Lázár János építési és közlekedési miniszter a gazdasági bizottság előtt beszélt a nagy tervekről. Mint mondta, az ötpontos akcióterv keretében a közeljövőben
14 kulcsfontosságú vasúti vonal felújítása kezdődhet meg, ennek keretében mintegy 500 kilométer vasúti pályát korszerűsítenek, a legfontosabb cél, hogy a kulcsvonalakon sikerüljön betartani a menetrendet.
Az ennek finanszírozását biztosító 30 éves futamidejű hitelről az Európai Beruházási és Fejlesztési Bank várhatóan jövő áprilisban dönt – tette hozzá. A Budapest–Belgrád vasútvonal jelentőségét méltatva Lázár János elmondta, hogy az Magyarország keleti és nyugati irányú vasúti közlekedésére is jó hatással lesz.
A vasúti járműbeszerzések kapcsán a miniszter 1700 milliárd forint közeli összegről beszélt,
de megjegyezte: az még kérdéses, hogy ez hány mozdonyra lesz elegendő. Új mozdonyok beszerzésének 2026 előtt nincs realitása, mivel azok legyártása jóval hosszabb időt vesz igénybe. A miniszter szerint ezért inkább a mainál jobb állapotú használt vagy felújított járművek beszerzésére van lehetőség.
A MÁV járműparkjának felújításával lehet egy új struktúrát felállítani a 2025-ös nyári turistaszezonra, de Lázár szerint az sem mindegy, hogy a beszerzéseknek lesz-e hatásuk a magyar gazdaságra, vagy kizárólag külföldi termékeket vásárolunk. Az utaskomfortot emelő fejlesztéseket januárban részletezi majd a tárcavezető.
A HÉV is változhat
– jelenleg 60 éves járművek szállítják az utasokat, és az Európai Bizottság által a kötött pályás közlekedés felújítására támogatásként biztosítandó 1500 milliárd forint körüli összeg legnagyobb részét az öt HÉV-vonal felújítására kívánják költeni. Az első körben a H5-ös (szentendrei), a H6-os (ráckevei) és a H7-es (csepeli), míg a második csoportban a H8-as (gödöllői) és a H9-es (csömöri) HÉV újulhat meg – közölte Lázár János, hozzáfűzve, hogy ebben járműbeszerzés is benne lesz.
A miniszter ismertetése szerint jelenleg ennek az előkészítése zajlik, és ebben a negyedévben, illetve 2025 első negyedévében elindul a HÉV-járműtender, és közbeszerzési felhívások jelennek meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.