A Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt évtizedekben számos eljárást folytatott le az üdülőhasználati jogok másodlagos értékesítésével összefüggő, megtévesztő kereskedelmi gyakorlatok vizsgálatára. A folyamatos és aktív hatósági fellépés ellenére ezen átverések továbbra is jelentős veszélyt jelentenek, különösen az idősebb és anyagilag megterhelt fogyasztókra. A probléma kezelésére a GVH széles körű egyeztetést kezdeményezett az érintett szervezetekkel az üdülési jogok szabályozásával kapcsolatban, melynek keretében a felek több lehetséges megoldási javaslatot is kidolgoztak a jogalkotó számára, ezeket október 29-én az Országgyűlés Gazdasági Bizottságának Fogyasztóvédelmi Albizottságában vitattak meg – írta keddi közleményében a GVH.
„Kötelességünk megvédeni a kiszolgáltatott helyzetben lévő honfitársainkat” – jelentette ki az ülésen Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke.
A hatóság kommünikéje kiemelte, hogy Magyarországon az üdülési jogok piaca az ezredforduló idején élte aranykorát, ám ennek következtében a mai napig jelentős piacnak tekinthető hazánkban. Azonban az üdülési jogok gyakran jelentős költségeket róhatnak az idősebb fogyasztókra, akik nehezen és jelentős költségek árán léphetnek csak ki a szerződésekből. A legtöbbek számára az egyetlen lehetőségnek a jogok másodlagos értékesítése tűnhet, amely piacon gyakoriak a megtévesztő gyakorlatok, átverések.
Sokszor a fogyasztókat már előkészített szerződésekkel várják a személyes találkozásra, és ennek átolvasására nem hagynak elegendő időt. Habár az első egyeztetések során azt hangoztatják, hogy készpénzzel fogják megvásárolni az üdülési jogot, azonban a szerződésben már egy vállalkozás által üzemeltetett vásárlási rendszerben levásárolható kreditként szerepel a fizetség. Ezen felül a fogyasztóknak gyakran akár több százezer forintos egyszeri tételt is meg kell fizetniük a rendszerbe való belépéshez, és a magas költségekkel járó üdülési jog továbbra is a nevükön marad.
A GVH 2007 óta összesen 18 versenyfelügyeleti eljárást indított a kérdéses kereskedelmi gyakorlatok vizsgálatára, melyek során összesen már több mint 250 millió forint bírságot szabott ki
és több esetben rendőrségi feljelentést is tett.
A versenyhatóság legutóbb 2023 augusztusában szabott ki egy 14 millió forintos bírságot a szóban forgó kereskedelmi gyakorlat miatt. A GVH 2023-as tevékenységét ismertető beszámolójában javaslatot tett az üdülési jogok esetében a fogyasztói jogérvényesítés megerősítésére. 2024-ben több egyeztetést is tartott az érintett hatóságokkal (a fogyasztóvédelemért felelős Igazságügyi Minisztériummal, 2024. augusztus 1-jétől a Nemzetgazdasági Minisztériummal, az Országos Rendőr-főkapitánysággal és civil szervezetekkel) konkrét javaslatok kidolgozása a probléma hosszú távú és végleges kezelése érdekében. Többek között ezeket a javaslatokat vitatta meg 2024. október 29-én az Országgyűlés Gazdasági Bizottságának Fogyasztóvédelmi Albizottsága.
Az érintett hatóságok javasolták többek között a fogyasztók megtévesztése büntetőjogi tényállásának szigorítását, hiszen azt jelenleg sok esetben nehézkes alkalmazni a fenti átverések szankcionálására. Javasolták az üdülési jogok másodlagos értékesítésének előzetes közjogi jóváhagyáshoz kötését, illetve az értékesítéshez közvetlenül nem kapcsolódó járulékos szerződések megkötésének tiltását is.
Véget kell vetnünk az üdülési jogokkal kapcsolatos visszaéléseknek. Ezek az átverések a legkiszolgáltatottabb helyzetekben lévő honfitársainkat károsítják meg. Ezekkel a gyakorlatokkal egyszer és mindenkorra le kell számolnunk
– hangsúlyozta Rigó Csaba Balázs.
Az ülésen résztvevők egyetértettek abban, hogy az üdülési jogok másodlagos értékesítése során felmerülő visszaélések kiemelt fontosságú problémát jelentenek, melyekre hosszú távú és határozott megoldást kell találni a magyar fogyasztók védelmében. A Fogyasztóvédelmi Albizottság támogatását fejezte ki a nemzeti versenyhatóság javaslatcsomagját illetően és kezdeményezte a széles körű egyeztetést a részletes megoldás kidolgozására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.