Órási áremelkedésen ment keresztül az őrölt fűszerpaprika ára az elmúlt években, és a drágulás idén sem állt meg. A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint 2024 szeptemberében 9120 forint volt átlagosan egy kiló, ami egy év alatt 880 forintos és több mint 10 százalékos áremelkedést jelent. De ettől durvább árakkal is találkozhatunk, ha minőséget szeretnénk.
Ismerek olyat, aki 12 ezer ezért árulja
– mondta a Világgazdaságnak egy kalocsai helyi termelő, aki több mint tíz éve foglalkozik paprikatermesztéssel, mintegy másfél hektáros területen, így volt alkalma közelről megtapasztalni a paprikatermesztés nehézségeit.
Mint hozzátette, két-három éve szállt el nagyon a fűszerpaprika ára, aminek nagyon sok oka van:
Ráadásul a nagy szárasság miatt pluszköltséget jelentett az öntözés is, aki ugyanis nem öntözött, az biztosan búcsút inthetett a terményének.
Arra is felhívta a figyelmet, hogy nagyon sok olyan ügyeskedő van, aki úgy adja el a kínai paprikát, mint magyar termék, ezzel pedig senki nem foglalkozik. Pedig aki 4000-4500 forint alatt árulja a fűszerpaprikát kilónként, az 100 százalék, hogy kínai eredetű, ezzel az importtal nagyon nehéz versenyezniük.
Összességében azonban a helyi termelők, akikkel beszéltünk, általában 7000-7500 forintért árulják Kalocsa környékén a fűszerpaprikát.
Már tavaly is foglalkozott a hazai paprikatermesztés anomáliájával az Agrárminisztérium. Feldman Zsolt, az tárca mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára akkor azt mondta, az európai piacot mára elárasztotta az olcsó kínai paprikapor, így a magyar paprikának minőségével és a védett elnevezéseivel kell megkülönböztetnie magát a tömegtermékektől.
Hivatalos adatok szerint a magyar paprikatermelés területe az elmúlt évtizedben folyamatosan csökkent, és a termelés is visszaesett. Ennek ellenére a paprika termelési költsége Magyarországon általában 30-60 százalékkal magasabb a globális átlagnál. Feldman hangsúlyozta, hogy a magyar termelőknek nem a múltbeli állapotokat kell nosztalgiával idézniük fel, mivel a piac megváltozott, a tömegtermelés kora lejárt, és a fogyasztói szokások is megváltoztak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.