BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Intelligens autók - elfogadták a magyar EP-képviselő jelentését

Elfogadta az Európai Parlament Gurmai Zita jelentését az "intelligens autókról".

Az Európai Parlament (EP) csütörtökön Strasbourgban elfogadta Gurmai Zita szocialista EP-képviselő jelentését az "intelligens autókról". 

Az Európai Bizottságnak van egy ezzel kapcsolatos kísérleti projektje, amelynek célja a járművek biztonságosabbá, környezetbarátabbá és "intelligensebbé" tétele. Gurmai jelentése szerint az "intelligens járműrendszerek" hozzájárulhatnak ahhoz, hogy csökkenjenek a torlódások, mérséklődjön a környezetszennyezés, és kevesebb legyen a közúti baleset. Jelenleg évente mintegy 42 ezren halnak meg közlekedési balesetekben az EU-ban.

Az ilyen rendszerek elterjedtsége ma még túlságosan alacsony - állapította meg a jelentéstevő.

Számítások szerint ha minden gépjármű rendelkezne elektronikus stabilitásvezérléssel, évente négyezerrel kevesebben halnának meg, és százezerrel kevesebb sérülés történne. Az elektronikus stabilitásvezérlés olyan számítógép-vezérelt biztonsági technológia, amely az egy vagy több keréken alkalmazott aktív fékezéssel, valamint a forgatónyomaték szabályozásával csökkenti a csúszásveszélyt, és így segít elkerülni az ütközést.

Az e-­segélyhívó további 2500 életet menthetne meg évente Európában. Ez olyan, a járműbe épített elektronikus segélyhívó rendszer, amely baleset esetén automatikusan hívja a készenléti szolgálatokat, megadva a jármű pontos helyét. A jelentéstevő szerint az Európai Bizottságnak tovább kell fejlesztenie az egységes európai segélyhívó szám (112) és az e-segélyhívó rendszer (E112) egységes uniós szabályozását. A jelentés üdvözli azokat a tárgyalásokat, amelyek célja, hogy az e-segélyhívót 2010-től minden új járműben az alapfelszereltség részévé tennék.

Jelenleg a közúti közlekedés felelős az unió energiafogyasztásának mintegy 18 százalékáért, a személygépjármű-használat pedig a teljes széndioxid-kibocsátás 12 százalékáért.

Gurmai hangsúlyozta, hogy az információs és kommunikációs technológián alapuló rendszerek - a hatékonyabb közlekedésirányítás, az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás és a környezettudatos vezetés (eco-driving) megkönnyítése révén - hozzájárulhatnak a levegőszennyezést okozó gázkibocsátás csökkentéséhez.

A jelentés kitért arra, hogy adókedvezményekkel kellene ösztönözni az "intelligens" környezetvédelmi és járműbiztonsági eszközökkel felszerelt járművek vásárlását.

A vitában felszólaló Barsiné Pataky Etelka néppárti EP-képviselő azt mondta: elérkezett az idő, hogy az intelligens közlekedés megvalósításával új korszakot nyissunk az európai közlekedés történetében.

"Miért haladunk ilyen lassan?" - tette fel a kérdést. Mint megállapította, a keretek adottak, általában a technológia készen áll. Szerinte most a közösségi oldanak, elsősorban a tagállamoknak kell lépniük azért, hogy az e-call esetében a szükséges infrastrukturális beruházások megvalósuljanak, vagy az "intelligens infrastruktúra" esetében a megfelelő ösztönző gazdasági környezetet kialakítsák.

Barsiné bírálta a magyar kormányt, szembetűnőnek mondta annak elmaradását.

"Még az uniós egyetértési nyilatkozat iránt sem mutat elkötelezettséget, holott a szomszédos tagállamok már aláírták azt" - tette hozzá.

Az Európai Bizottságot, az unió végrehajtó testületét arra kérte Barsiné, hogy foglalja teljes rendszerbe azokat a teendőket, amelyek az intelligens közlekedés tényleges megvalósítását szolgálják, alkosson ágazatokon átnyúló stratégiát.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.