Megkapták a Baa2 minősítést a magyar kormány által kibocsátott, jenben denominált, elsőbbségi, nem biztosított, úgynevezett szamuráj-kötvények a Moody’s Ratingstől. A kötvények futamideje 3 és 10 év, részben hagyományos, részben zöldkötvényekről van szó. Mint ismert, négy részletben összesen 75,3 milliárd jen szamuráj-kötvényt bocsátott ki Magyarország. Az átszámítva 98 milliárd forintos tranzakció iránt a jelenlegi bizonytalan nemzetközi környezetben is erős volt az érdeklődés.
A hagyományos kötvények kibocsátásából származó nettó bevétel teljes összegét a központi költségvetés hiányának finanszírozására és a lejáró központi kormányzati államadósság refinanszírozására kívánják felhasználni. A zöldkötvények kibocsátásából származó nettó bevételt a magyar központi költségvetésen belüli támogatható zöld kiadások teljes vagy részleges finanszírozására vagy refinanszírozására fordítják.
A besorolás tükrözi a magyar kormány Baa2 hosszú távú kibocsátói besorolását, amihez stabil kilátás társul.
A robusztus gazdasági növekedési kilátásokat az elektromos jármű- és akkumulátorgyártó iparban megvalósuló jelentős közvetlen külföldi tőkebefektetések támasztják alá, amelyek támogatják a hazai gazdaságot és hozzájárulnak a megnövekedett exportkapacitásokhoz. Emellett a magánfogyasztás további fokozatos élénkülése is hozzájárul az általános növekedéshez – emelte ki a Moody’s. Néhány napja az ING Bank is hasonló növekedési fordulatot előlegezett meg a hazai gazdaságnak.
Ami a költségvetési egyensúlyt illeti, az államadósság terheinek enyhe, a GDP 73,5 százalékára csökkenése 2023-ban kevésbé volt jelentős, mint a legutóbbi minősítéskor vártuk. Várakozásunk szerint ugyanakkor 2023–24-ben az adósság megfizethetőségének gyengülő mutatói – amit az inflációhoz kötött lakossági kötvények viszonylag magas aránya negatívan befolyásol – átmenetiek lesznek
– tették hozzá.
Magyarország hitelminősítését az ország gazdasági ereje támasztja alá, amely egyensúlyt teremt a robusztus növekedési dinamika és az erős exportpotenciál, valamint a népesség elöregedésével és az értékláncban való további előrelépés esetleges nehézségeivel kapcsolatos hosszabb távú kihívások között.
Magyarország erős intézményei és kormányzata összességében támogató intézményi hátteret biztosítanak, bár néhány téren megkérdőjeleződhet a szakpolitikák hitelessége. Az ország értékelése figyelembe veszi a megemelkedett államadósság-terhet, valamint azt, hogy az adósság megfizethetőségi mutatóinak 2023–24-es gyengülése 2025-re várhatóan részben megfordul.
A Moody’s értékelése ugyanakkor negatív kiigazítást is tartalmaz, mivel az államadósság GDP-arányos devizaadóssága meghaladja a GDP 20 százalékát.
A stabil kilátás viszont azt tükrözi, hogy Magyarország hitelprofiljának felfelé és lefelé mutató kockázatai a „Baa2” szinten egyensúlyban vannak.
A magyar gazdaság a jelentős beruházások, köztük az FDI (külföldi befektetések) által finanszírozott projektek fényében valószínűleg továbbra is erős marad.
A Moody’s előrejelzése szerint az államadósság terhe 2023–25-ben nagyjából változatlan marad, az adósság megfizethetőségi mutatói pedig 2025-től ismét javulnak. A hitelminősítő arra számít, hogy
Magyarország végül zajos, lépésről lépésre haladó folyamat során, de megkapja az uniós források nagy részét,
így a késedelem hatása a gazdasági növekedésre és az államháztartásra korlátozott lesz.
Eközben az orosz energiának való kitettségből eredő lefelé mutató kockázatok 2022–23-hoz képest csökkentek. Ennek ellenére Magyarország függősége az orosz gáztól az elkövetkező években is magas marad, de az országba irányuló oroszországi gázszállítások folytatódnak, mivel Magyarországnak viszonylag szoros kapcsolatai vannak Oroszországgal, és a gáz nagy részét a TurkStream (Török Áramlat) gázvezetéken keresztül kapja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.