Sokakat érintő téma, a sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekek otthoni és intézményi fejlesztése, oktatása állt annak az egész napos konferenciának a középpontjában, amelyet szombaton rendezett meg az EduTech Hungary az ELTE Lágymányosi Campusán és amelyen szakemberek, valamint érintett szülők is részt vettek. A szakmai napon olyan kérdésekre keresték a választ, hogy milyenek a sajátos nevelési igényű gyerekek és hogyan lehet, érdemes fejleszteni őket? Tulajdonképpen mit is jelent a sajátos nevelési igény?
A sajátos nevelési igény (SNI) egy, a köznevelési törvényben szereplő jogi gyűjtőfogalom. Azoknak a gyermekeknek a körét határozza meg, akik jogosultak a jogszabályban lefektetett többletszolgáltatásra, amely a gyermek, tanuló és a környezete, a szülők és a (gyógy)pedagógusok együttműködésére épül.
Sajátos nevelési igényű gyermeknek tekintjük azt a különleges bánásmódot igénylő gyermeket, tanulót, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján
– írta körbe a fogalmat kérdésünkre dr. Papp Gabriella, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar dékánja, aki kiemelte: a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézség nem jelent fogyatékosságot.
A neveléstudományi szakember jelezte, a sajátos nevelési igény felderítésére kiépült rendszer működik Magyarországon, amelynek részei a védőnők, gyermekorvosok, de az SNI megállapítását kizárólag a Pedagógiai Szakszolgálat, azon belül a szakértői bizottsági tevékenységet végző team végzi. A szülő, az óvoda, iskola gyanúja esetén tehát a Pedagógiai Szakszolgálathoz tanácsos fordulni, hogy egy komplex állapotfelmérés során megerősítsék a gyanút vagy kizárják azt.
Dr. Papp Gabriella elmondta: különböző fogyatékosságok, fejlődési állapotok szerint különböző az ideje annak, amikor a korai gondozás szóba jöhet, amelyet a Pedagógiai Szakszolgálat végez, támogatva a szülőt abban, hogy gyanú esetén mielőbb megtalálja a megfelelő szakmai segítséget. A korai fejlesztést nem a szülőnek kell egy „étlapról” vagy szájhagyomány útján kiválasztani, hanem a fenti intézményben dolgozó szakemberekkel konzultálva, az ő javaslatukat elfogadva és a kínált szolgáltatást igénybe véve támogatni a gyermeküket.
A szakember arra bíztatja a szülőket, hogy bízzanak magukban, a gyerekükben, töltsenek minél több időt vele, figyeljék, játszanak vele, meséljenek neki sokat. Ne ijedjenek meg azonnal attól, ha a szomszéd gyerek valamit előbb csinál, mint az övék. Ne ijedjenek meg a különbözőségtől, amely nem jelent azonnal fogyatékosságot, nem kiált azonnal profi szakember után.
Abban az esetben azonban, ha szeretnének megnyugtató választ, forduljanak a közvetlen környezetükhöz: védőnőhöz, gyermekorvoshoz, kisgyermeknevelőhöz, óvodapedagógushoz, a területileg illetékes pedagógiai szakszolgálathoz.
Dr. Rétfalvi Flóra a konferenciát szervező EduTech Hungary Zrt. vezérigazgatója, a KidSpirit fejlesztőház vezetője, tanuláskutató személyes tapasztalatai alapján azt látja, a két éve működő pszichológiai- és fejlesztő központjukba betérő családok többsége igen hosszú és kacskaringós utat tesz meg, mire hozzájuk eljut.
A szülőkkel beszélgetve úgy látja, valamennyiüket ugyanazok a kérdések foglalkoztatják.
Honnan tudom, hogy jól csinálom?
Miben segít a terápia?
Hogyan harmonizáljam ezt az intézményi környezetet otthoni keretekkel?
Az SNI információs napot, mint mondta, éppen ezért hívták életre, hogy a bizonytalanságokon, elakadásokon segítsenek, hogy iránymutatást és orientációt adjanak nem csak a szülők, de a pedagógusok számára is.
Egyre nő a sajátos nevelési igényű gyermekek száma,
statisztikai adatok mutatják, hogy az elmúlt 20 évben 40 százalékkal emelkedett meg az SNI gyermekek, tanulók száma. Az elmúlt, 2023–2024-es tanévben összesen 104 865 SNI gyermeket tartottak nyilván.
Dr. Rétfalvi Flóra szerint ma átlagosan 2-3 sajátos nevelési igényű gyermekkel találkoznak a pedagógusok egy óvodai, iskolai csoportban, de ez csak a felismert SNI gyermekek száma, ugyanakkor sok az olyan gyerek, aki a határon mozog, nem diagnosztizált. Egyesek szerint mára már minden gyermek sajátos nevelési igényű. „Tényleg nagyon sokszínűek a gyerekek, igazán nagy kihívás minden tehetséget a saját igényei mentén nevelni, oktatni” – véli a tanuláskutató.
A KidSpirit fejlesztőházba kétféle gyerektípus fejlesztését segítik: azokét, akiknek átlagosak az elakadásaik, mint a diszkalkuliás vagy az ADHD-s és az átlagos gyerekekét, akiknek különleges elakadásaik lehetnek, mint a szorongás kezelése vagy a tikkelés. Dr. Rétfalvi Flóra szerint
fontos időben elkezdeni a sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztését, mivel minél előbb sikerül elcsípni – diagnosztizálni, felfedni – azt, ami az elakadást okozza, annál előbb minimalizálható a hatás, illetve annál előbb megtanulják a szülők a gyermeket kezelni, amelynek hiánya a későbbi rossz beidegződések kialakulását akadályozhatja.
A KidSpirit Fejlesztő Központ alapítója szerint a magánintézmények előnye az elérhetőségben és a személyre szabhatóságban rejlik. Mint mondja, számtalan neves szakember dolgozik magánintézményekben, akik emellett szakszolgálatnál vagy óvodákban, iskolákban is végzik a fejlesztő tevékenységet.
Ugyanakkor a magánintézményekben testre szabhatóbb a terápiás folyamat, hogy mikor és milyen módon legyenek megszervezve a találkozók a gyermekkel és a szülővel. Illetve annak ellenére, hogy egyre gyakrabban előfordul, hogy a magánintézményekben is várólista alakul ki, mégis talán gyorsabban kaphatnak választ kérdéseikre a kétségeikkel ide érkező szülők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.