Eredetileg édesapjának szeretett volna stabil és kiszámítható munkahelyet teremteni Kövesdi Gábor, amikor 2019-ben apja hartai kertjében megtermelt vegyszermentes zöldségeket kosárközösségi modellben értékesíti és ki is szállítja a fővárosba, vagy a Budapest környéki településekre. A projekt azonban túlnőtt ezen.
A kosárközösségi modell lényege a termelő és a vásárló közötti speciális együttműködés, amely kihagyja az értékesítési láncból a kereskedőt.
A vevő így jobb árat, ismert forrásból származó élelmiszert és tervezhető beszerzést kap, míg a gazda leginkább annak örülhet, hogy a kertjében megtermelt zöldségekre már azelőtt megvan a vevő, hogy akár a magot is elvetné a földben
– vázolta fel Matus Dóra, a cég operatív vezetője, hogy kinek milyen előnyökkel szolgál a MyFarm-modell. A termelők így kevésbé kitettek és sérülékenyek, másrészt pedig rengeteg szakmai segítséghez, háttértámogatáshoz jutnak olyan területeken, amelyeken nem feltétlenül mozognak otthonosan, mit például
A modell életképességét jelzi, hogy a házhoz szállított zöldségek iránti kereslet dinamikusan nő:
Budapest vonzáskörzetében például jelenleg két és félszer annyi megrendelői igény lenne, mint amennyit a jelenlegi gazdatagok el tudnak látni, de vidéken is egyre többen rendelnének tőlük.
Matus Dóra szerint céljuk, hogy az országban a lehető legtöbb helyen elérhetővé tegyék zöldségkosaraik házhoz szállítását. A budapesti agglomeráció mellett a Dunántúlon Sopron, Tatabánya, Szekszárd és Zalaegerszeg környékén várnak új termelőket csapatukba, Kelet-Magyarországon pedig elsősorban Jász-Nagykun-Szolnok vármegyéből.
A MyFarmnál jelenleg a gazdák szállítják ki a termékeiket, de úgy tervezik, hogy ezt rövid időn belül felváltja majd egy, a franchise által biztosított logisztikai rendszer, azaz a termelőnek tényleg csak azzal kell majd foglalkoznia, amihez a legjobban ért. A MyFarm közösségikert-modellként ismertté vált kezdeményezésben a termék nem a zöldség, hanem a föld: egy parcella, amit a szezonra bérelhet ki a vásárló. A gazdák ezen a földön megtermelik a zöldséget, amit aztán heti vagy havi rendszerességgel kiszállít a cég.
Bár még nem túl ismert, itthon is megjelent és terjed az úgynevezett közösség által támogatott mezőgazdasági modell, amelynek lényege, hogy közvetlenül összeköti a fogyasztókat a mezőgazdasági termelőkkel. Ezzel a gazdálkodó előre biztosítja magának a piacot, a fogyasztó pedig gyorsan, biztosan és általában kedvezőbb áron jut helyi termékhez, és biztosított a fenntarthatóság is.
A MyFarm nem egyszerűen beváltotta Kövesdi Gábor reményeit, de hamar terjeszkedésnek is indult. Jelenleg öt kertet üzemeltetnek az országban, kvázi franchise-szerűen. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kertgazdák szakmai, marketing- és értékesítési támogatást kapnak tőlük, cserébe pedig termelniük és kiszállítaniuk kell. A projektben rejlő potenciálra hazai befektetők is felfigyeltek:
az első nagyágyú, aki beszállt az üzletbe, Balogh Petya volt, akit az RTL Cápák között műsorából is ismerhetünk, a következő csatlakozó pedig Kercsmár András, az első hazai, franchise-alapon működő McDonald’s tulajdonosa.
Szerintük előbb be kell fejezni az országos termelési hálózatuk bővítését, aztán pedig meg lehet célozni a nemzetközi piacot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.