A használtautó-piac ugyan a legtöbb országban stabilizálódott és visszatért a Covid-járvány előtti szintre, az átláthatóság továbbra is komoly problémát jelent. Évről évre több ezer vásárló jut olyan járműhöz, amelynek rejtett hibái vannak, vagy épp hamis a futásteljesítménye. A vevők gyakran nem is sejtik, hogy a rossz állapotú autóért a valós értékénél lényegesen többet fizetnek – derült ki a carVertical járműadat-szolgáltató vállalat cég éves piaci átláthatósági tanulmányából.
A cég a felmérés során azt vizsgálta, hogy melyik országokban a legkockázatosabb használt autót vásárolni. A 25 vizsgált ország közül Magyarország idén is a 17. helyen végzett, míg a szomszédos Horvátország a 15., Románia a 22., Szlovákia a 16., Szerbia pedig a 19. lett a rangsorban. (A minél alacsonyabb helyezésszám a jó ebben a rangsorban.)
A felmérést 2023 októbere és 2024 szeptembere között végezték. Az eredmények azt mutatják, hogy Magyarországon az autók 5,4 százalékának manipulálták a futásteljesítményét – az átlagos eltérés 85 213 kilométer volt. Egy ilyen mértékű változtatás akár meg is duplázhatja egy néhány éves autó futásteljesítményét. A jármű értékét közvetlenül befolyásolja a futásteljesítménye, a vevő lényegesen többet fizethet az autóért, mint amennyit az valójában ér. Ez a probléma továbbra is komoly aggodalomra ad okot a hazai használtautó-piacon.
Habár a manipulált futásteljesítményű autók aránya csökkent a 2023-ban mért 6,1 százalékhoz képest, Magyarország idén is ugyanazt a helyezést érte el a rangsorban. Ennek oka minden bizonnyal a magasabb átlagos manipulált futásteljesítmény, mivel egy évvel korábban a magyarországi autók kilométerórája átlagosan még „csak” 74 786 kilométerrel volt visszatekerve.
A sérült autókra vonatkozó statisztikai adatok is figyelemre méltók. A hazánkban a carVertical által ellenőrzött gépjárművek több mint fele (54,9 százalék) szenvedett balesetet, az átlagos kárérték pedig 1 151 000 forint volt.
A legnagyobb kockázatnak az importautó-vásárlók vannak kitéve, hogy olyan járművet vesznek, amelynek manipulálták a futásteljesítményét, vagy amely korábban sérült volt. Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője és kommunikációs vezetője szerint a nemzetközi kereskedelemben mozgó autók esetében akár négyszer nagyobb a kilométeróra-csalás valószínűsége. Hazánkban az összes használt autó 45 százaléka más országból származik, ami jelentős arány. A vásárlóknak különösen óvatosnak kell lenniük, ha importált járművet választanak.
A Magyarországon vásárolt járművek átlagéletkora 11,1 év, ami elöregedő járműállományra utal, és tovább növeli a rejtett hibák, valamint a manipulált futásteljesítmények valószínűségét. 2023-ban a vásárlók valamivel fiatalabb – átlagosan 10,5 éves – autókat kerestek.
A korábbi évekhez hasonlóan idén is az Egyesült Királyság használtautó-piaca volt a legátláthatóbb az összes vizsgált ország közül. Az autók mindössze 2,1 százalékának volt manipulált a futásteljesítménye, és a járművek 17,8 százaléka volt sérült. Európa nagy részétől eltérően az Egyesült Királyságban többségében jobbkormányos autókat használnak, amelyek teljes élettartamuk során az országban közlekednek, így az ellenőrzött járműveknek mindössze 2 százaléka volt importált. A legátláthatóbb országok között az első öt helyen szerepel még Olaszország, Svájc, Németország és Svédország is.
Nyugat-Európában és a skandináv országokban az autóvásárlók ritkábban találkoznak futásteljesítmény-csalással vagy rejtett hibákkal. A szigorúbb törvények garantálják, hogy a vásárlók nagyobb bizalommal lehessenek a jármű előélete és minősége iránt
– emelte ki Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.
A kelet-európai országok közül egyedül Szlovéniának sikerült bekerülnie a legjobb 10 közé, ahol jelenleg a 10. helyet foglalja el.
A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a legkevésbé átlátható országok Ukrajna, Lettország, Litvánia, Románia és Észtország voltak, amelyek tavaly is a lista végén szerepeltek.
mind közrejátszanak abban, hogy ezeket a piacokat sokan átláthatatlannak és kockázatosnak tartják.
„A kelet-európai használtautó-piacon változatlan a helyzet. Mivel aránylag ritkán vonják felelősségre a csalókat a futásteljesítmény manipulálásáért vagy a hibák eltitkolásáért, ez a káros gyakorlat várhatóan még jó ideig folytatódni fog. Ráadásul a Nyugatról Keletre áramló dízelautók aránya is magas, ami hosszabb távon veszélyeztetheti a dízelmotoros járművek elérhetőségét” – magyarázza Buzelis.
Az európai országok közül Lettországban (11,1 százalék) és Ukrajnában (9,6 százalék) regisztrálták a legtöbb futásteljesítmény-csalást. A sérült autók száma Lengyelországban (62,1 százalék) és Szlovákiában (60,5 százalék) volt a legmagasabb.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.