BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Digital,Chatbot,,Internet,Bot,Application,,Conversation,Assistant,,Ai,Artificial,Intelligence., mesterséges intelligencia

Már az oktatásba is beférkőzött a mesterséges intelligencia, és ez nem baj

Mára megkerülhetetlenné vált a digitális eszközök használata, és egyre közelebb kerülünk a mesterséges intelligencia (MI) rendszeres felhasználásához is az oktatás területén, de még mindig nem tudott eléggé elterjedni – véli a pénteki digitális oktatási konferenciát szervező Európa 2000 Gimnázium igazgatója, Papp András.

Az utóbbi évekre megjelent az oktatás területén is a mesterséges intelligencia, de szélesebb körben még mindig nem terjedt el a digitális eszközök használata. Fontos, hogy a 21. században élünk, ezért ne akarjunk a 19. századi módszerekkel tanítani – fogalmazott  Papp András, a zuglói alternatív gimnázium igazgatója. 

mesterséges intelligencia
A mesterséges intelligencia használata az oktatásban segíti a diákok későbbi versenyképességét / Fotó: Shutterstock

Mint mondja, azért vállalkoztak arra, hogy egy rendezvény keretében bemutatják a digitális átállás lehetőségit, mert ezzel segíthetik a többi hazai oktatási intézményt is. Ezért is rendezik meg már hatodik éve a digitális oktatási konferencia sorozatát. A szakmai nap a jövő oktatásáról, a mesterséges intelligencia és a digitális technológia használatáról és arról szól, ahogy mindezek átalakítják az oktatási folyamatot.

Hogyan zajlik az oktatás az alternatív gimnáziumban?

Az Európa 2000 Gimnáziumban már hét éve folyik a digitális oktatás. A diákok minden órán laptopot használnak, a Teams rendszerben és a OneNote segítségével dolgoznak, azon keresztül kapják meg a feladatokat. Az állam mostanra több mint 200 kétmilliárd forintot költött arra, hogy egy központi program segítségével minél több diák használhasson laptopot. Papp András igazgató szerint azonban nem elég annyi, hogy a diákok laptopokat visznek magukkal az órákra, muszáj változtatni a módszertanon, a tanárok mentalitásán, gondolkodásán is. 

A legfiatalabb generáció ugyanis már – kis túlzással – születésétől aktív kapcsolatban van a különböző digitális eszközökkel, ezért leginkább úgy tudjuk őket lekötni, hogyha „dolgoztatva” vannak. 

Akkor jó egy óra, ha a tanár egyfajta karmesterként, mentorként van jelen, 80 százalékban a diákok aktivitásával tölti ki az órát

– mondja Papp András, akitől megtudtuk, a mesterséges intelligencia használatát is engedélyezi az órákon.

Miként működik ez a gyakorlatban?

A legkönnyebben elérhető chatbotot, a ChatGPT-t használják. Természetesen a mesterséges intelligencia használatának kereteit, szabályait meg kellett tanítani a diákjaiknak, ugyanis hajlamosak arra, hogy teljesen az MI-re hagyatkozva, úgymond ellustálkodják a feladatokat. Mindennel együtt elmondható, hogy a mai diákoknak sokkal szélesebb a lehetőségük a tájékozódásra. 

Az intézményvezető szerint még nagyon az elején járunk a mesterséges intelligencia használatának, de hihetetlen lehetőségek rejlenek benne, és természetesen nem csak az oktatásban. Saját tapasztalatait megemlítve: az egyik nap egy konferenciáról hazatérve például „átbeszélte” az ott tapasztaltakat a természetes nyelven kommunikáló rendszerrel, a napokban pedig a most pénteki konferenciával kapcsolatban kért ötleteket az MI-től, amelyeket be is épített a programba. 

Mi lehet a jövő?

Természetesen vannak korlátai a rendszernek, de megjelenése óta igen sokat fejlődött és fog is a jövőben. A mostani kisgyermekek már úgy fognak felnőni, hogy mindig ott lesz a mesterséges intelligencia mint személyes segítség mellettük – vélekedett Papp András. Arról a véleményről, miszerint az MI a jövőben elveheti a tanárok munkáját, azt gondolja, egyesek a számítógép megjelenésekor is azt vizionálták, hogy a tanári munka megszűnéséhez vezet, ez mégsem történt meg, ebben az esetben sem kell tartani ettől. Szerinte a tanárok feladata lesz mindig, hogy megtanítsák a diákokat az MI használatára.

Úgy látja, más munkaköröknél sem fenyeget a veszély, hogy a mesterséges intelligencia elvenné valakinek a „kenyerét”: az MI egyedül nem fog tudni elvégezni mindent, mögötte ott kell lennie egy embernek, aki irányítja. 

Egyedül azok lehetnek veszélyben, akik nem tanulják meg kezelni a mesterséges intelligenciát, ők lemaradnak, mert nem lesznek elég hatékonyak. A mesterségesintelligencia-használat előnye tehát, hogy növeli a hatékonyságot.

Mire használható az oktatásban?

Kérdésünkre, hogy milyen funkcióra használható leginkább az oktatásban, elmondta: a tanárok részéről leginkább 

  • óratervezésre, 
  • a feladatok, tesztkérdések generálására, 
  • dolgozatok témáinak kitalálására, 
  • azok kijavítására,
  • az előadásokhoz szükséges diagramok elkészítéséhez használják jelenleg. 

A diákoknál csoportmunkáknál, interneten található információk, szövegek, kisfilmek keresésére, képgenerálásra veszik igénybe. Az igazgató jelezte: előfordul, hogy olyan feladatot ad, hogy a diákok készíttessenek el egy dolgozatot a ChatGPT-vel, amelyet azután a tanár a mesterséges intelligencia segítségével kijavíttat. Hasznos lehet a nyelvtanulásban is, akár a nyelvtan, akár a kiejtés gyakorlásában.

Papp András szerint az iskola célja, hogy a fiatalok megtanulják helyesen használni az MI-t, ugyanis ha elsajátítják, és később elmennek dolgozni, sokkal hatékonyabbak, gyorsabbak lesznek, ami előny lehet a munkaerőpiacon. Mindezekről még többet megtudhatnak, akik rész vesznek az Európa 2000 Gimnázium által szervezett, pénteken, 10 órakor kezdődő digitális oktatási konferencián.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.