BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

"Az online közvélemény-kutatás olyan, mint a műanyag autó"

A mai napig leggyakrabban telefonon készítik a politikai közvélemény-kutatásokat, az üzletiekben viszont egyre kevésbé, mert az utóbbi években a vállalatok – pontosabban a nekik dolgozó piackutató cégek – átálltak az internetre – írja a Figyelő.

Az online felmérések előnye, hogy egyszerre rengeteg embert lehet gyorsan és olcsón megkérdezni. Csakhogy az eredmények nem mindig megbízhatóak, esetenként pedig a valóságtól nagyon távoli kép rajzolódik ki belőlük.

„Az ilyen kutatásokat megrendelő vállalatok abból indulnak ki, hogy az ár alacsony, és a megbízott cég reprezentativitást ígér” – mondja Jon A. Krosnick, a Stanford University politikatudomány professzora, aki már nyolc éve kutatja a felmérések hatékonyságát. Úgy véli, kemény következtetéseket levonni az online kutatásokból olyan, mint „puha műanyagból autót készíteni”.

A kritikusok rámutatnak az online felmérések többségének alapvető problémájára: a megkérdezettek a nagy létszám ellenére nem reprezentálják a tágabb népességet. Sérül a valószínűség-alapú kutatás központi követelménye , a kutatócégek ugyanis jobb híján kénytelenek ajándékokkal, utalványokkal vagy készpénzzel toborozni önkéntes résztvevőket. Ez pedig eltolja a minta összetételét a véleményüket magukban tartani nem képes internethasználók felé, s azzal a veszéllyel jár, hogy a jutalomért válaszoló embereket vonzza. Az online felmérések azonban az aggályok dacára nem fognak eltűnni, s idővel valószínűleg megbízhatóbbak is lesznek.

Ez ugyanis a vállalatok elvárása. A Procter & Gamble számára kutatást végző cégnek bizonyítania kell, hogy a megkérdezettek nem hivatásos válaszolók, hanem valóban reprezentatív, kiterjedt mintát alkotnak. Joan Lewis, a társaság kutatási igazgatója azt is szeretné, ha a válaszolókat véletlenszerűen választanák ki.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.