a cég. Ennek ellenére időközben újra toborzásba kezdtek Iváncsán, ahova jelenleg is 200 új, kizárólag magyar munkavállalót keresnek.

Gödörben az autóipar

Az egész autóipar szenved világszerte, az elektromos átállás az utóbbi hónapokban jócskán lelassult, egyre több nagy gyártó jelenti be, hogy kitolja a gyártósorok teljes átállítását. A bajt csak tetézte, hogy nemcsak kínálati oldalon vannak gondok, Németországban tavaly decemberben megszüntették az elektromos autók állami támogatását, azóta az egész iparág lejtmenetbe kapcsolt, az autóeladások zuhannak hónapok óta. A legutóbbi hír, hogy ZF, amely a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítója, összesen 14 ezer munkavállalót küld el németországi üzemeiből. Bár a magyar gyáregységeket a leépítés nem érinti, ezzel együtt nagy kérdés, hogy az autóipar folyamatban lévő átalakulása hogyan hat a magyar gazdaságra. Márpedig akárhogy nézzük, a kecskeméti Mercedes-gyár két műszakos termelése azt is jelenti, hogy az év második felében egyharmaddal kevesebb autót fog legyártani idehaza a német konszern, ami már a GDP-ben is kimutatható tétel lehet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.