Minden munkavállalónak vannak kellemes és kellemetlen tapasztalatai az állásinterjúkkal kapcsolatban. Egy amerikai felmérésben arra keresték a választ, hogy a HR vezetők milyen végzetes hibák miatt utasítják el a jelölteket. Melyek azok a tipikus hibák, melyek elkövetésével a jelölt saját magát végzi ki, mert piros zászlónak számít a felvételiztető szemében. Ezek a nyilvánvaló hazugságon át az olyan finomabb csúsztatásokig terjednek, amelyekről az álláskeresők talán nem is tudnak – írja a Harvard Business Rewiew.
A munkaügyi szakemberek 63 százaléka azt mondta, ezt tekinti a legkomolyabb piros zászlónak. Az álláskeresők tisztességtelensége különböző módon nyilvánul meg.
Jó tudni, hogy a HR szakemberek ma már körülnéznek a közösségi portálokon is, és ha az ott látottak merőben más képet mutatnak, mint amit a jelölt előad, az máris felkelti a gyanakvásukat. Nem ritka, hogy a nyilvános profilokat pontozzák a munkaügyesek. Így ha az interjú során feltett kérdésekre adott válaszok és az online megosztott tartalmak közötti ellentmondás van, az rossz fényben tüntetheti fel a jelöltet.
Ha nagy a különbség a beadott önéletrajz és LinkedIn profiljában szereplő adatok között, akkor megbízhatatlannak tűnhet, ami súlyosan ronthatja az álláskeresési esélyeit. Azt ajánlják a szakemberek, legyünk őszinték és reálisak a képességeinket illetően, csak olyat írjunk le, amit alá tudunk támasztani.
A toborzók fele a a durva beszédet vagy viselkedést elfogadhatatlannak tartja a potenciális alkalmazottak körében. A késés, az agresszív vita, az interjúztató megtámadása egyértelmű piros zászló. De ennél apróbb hibák is ronthatják az esélyeket. Ha elutasító a jelölt testbeszéde, vagy nem veszi fel a szemkontaktust, azt jelezheti a toborzónak, hogy nehezen kommunikál, így nem lesz könnyű együtt dolgozni vele.
Soha ne késsünk el az állásinterjúról, mert menthetetlen a helyzet. Ha trükkös kérdésekkel szembesülünk, nyugodtan és tisztelettudóan válaszoljunk. Ha olyan képességekre kérdeznek rá, amelyekkel nem rendelkezünk, ne legyünk agresszívek, feleljünk diplomatikusan, jelezzük a tanulási hajlandóságunkat. A testbeszéd legyen nyitott, mosolyogjunk, nézzünk a beszélgetőpartnerünk szemébe.
Ha az interjú során kritikusan viszonyul a volt kollégákhoz és a korábbi munkatapasztalatokhoz, az ronthatja az állása megszerzésének esélyeit, mivel a HR vezetők harmada az ilyen kritikákat piros zászlóként tekinti a jelölteknél. Vagy ahogy a közkeletű mondás tartja: nem piszkítunk oda, ahol korábban ettünk.
Összpontosítsunk korábbi munkahelyeinek pozitív oldalaira – még ha nem is volt sok. Beszéljünk arról, hogyan küzdöttünk meg a kihívásokkal. Ha negatív élményről vagy kudarcról kérdeznek, nem árt beszélni róla, de a beszélgetést arra felé kell terelni, mit tanultunk ebből, és legközelebb hogyan közelítenénk meg egy hasonló helyzetet. Ha arról beszélünk, hogyan oldottuk meg a helyzetet, megmutatjuk a kérdezőnek, hogy találékonyak vagyunk, és képesek vagyunk áthidalni a kommunikációs hiányosságokat anélkül, hogy másokat hibáztatnánk.
A felkészülés kulcsfontosságú, a HR vezetők 20 százaléka ennek hiányát piros zászlónak tartja. Sokat ronthat a helyzetén, ha azt sem tudja, éppen melyik pozícióra hívták be, mert annyi helyen próbálkozik. Ha a jelölt nem ismeri a vállalatot, a szerepkört és az iparágat, az azt jelzi a felvételi vezetőknek, hogy nem eléggé felkészült a munkára.
Az interjú előtt szánjunk néhány percet arra, hogy felvázoljuk azokat a főbb pontokat, amelyeket szeretnénk kiemelni tapasztalatainkkal és szakmai tudásunkkal kapcsolatban. Gondoljuk át, hogy a képesítéseink közül melyik felel meg a legjobban a szerepkörnek. Arra is fel kell készülni, hogy elmondjuk, hogyan vészeltünk át a kihívásokkal teli vagy stresszes munkahelyi helyzetet, mivel ez gyakori kérdés a legtöbb interjú során.
Az önéletrajznak egy pillanat alatt kell működnie
A HR menedzserek 57 százaléka 1-3 percet tölt a CV áttekintésével, csak ötödük foglalkozik több mint 3 percet vele.
A baby boomer HR-menedzserek a legalaposabbak – 37 százalékuk több mint 3 percet tölt minden önéletrajzzal, a fiatalabbak egyre kevesebbet. A Z generációs menedzserek harmada, a nagyvállalati munkaerő-kölcsönzési menedzserek közel fele 1-2 percet töltenek az önéletrajzok olvasásával.
.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.