Az online felmérések előnye, hogy egyszerre rengeteg embert lehet gyorsan és olcsón megkérdezni. Csakhogy az eredmények nem mindig megbízhatóak, esetenként pedig a valóságtól nagyon távoli kép rajzolódik ki belőlük.
„Az ilyen kutatásokat megrendelő vállalatok abból indulnak ki, hogy az ár alacsony, és a megbízott cég reprezentativitást ígér” – mondja Jon A. Krosnick, a Stanford University politikatudomány professzora, aki már nyolc éve kutatja a felmérések hatékonyságát. Úgy véli, kemény következtetéseket levonni az online kutatásokból olyan, mint „puha műanyagból autót készíteni”.
A kritikusok rámutatnak az online felmérések többségének alapvető problémájára: a megkérdezettek a nagy létszám ellenére nem reprezentálják a tágabb népességet. Sérül a valószínűség-alapú kutatás központi követelménye , a kutatócégek ugyanis jobb híján kénytelenek ajándékokkal, utalványokkal vagy készpénzzel toborozni önkéntes résztvevőket. Ez pedig eltolja a minta összetételét a véleményüket magukban tartani nem képes internethasználók felé, s azzal a veszéllyel jár, hogy a jutalomért válaszoló embereket vonzza. Az online felmérések azonban az aggályok dacára nem fognak eltűnni, s idővel valószínűleg megbízhatóbbak is lesznek.
Ez ugyanis a vállalatok elvárása. A Procter & Gamble számára kutatást végző cégnek bizonyítania kell, hogy a megkérdezettek nem hivatásos válaszolók, hanem valóban reprezentatív, kiterjedt mintát alkotnak. Joan Lewis, a társaság kutatási igazgatója azt is szeretné, ha a válaszolókat véletlenszerűen választanák ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.