A 2024–2025-ös tanév kezdetével lépett életbe az a nagy port kavaró rendelet, amely szerint a hang- és képrögzítésre alkalmas eszközök az oktatási intézményekben „használatában korlátozott” tárgyaknak minősülnek. Hogy látják az elmúlt hetek tapasztalatai alapján a mobilmentes iskolai életet a tanárok és hogyan a diákok? Hogyan vált be a mobiltilalom?
Az augusztus első napjaiban megjelent rendeletben tiltottnak nyilvánították a közbiztonságra különösen veszélyes eszközöket, emellett szeptember óta tilos minden olyan termék bevitele is az iskolába, amelyet 18 év alatti nem is vásárolhat. Ilyen az alkohol, a dohánytermék, az energiaital vagy a kábítószer. A kormányrendelet előírja, mely tárgyakat lehet korlátozottan használni, vagyis csak akkor, ha a pedagógus arra engedélyt ad.
Ilyen tárgynak minősülnek a telekommunikációs eszközök: mobiltelefonok, tabletek, kép- vagy hangrögzítésre alkalmas eszközök és internetelérésre alkalmas tárgyak, így az e-book-olvasók és az okosórák is.
Ezeket szeptember óta nem lehet használni
A rendelet bevezetése vegyes fogadtatásban részesült: a tanárok többsége egyetértett azzal, hogy valamiképpen szabályozni kell az iskolai mobilhasználatot, amely évek óta egyre inkább elvonta a diákok figyelmét tanítási időben, volt akinél csak szünetben, másnál a tanóra alatt is. Félelmük abból adódott, hogy a rendelet az iskolák feladatául írta elő az okoseszközök begyűjtését a tanítás megkezdése előtt, biztonságos tárolásukat, majd visszajuttatásukat a tulajdonosaiknak a tanórák után.
Az Eduline úgy értesült: a legtöbb iskolában még a tanév első napjaiban, de talán még most sincs igazán kidolgozott, biztonságos rendszer. A készülékeket több helyen műanyag dobozokban gyűjtik és a tanáriban vagy az igazgatói irodában zárják el, de olyan iskola is van, ahol azt kérték, a diákok egy zokniba húzzák bele a telefonjaikat, hogy azok lehetőleg ne sérüljenek.
A korlátozás ellen az új szabályok bevezetése előtt a diákszervezetek is felszólaltak, akik szerint a telekommunikációs eszközök használata korábban megkönnyítette a kapcsolattartást a tanáraikkal, a szülőkkel, valamint jelezték, emellett a tanórákon is számos alkalommal használták a digitális eszközöket: játékosan tanultak a telefonjaik segítségével, de dolgozatírásra is használtak bizonyos alkalmazásokat. A tanítás előtti napokban a szülők egy része a diákokhoz hasonlóan amiatt aggódott, hogy bonyolultabbá válhat a kapcsolattartás gyermekeikkel, illetve azért, mert nem látták biztosítottnak, hogy mi történik abban az esetben, ha eltűnik vagy megsérül a begyűjtött telefon.
A kezdeti felháborodások és félelmek ellenére néhány héttel az iskolakezdés után a szülők többsége szerint működik az új rendszer.
A diákok a tanítási nap elején leadják, az utolsó tanórát követően pedig visszakapják a mobiljaikat. Sem a tárolással, sem az esetleges órai használat naplózásával nem merültek fel eddig problémák, és azt is megoldják, ha üzenni akarnak a gyerekeiknek
– írja az Eduline.
A szülők sürgős esetben felhívják a titkárságot, aki átadja az üzenetet az illetékes osztályfőnöknek, vagy közvetlenül az érintett diáknak. Ha pedig kevésbé sürgős tudnivalóról van szó, azt továbbra is messengeren vagy SMS-ben írják meg a gyerekeiknek, hiszen az utolsó tanóra után visszakapják a készülékeiket és akkor elolvashatják. Volt olyan szülő, aki úgy fogalmazott: kifejezetten örül annak, hogy az általános iskolás gyermeke nem telefonozik az iskolában.
Lassan a diákok is hozzászoknak ahhoz, hogy a szünetekben nem gyártanak videókat, a legnehezebben – úgy tudni – azokban az az iskolákban tanulók fogadják el az új rendszert, ahol korábban nem szabályozták semmilyen módon a telefonozást. Szakértők korábban arról beszéltek: nincs más megoldás, az új szabályok bevezetésénél partnerré kell tenni a diákokat.
A Világgazdaság által megkérdezett budapesti iskolában tanító alsótagozatos pedagógus elmondta, náluk semmi különösebb változást nem hozott a rendelet, hiszen eddig is begyűjtötték azoknak a gyermekeknek a telefonját, akik használtak ilyet. Arról is beszélt, hogy a mobiltelefon-korlátozás náluk, a felsőtagozaton sem okoz gondot, ott is megszervezték a készülékek leadását, visszavételét és tárolását, nem hallott problémát.
Egy vidéki kisvárosban dolgozó pedagógus úgy tudja, városszerte gördülékenyen működik a rendszer, az általános és középiskolákban is. Több helyen úgy oldották meg a mobiltelefon korlátozást, hogy megkérték a diákokat: reggelente, a tanítás kezdetekor kapcsolják ki telefonjaikat és tegyék el a táskájukba. Az a szabály, hogy akinél meglátják, attól elveszik a készüléket. Úgy tudni, erre nemigen van szükség.
Emellett egy egészen érdekes fejleményről is beszámolt lapunknak: mint mondja, több tanártól is azt hallotta, hogy a mobiltelefon híján a gyerekek újra elkezdtek beszélgetni és játszani egymással. A szünetekben előkerülnek olyan régen látott játékok mint a kártya, az ötödölő, másnéven amőba vagy a torpedó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.