BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Földművesek győzhetik le a Tatát? Késik a gyárépítés

Több tízezer földműves tüntetett békésen a Tata új autógyára ellen vasárnap Nyugat- Bengáliában. A farmerek szeretnék visszakapni földjeiket, a Tata vezérigazgatója pedig felvetette, hogy a feszültségek miatt elköltözhet a beruházás.

Mintegy kétezer kétszáz rendőr felügyelte a több tízezer békés tüntetőt, akik India nyugat bengáliai tartományában demonstráltak a Tata Nano gyárának építése ellen. A földművesek szeretnék visszakapni azt az 1.6 négyzetkilométeres területet, amelyet a beruházás miatt elveszítettek. A Tata Nano gyára kapcsán már két éve érezhetőek a feszültségek, felmerült ugyanis a gyanú, hogy a kommunisták vezette Nyugat-Bengália tartomány erőszakkal vette el a helyiek földjeit – tudósít a Nasdaq.

Mamata Banerjee, a gyárépítés egyik fő ellenzője pártja nevében kijelentette: nem áll szándékukban leállíttatni a fejlesztést, de szeretnék, ha a tervezett négy helyett két és fél négyzetkilométerrel elégedjen meg az autógyár. A növekvő feszültség miatt Ratan Tata pénteken kilátásba helyezte az építkezés leállítását, amire válaszul több indiai tartomány bejelentette, hogy szívesen adna otthont a Tatának. A vezérigazgató leszögezte: ha bárki azt gondolja, hogy az eddig befektetett pénz miatt tartanak ki az eredeti terv miatt, téved. A gyár vezére aggodalmát fejezte ki alkalmazottainak épségével kapcsolatban.

Márpedig a késlekedés akár katasztrófát is jelenthet az indiai autógyár számára. Ratan Tata januárban egy nemzetközi kiállításon mutatta be az új Nano modell terveit. A vezérigazgató szándékai szerint a kisautó nagy változást hozhatnak az indiai középosztály életébe. A Nano a gyár elképzelése szerint hosszú távon is a világ legolcsóbb autója lenne, amely a fejlődő országok polgárainak igényeit elégítené ki.

Elemzők szerint azonban ahhoz, hogy a Tata Nano projekt nyereségessé váljon, a jelenleg tervezettnél jóval magasabb termelési kapacitásra lenne szükség. A Tata erőforrásai mellett a Nano a bevezetést követő első években veszteséges vállalkozás lenne, a veszteség huszonhárom százalékát a nyersanyagok magas ára teszi ki. A helyzet tovább romolhat, ha a gyár a jelenlegi fejlemények hatására kénytelen elhagyni Nyugat-Bengália tartományt, hogy új helyen telepedjen meg.

India évi kétmillió legyártott egységével a tizedik legnagyobb autógyártó a világon, 2012-re pedig globális szinten is vezetővé válhat. A gyártás 75 százalékát a kisautók teszik ki és elemzői várakozások szerint több mint egy tucat új kompakt autó jelenik meg a piacon a következő néhány évben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.