Az utóbbi évekre megjelent az oktatás területén is a mesterséges intelligencia, de szélesebb körben még mindig nem terjedt el a digitális eszközök használata. Fontos, hogy a 21. században élünk, ezért ne akarjunk a 19. századi módszerekkel tanítani – fogalmazott Papp András, a zuglói alternatív gimnázium igazgatója.
Mint mondja, azért vállalkoztak arra, hogy egy rendezvény keretében bemutatják a digitális átállás lehetőségit, mert ezzel segíthetik a többi hazai oktatási intézményt is. Ezért is rendezik meg már hatodik éve a digitális oktatási konferencia sorozatát. A szakmai nap a jövő oktatásáról, a mesterséges intelligencia és a digitális technológia használatáról és arról szól, ahogy mindezek átalakítják az oktatási folyamatot.
Az Európa 2000 Gimnáziumban már hét éve folyik a digitális oktatás. A diákok minden órán laptopot használnak, a Teams rendszerben és a OneNote segítségével dolgoznak, azon keresztül kapják meg a feladatokat. Az állam mostanra több mint 200 kétmilliárd forintot költött arra, hogy egy központi program segítségével minél több diák használhasson laptopot. Papp András igazgató szerint azonban nem elég annyi, hogy a diákok laptopokat visznek magukkal az órákra, muszáj változtatni a módszertanon, a tanárok mentalitásán, gondolkodásán is.
A legfiatalabb generáció ugyanis már – kis túlzással – születésétől aktív kapcsolatban van a különböző digitális eszközökkel, ezért leginkább úgy tudjuk őket lekötni, hogyha „dolgoztatva” vannak.
Akkor jó egy óra, ha a tanár egyfajta karmesterként, mentorként van jelen, 80 százalékban a diákok aktivitásával tölti ki az órát
– mondja Papp András, akitől megtudtuk, a mesterséges intelligencia használatát is engedélyezi az órákon.
A legkönnyebben elérhető chatbotot, a ChatGPT-t használják. Természetesen a mesterséges intelligencia használatának kereteit, szabályait meg kellett tanítani a diákjaiknak, ugyanis hajlamosak arra, hogy teljesen az MI-re hagyatkozva, úgymond ellustálkodják a feladatokat. Mindennel együtt elmondható, hogy a mai diákoknak sokkal szélesebb a lehetőségük a tájékozódásra.
Az intézményvezető szerint még nagyon az elején járunk a mesterséges intelligencia használatának, de hihetetlen lehetőségek rejlenek benne, és természetesen nem csak az oktatásban. Saját tapasztalatait megemlítve: az egyik nap egy konferenciáról hazatérve például „átbeszélte” az ott tapasztaltakat a természetes nyelven kommunikáló rendszerrel, a napokban pedig a most pénteki konferenciával kapcsolatban kért ötleteket az MI-től, amelyeket be is épített a programba.
Természetesen vannak korlátai a rendszernek, de megjelenése óta igen sokat fejlődött és fog is a jövőben. A mostani kisgyermekek már úgy fognak felnőni, hogy mindig ott lesz a mesterséges intelligencia mint személyes segítség mellettük – vélekedett Papp András. Arról a véleményről, miszerint az MI a jövőben elveheti a tanárok munkáját, azt gondolja, egyesek a számítógép megjelenésekor is azt vizionálták, hogy a tanári munka megszűnéséhez vezet, ez mégsem történt meg, ebben az esetben sem kell tartani ettől. Szerinte a tanárok feladata lesz mindig, hogy megtanítsák a diákokat az MI használatára.
Úgy látja, más munkaköröknél sem fenyeget a veszély, hogy a mesterséges intelligencia elvenné valakinek a „kenyerét”: az MI egyedül nem fog tudni elvégezni mindent, mögötte ott kell lennie egy embernek, aki irányítja.
Egyedül azok lehetnek veszélyben, akik nem tanulják meg kezelni a mesterséges intelligenciát, ők lemaradnak, mert nem lesznek elég hatékonyak. A mesterségesintelligencia-használat előnye tehát, hogy növeli a hatékonyságot.
Kérdésünkre, hogy milyen funkcióra használható leginkább az oktatásban, elmondta: a tanárok részéről leginkább
A diákoknál csoportmunkáknál, interneten található információk, szövegek, kisfilmek keresésére, képgenerálásra veszik igénybe. Az igazgató jelezte: előfordul, hogy olyan feladatot ad, hogy a diákok készíttessenek el egy dolgozatot a ChatGPT-vel, amelyet azután a tanár a mesterséges intelligencia segítségével kijavíttat. Hasznos lehet a nyelvtanulásban is, akár a nyelvtan, akár a kiejtés gyakorlásában.
Papp András szerint az iskola célja, hogy a fiatalok megtanulják helyesen használni az MI-t, ugyanis ha elsajátítják, és később elmennek dolgozni, sokkal hatékonyabbak, gyorsabbak lesznek, ami előny lehet a munkaerőpiacon. Mindezekről még többet megtudhatnak, akik rész vesznek az Európa 2000 Gimnázium által szervezett, pénteken, 10 órakor kezdődő digitális oktatási konferencián.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.