A korábban kiszabott jóvátételi program eredményeit vizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a SPAR-nál. A 2020 decemberében lezárult vizsgálat során a hivatal feltárta, hogy a SPAR jogértő beszerzői gyakorlatot alakított ki, valamint visszaélt jelentős piaci erejével. A GVH megállapította, hogy a cég bónuszrendszere indokolatlanul és egyoldalúan írt elő díjakat a beszállítóknak azért, hogy termékeik a bolthálózat polcaira kerülhessenek.
A GVH Versenytanácsa a jogsértések megállapításán túl egy összetett,
mintegy 1,7 milliárd forintos kötelezettségvállalási program végrehajtását rendelte el a cég számára az eljárás eredményeként.
Ennek része volt teljesen új, korábban nem létező munkahelyek létesítése is.
A SPAR a versenyhatóságnál azt vállalta, hogy hat regionális szállítói központot (Győr, Hódmezővásárhely, Nyíregyháza, Pécs, Székesfehérvár, Zalaegerszeg) alakít ki a magyar helyi kistermelő beszállítók értékesítési lehetőségeinek növelésére. A cég vállalta, hogy a regionális rendszer 90 százalékban új mikro-, kis- és közepes méretű beszállítóknak juttat lehetőségeket. Emellett vállalta azt is, hogy a minőségaudit, a logisztika, a raktározás, és a marketing területén is oktatással segíti a beszállítók tevékenységét.
A kötelezettségvállalások végrehajtását a nemzeti versenyhatóság minden esetben következetesen és tüzetesen vizsgálja. A GVH ezúton is felhívja a vállalkozások figyelmét, hogy a határozataiban előírt kötelezettségeket pontosan és maradéktalanul szükséges teljesíteni. Hiányos teljesítés vagy elmaradt igazolás esetén a GVH jelentős bírságot szabhat ki az érintett vállalkozásra. Emlékezetes, hogy a magyar versenyhatóság rekordnak számító, csaknem 400 millió forintos, utóvizsgálati bírságot szabott ki a Booking.com-ra 2024 júliusában.
A kötelező akciókon túl több mint 600 újabb termék árát stoppolta le a Tesco. A SPAR közben azzal büszkélkedhetett a héten, hogy pert nyert az árstoppal szemben, amelyet egyébként már rég kivezettek.
A Spar kommunikációs ügynökségén keresztül az alábbi reakciót küldte a Világgazdaságnak:
"A kötelezettségvállalások végrehajtását a nemzeti versenyhatóság minden esetben megvizsgálja, melynek kapcsán a SPAR együttműködik a GVH-val, igazolja a vállalások teljesítését, ahogy tette ezt a múltban is.
A SPAR Magyarország 2021-ben indította el Régiók Kincsei programját a helyi kistermelők kiváló minőségű, kézműves termékeinek piacra juttatása érdekében. A vállalat hat megyei jogú városban, – Székesfehérváron, Zalaegerszegen, Hódmezővásárhelyen, Nyíregyházán, Pécsett és Győrben – valamint – a kötelezettségvállaláson túl – Budapesten is kialakított olyan központokat, ahol magyar mikro- és kisméretű vállalkozások, termelők, kézműves cégek, kis borászatok és sörfőzdék az adott régió számára értékesíteni tudják termékeiket. A vállalat a kötelezettségvállalás keretében 23 új munkahelyet hozott létre, új munkakörökkel.
A SPAR csak Magyarországon gyártott, lehetőleg hazai alapanyagból készült termékeket válogat be a programba, amelyeknél fontos, hogy kötődjön az adott régióhoz, értéket teremtsen vele a gyártója. Ezzel a helyi partnerek lehetőséget kapnak, hogy az adott régiós központ néhány tíz kilométeres vonzáskörzetéből, a szállítási láncokat lerövidítve, minél kisebb környezeti terhelést okozva tudják folyamatosan beszállítani magas minőségű termékeiket.
A SPAR Magyarország jelenleg 122 beszállító 533 termékét forgalmazza a program keretében.
A vidéki termelőket és kisvállalkozásokat segítő programban résztvevő cégek együttesen több mint 600 főt foglalkoztatnak, és olyan kistérségekben is támogatják a munkahelyek megőrzését és a munkahelyteremtést, ahol kevésbé vannak jelen nagyobb vállalkozások.
A kötelezettségvállalás ugyan három évre – 2023.12.31-ig - szólt, de a SPAR a továbbiakban is működteti és működtetni fogja a kistermelőket támogató programját."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.