BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kia Cee'd: európai vetemény

A Cee'd megjelenésével új időszak kezdődik a Kia rövidke európai történetében. A dél-koreai gyártó nagyon bizakodó, amire minden oka meg is van.

Rendesen meglódult mostanság a Kia szekere. A dél-koreai márkának a Cee'd (a Magentis, a Carens és a Carnival után) már a negyedik újdonsága idén, s közben két ráncfelvarrást (Sorento, Opirus) is végrehajtott. A sokadalomból mégis a Cee'd a legérdekesebb, hiszen a legelső modell, amely kifejezetten Európának készült. Bizonyítja ezt többek között az, hogy európai designerek jegyzik a formát, mégpedig magyar vezetővel, Kovács Miklóssal az élen (bővebben lásd a keretes írásban), továbbá kifejezetten olyan fő- és részletmegoldások kerültek az autóba, amilyeneket elsősorban az öreg kontinens autósai értékelnek.

Európéer

Az, hogy csapott hátú és a C-szegmensbe tartozik, még nem teszi kizárólag európaivá a Cee’det. A neve viszont annál inkább. A tervezési fázisban ED rövidítéssel jelölt koncepció az European Design – európai forma (a Kia egyik felsővezetője szerint European Dream – európai álom) okán kapta a munkanevét, majd ezen logika alapján a szériatermék a Community of Europe – tehát az európai egységet is belevette a végleges nevébe. Ha tovább csűrjük-csavarjuk a névmagyarázatot, rábukkanunk a Cee'd angol kiejtésére (seed = szíd), ami magot jelent - az új modellel későbbi sikereit alapozta meg a Kia.

A fejlesztők feladata az volt, hogy a minőség, a megbízhatóság és a dinamika képezte háromszögön belül formailag, műszakilag és a szolgáltatások terén is az európai autósok elvárásainak megfelelő alsó-középkategóriás személyautót alkossanak. Még a gyártóbázist is Európában rendezte be a Kia, a Cee’dek kizárólag a szlovákiai Zsolna városában készülnek.

Kovács Miklós, a Cee'd magyar tervezője

Az új modell legnagyobb attrakciójának a formatervező személye, Kovács Miklós számít, legalábbis magyar szempontból A 80-as évek végén utazott ki Ausztriába, majd Németországba, ahol rajzai alapján bekerült az Audihoz, amely felkarolta az ifjú tehetséget. Ma már a Kia divatdiktátora, s eddigi pályafutása csúcsa a Cee’d-projekt. A koreai gyártó éppen fődesignert keresett az új európai kompaktjához, melynek tervezése már elkezdődött. A magyar szakember a tervezési folyamatok első felében kapcsolódott be a munkába, feladata az autó végső designjának kialakítása volt. Nemrégiben néhány szót is válthattunk Kovács Miklóssal, aki szerényen megjegyezte, hogy a Cee’d csapatmunkában készült, ám mi tudjuk, hogy végső formáját ő határozta meg. Beszélgetésünk alatt arra is fény derült, mik nehezítik a formatervezők dolgát. Az egyik mumus az olyan kiálló felszerelések csoportja, mint az ablaktörlő lapátok és a visszapillantó tükrök, melyeket nehéz elrejteni, vagy összhangba hozni az autó formájával, míg a másik a különböző szabványértékekre, előírásokra figyelő kollégák általi folymatos regulázás.

Mérce

Mindazonáltal a Cee’d tervezőit láthatóan az aktuális japán kompaktok külseje sem hagyta hidegen, összességében azonban egyedi a Kia nóvumának látványa. Sziluettje kiválóan ötvözi a sportosságot és a célszerűséget, ami a belvilágra is igaz. Noha a belső térben csak az üléseken fedezhető fel kárpit, még sincs olyan érzete az embernek, hogy olcsó, műanyagos közegbe került. A műszerfal és az ajtóborítás a tapintási magasságban szemre és fogásra is igényes, a fekete uretánborítások gumiszerűen rugalmasak, felületük geometrikusan rücskös. A műszerek és a kezelőszervek, a kapcsolók egytől egyig ízlésesek és nagyon finoman működnek, ami tovább növeli az amúgy is meggyőző minőségi benyomást.

A helykínálat ugyancsak kiváló, elöl és hátul kényelmesen elfér benne négy, akár nagynövésű felnőtt is, de még a hátsó középső utashely sem kínzópad. Ettől függetlenül a 2+2 személyzeti eloszlás az ideális, úgy ugyanis a hátsó üléstámlából kihajtható kartámasz is használható. A csomagtartó a 340 literes alapméretével nem világrekord ugyan, de egy négytagú család kéthetes kirándulásának feltétlenül szükséges kellékeit azért gond nélkül elnyeli.

Kemény

A nemzetközi menetpróba során egyetlen jelentősnek tűnő negatívumra derült fény az autóval kapcsolatban. A rugózási komfort rossz minőségű útburkolaton bizony nem a legjobb. A rendkívül merev karosszéria a kemény rugók hatására a legkisebb egyenetlenséget is tudatja a bent ülőkkel, ami meglehetősen baljós előjel a leendő magyar vásárlók számára. A feszességről bővebben majd a hazai teszt után lehet felelősséggel nyilatkozni, a menetbiztonságról viszont már Olaszországban is sikerült képet alkotni. A felfüggesztés hangolása a sportos beállítottságú vezetőket egészen biztosan kárpótolja a hepehupás utakon elszenvedett kényelmetlenségekért.

A fejlett, elöl MacPherson, hátul több lengőkaros futómű a gyakorlatban minden helyzetben biztonságos úttartást nyújt. A Cee’d úgy veszi a húzós kanyarokat, mintha sínen haladna, száraz aszfalton bámulatos kanyarsebességre képes, de a tempós egyenesekben sem izzad le a sofőr, még a csúcssebesség közelében is kifejezetten biztonságos érzés vezetni az autót.

Ötösfogat

A motorpaletta is remekbe szabott. Az öt erőforrás közül kettő már ismerős, három pedig új fejlesztésű. Dízelfronton tulajdonképpen a „régi” 2.0 CRDi is új, hiszen még egyéves sincs, és a mai dízeltechnika minden korszerű elemét felvonultatja. Második generációs közös nyomócsöves közvetlen befecskendezés, változó geometriájú turbófeltöltés, változó szelepvezérlés és opcionális részecskeszűrő. Bár a 2.0 CRDi erőforrás maximális 140 lóereje és 305 Nm forgatónyomatéka révén manapság már nem világszám, de egy tömegmodellnél a tartósságra és a fogyasztásra is figyelemmel kell lenni. A Cee’det így is ördögien mozgatja ez a motor, amely nemcsak a szokásos dízelerényeket tudja, hanem késlekedés nélkül reagál a gázadásra, az ereje a fordulatszám növekedésével fokozatosan ébred, s 3000-es fordulatszám felett sem fogy ki a szuszból. Ettől függetlenül, hacsak nincs vészhelyzet, nem érdemes kergetni, inkább eggyel feljebb kapcsolni és a következő fokozatig élvezni a gyorsulást.

Az új, 115 lóerőt, illetve 255 newtonmétert mozgósítani képes 1.6 CRDi majdnem ugyanezt nyújtja, három személlyel és csomagokkal sebességfokozattól függetlenül látványosan lendíti felfelé a sebességmérő mutatóját, miközben a hangja mindvégig a háttérben marad. A fedélzeti számítógép a hajszás stílusban abszolvált próbaút végén 7,0 l/100 kilométert mutatott, ami normál igénybevétel mellett mintegy 5,5-6,0 literes értéket vetít előre. Tényleg szuper ez a motor!

A maguk műfajában a benzinesek is dicsérhetők. A két „kicsi” vadonatúj, s a távol-keleti hagyományoknak megfelelően izmosak, de pörgetést igényelnek. Igazából alig lehet megállapítani a 109 lóerős 1,4-es és a 122 lóerős 1,6-os közötti eltérést, bátor gázpedálkezeléssel a kisebbel is kellő dinamikára serkenthető a Cee’d. A nagy, 143 lóerős kétezres leginkább komfortmotornak felel meg.

Precíz

A benzinesekhez kivétel nélkül ötfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltó jár, míg felár ellenében az 1,4-es kivételével négyfokozatú, hagyományos bolygóműves automata váltóegység is kérhető. Az automatákról sajnos nem sikerült tapasztalatot szerezni, a manuálisakról viszont igen, mégpedig nagyon kedvezőeket. A váltóáttételek közül még az ötödik is alkalmas a visszafogott gyorsításra, igaz, éppen csak annyira, hogy autópályán ne kelljen visszakapcsolni előzéskor. Maga a kar precíz megvezetésű, határozott mozgású, rövid utakat jár be, kapcsolási erőszükséglete csekély. Hasonló a helyzet a dízelek erőátvitelénél. Jóllehet, az erősebbhez eleve hatfokozatú egység kapcsolódik, az áttételezéssel mindkettő kiváló partnere a nyomatékos dízeleknek. A képet egyedül az árnyalja, hogy a gázolajosok váltókarja a benzinesekéhez képest kissé "ragadósan" mozog a kulisszában, de ez legfeljebb akkor feltűnő, ha a két szerkezet kapcsolási jellemzőit egymással veti össze az ember. A kormányzás pontos, kellőképpen direkt, s a röpke próbán a fékek is jelesre vizsgáztak.

Sok autó

Magyarországra már meg is érkezett a Cee’d, amely négyféle felszereltségi szinttel kerül forgalomba: LX Base, LX, EX és TX. Az első két csomaghoz a benzines és a dízel erőforrások vezérei nem választhatók, de már a legszerényebb kivitelben is lesz többek között hat légzsák, blokkolásgátló, elektromos szervokormány, magasságban és tengelyirányban állítható kormányoszlop, központi zár, elektromos első ablakemelők, fedélzeti számítógép és nem utolsósorban egy 109 lóerős benzinmotor. A Kia Cee’d 1.4 LX Base 2 999 000 forintba kerül.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.