BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A MÁV szerelvényei közlekednek a szentendrei HÉV vonalán

Lezárták az északi összekötő vasúti hidat, így az esztergomi vonatokat ráterelték a szentendrei HÉV vonalára. Furcsa látvány, de a módszer egyelőre működik.

Mielőtt felújítás miatt három hónapra lezárták volna, nosztalgiavonat haladt át az északi összekötő vasúti hídon péntekről szombatra virradó éjszaka. A visszaúton, pontban éjfélkor megállt a vonat néhány percre az átkelőn, hogy az utasok koszorúkat és gyertyákat helyezhessenek el a hídon. A régi hídszerkezetet ugyanis elbontják, az újat pedig úszódaruk segítségével emelik a helyére. A felújítás csaknem 14 milliárd forintba kerül. A június 21-től szeptember 21-ig tartó vágányzár idején az esztergomi vasútvonal Desiro szerelvényei Óbuda állomástól Kaszásdűlő érintésével a szentendrei HÉV vonalán szállítják az utasokat a Margit hídig. Bizonyára az ott lakók legnagyobb örömére.

A Desirót ugyanis dízelmotor hajtja, így kevésbé környezetbarát. A BKV és a MÁV is azt ígéri, hogy nem lesz káosz, mert a ritkábban járó vonatok idővesztéség nélkül beilleszthetőek a HÉV menetrendjébe. Egy új biztosítóberendezés lehetővé teszi az esetenként 3 perces követési távolságot. A csúcsidőszakban átlagosan 64 százalékos lesz a pálya kihasználtsága, tehát óránként majdnem negyven percben áthalad a szakaszon valamilyen jármű. Ilyen sűrűségre még nem volt példa.

„Engem speciel bezártak a Népszigetre. Az a problémám, hogy itt lakok a szúnyogszigeten és a hídlezárás miatt nem tudok közlekedni, csak 40 perces kerülővel. Ami nem igazán kellemes reggel és délután gyalog. Igazán örülnék, ha valaki segítene kitalálni valamit. Egy pontonhíd például jó ötlet lenne” – mondta lapunknak Garai Péter.

Megvan a megoldás: a BKV hídpótló hajójáratot indított a gyalogosoknak. A külön jeggyel használható átkelőhajó az északi összekötő vasúti híd óbudai hídfőjétől északra lévő Hableány kikötőből, az újpesti Meder utcai kikötőig jár majd. A hajó hajnaltól késő estig 40 percenként indul, az utasok egy kerékpárt ingyen vihetnek magukkal.

A hídat 1896. november 3-án adták át a forgalomnak, majd a II. világháborúban, 1944 karácsonyán a visszavonuló német sereg felrobbantotta. Az újjáépítés 1953 őszén kezdődött el, 1955. május 21-én adták át a hidat. Azóta jelentősebb felújítás nem volt. Ennek következtében az egyik oldalon a gyalogos járdát életveszélyessége miatt már áprilisban lezárták, a vonatok számára pedig 30 km/h-ás sebességkorlátozást vezettek be. Mindezek miatt még a híd megszüntetése is felmerült. A felújítás után akár négyszeresére is nőhet ez a sebesség, jóllehet legfeljebb 80-at engednek majd. Ez annak is köszönhető, hogy a repedt pilléreket cementtel megerősítik, és kőszórást végeznek körülöttük. Így néhány perccel rövidülhet a menetidő Esztergom felé. Átépítik a hídfőket, és felújítják a szigeti aluljárót is. Összességében az új híd megőrzi a jellegzetes szerkezetét, de a jelenleginél karcsúbb lesz.

Korábban felmerült, hogy a vasúti híd felújítását összekötik a mellé tervezett aquincumi közúti híd megépítésével, hiszen így uniós támogatást is lehetett volna szerezni a beruházásra. A MÁV és a főváros azonban nem tudott dűlőre jutni. Ugyancsak nem lett semmi abból a felvetéséből, miszerint olcsóbb volna vasúttal kombinált közúti hidat építeni, megerősítve a meglévő vasúti átkelő pillérjeit.

Demszky: 44 milliárdos villamosfejlesztés

Mintegy 44 milliárd forintból újítaná fel és hosszabbítaná meg Budapest az 1-es és 3-as villamos nyomvonalát, és új szerelvényeket is vásárolna, ha az unió támogatja a főváros pályázatát. „Az unió a költségek több mint 70 százalékát, 33 milliárd forintot biztosítana a fejlesztéshez, melynek keretében az 1-es villamos nyomvonalát a Lágymányosi hídon keresztül átvezetnék Budára, a 3-as vonal pedig elérné a ráckevei HÉV-et” – fejtette ki Demszky Gábor. A főpolgármester szerint 2011-re az 1-es villamos pályája egy kilométerrel, a 3-as vonala 720 méterrel hosszabbodik meg. A már meglévő vonalakat teljesen rekonstruálják, öt új megállót építenek, 55-öt felújítanak és 16 új szerelvényt szereznek be a tervek szerint.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.