A természeti katasztrófák súlyosságát és valószínűségét a klímaváltozás is befolyásolja, a hazánkat sújtó árvíz pedig rávilágít a biztosítás fontosságára. Noha a 2013-as árvíz során a magyar biztosítók több milliárd forintnyi kártérítést fizettek ki, ez csak a károk kis részét fedezte. A Gránit Biztosító csütörtöki közleménye szerint az eltérés oka, hogy a gazdasági és biztosított kár között óriási különbség van.
Mivel az utóbbi csak azokat a veszteségeket foglalja magában, amelyek megfelelnek a biztosítási feltételeknek, és a biztosítás fedezi őket. Ezért fontos figyelni a szerződési feltételekre. A Gránit Biztosító összegyűjtött néhány fontos szempontot.
Az ingatlan helyszíne azért számít sokat, mert a Vízügyi Hatóság által ártérként, hullámtérként vagy nagyvízi mederként nyilvántartott területeken található ingatlanokra a biztosítási fedezet nem érvényes árvíz esetén, noha más károk ellen biztosíthatók. Elengedhetetlen a biztosítói előírások betartása is, ugyanis például a pincében, földön elhelyezett ingóságokra általában nem jár kártérítés.
A szerződéskötés ideje is számít, így az utolsó pillanatban már hiába kötünk szerződést, árvíz esetén ugyanis a biztosítók jellemzően 15 napos várakozási időt alkalmaznak, tehát egy aktuális vagy a napokban bekövetkező kár esetén nem fizet a biztosító. A Gránit Biztosító szerint
a biztosításokat úgy kell kezelni, mint egy átfogó védelmi intézkedést, hiszen különböző évszakok eltérő veszélyeket rejtenek.
A társaság arra is felhívja a figyelmet, hogy az infláció és a vagyon gyarapodása miatt a biztosítási szerződések rendszeres felülvizsgálata elengedhetetlen. Ha egy ingatlanra kötött biztosításon évek óta nem módosítottak, könnyen előfordulhat, hogy a szerződésben szereplő összeg nem fedezi majd a tényleges kárt.
„Nagyon fontos az értékek aktualizálása, naprakészen tartása – hiszen ha megnézzük, például a legutóbbi, 2013-as nagy árvízkár óta a kárinfláció kb. 200-250 százalékos volt. Vagyis ha ugyanannyi vagyon esne áldozatul egy mostani káresetben is, a biztosítottnak ez valójában 2,5-szer nagyobb kárösszeget jelentene – és ilyen inflációs növekedéssel még a biztosítók által megajánlott értékkövetések sem tudják ténylegesen tartani a lépést. Az emberek élethelyzetei, szokásai folyamatosan változnak, ezáltal a lakások értékei, berendezései is cserélődnek – ezért kiemelten fontos, hogy minimum évente tartsanak egy gyors felülvizsgálatot, hogy a biztosításuk valóban a tényleges vagyonukra vonatkozzon” – mondja Buró Attila, a Gránit Biztosító üzletfejlesztési vezetője.
A biztosító jelezte azt is, hogy felkészült a napokban várható árvízkárokra, az árvízzel sújtott ügyfeleinek minél gyorsabb és hatékonyabb kiszolgálására. „Biztosítónk a következő hetekre bevezeti a sürgősségi kárrendezést az árvízveszélyre tekintettel. Minden árvízkár-bejelentést kiemelten kezelünk, és három munkanapos kárfelvételi időt, valamint szükség esetén kárelőleg nyújtását vállaljuk” – mondta Nyilasy Bence, a Gránit Biztosító vezérigazgatója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.