Ahogy arról a Világgazdaság beszámolt, rendkívül fontos Magyar Közlöny-szám jelent meg szerda este. A 74 oldalon át sorolt kormányzati döntések között ugyanis szerepel a 2035-ig szóló állami építési beruházások koncepciójának elfogadása is.
Ennek vaskos része a vasúti fejlesztés, benne a gördülőállomány, tehát új vonatok beszerzésével. Azonban tartalmaz egy kifejezetten közúti koncepciót is, ami gyorsforgalmi, valamint 2×2 sávos közúti gerinchálózat fejlesztéseket tartalmaz.
A megjelent kormányhatározat mellékletében az olvasható, hogy az alábbi beruházási csomagok megvalósítása lenne indokolt.
És ez még nem minden, ugyanis a főúti, valamint részben mellékúti gerinchálózat fejlesztése külön szempont. Ebből az látszik, hogy
A közúti koncepció része egy másik nagyon fontos szempont, méghozzá a felújításoké. Leírják, hogy a főutak esetén a nagy forgalmi terhelés miatt az állapotromlás gyorsabb, mint a mellékutakon, így a szükséges karbantartási tevékenység mellett általában húszéves élettartam érhető el. A 7018 kilométer hosszú hálózaton a húsz éves felújítási ciklusidőt alapul véve évente átlagosan a hálózat 5 százalékán, 350 kilométer hosszon szükséges a felújítás.
A főutak felzárkóztatásához 3726 kilométer hosszú hálózati szakaszt szükséges felújítani tíz év alatt,
ami átlagosan 375 km/év beavatkozási mennyiséget jelent. Ez egyébként nem sokkal több, mint a felújítási ciklusidő szerinti 350 km/év és 3500 kilométer hossz.
A mellékutak esetén jellemzően kisebb a forgalmi terhelés, ezért megfelelő fenntartási tevékenység mellett hozzávetőleg 30 évig is használható állapotban tartható a burkolat. Azaz a 23116 kilométer hosszú hálózaton a 30 éves felújítási ciklusidőt figyelembe véve évente a hálózat 3,3 százalékán, 770 kilométer hosszon szükséges a felújítás. A mellékutak felzárkóztatásához 11193 kilométer hosszon szükséges a felújítás tíz év alatt, ami átlagosan 1120 km év beavatkozási mennyiséget jelent a felújítási ciklusidő szerinti 770 km/év és 7700 km hossz helyett. Ez már számottevő különbség.
Külön ügy az önkormányzati utak kérdése. Erről a koncepció kijelenti, hogy „javasolt az önkormányzati kezelésű helyi közutak fejlesztésének támogatása központi költségvetési forrásból”. A beruházások támogatása pályázatos formában lenne, konzorciumi vagy önkormányzati lebonyolításban. A helyi önkormányzatok pályázhatnának a későbbiekben meghatározandó keretösszeg erejéig. Ezeket a felhívásokat a közigazgatási és területfejlesztési
miniszter (Navracsics Tibor), mint a kormány helyi önkormányzatokért felelős tagja írná ki és kezeli.
Itt az ideje tudomásul venni, hogy immáron a kínai autómárkák adják a 21. századi járműipar krémjét. Kína járműipara már nem másol, hanem olyat tud, amit rajta kívül senki más a világon. A pekingi autószalon egyszerre volt kijózanító és sokkoló Európának.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.