BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rossz időket élnek az autókölcsönzők

Hátrányosan érintette az objektív felelősség elvének bevezetése az autókölcsönző vállalatokat, ezért a Magyar Autókölcsönzők Szövetsége (MASZ) azt ajánlotta hatezer járművel rendelkező negyven tagvállalatának, hogy csak akkor adjanak ki gépkocsit, ha a bérlő nyilatkozik: vállalja a felelősséget. A kölcsönzők így megadhatják a rendőrségnek a bérlő adatait – tájékoztatta lapunkat Kozák József, a MASZ elnöke, a Hertz Magyarország ügyvezető igazgatója. Más a helyzet azonban, ha külföldi a bérlő, akkor – mivel a bírságot külföldiektől nem tudja behajtani a rendőrség, és az Európai Unió is csupán tervezi ennek rendezését – az üzemben tartónak, vagyis az autókölcsönzőnek kell fizetnie a bírságot.

Kozák József elmondta: cége havonta 100-150 megkeresést kap a rendőrségtől, ez a bérletek 5-7 százalékát teszi ki. A bírságok 90 százalékát gyorshajtás miatt szabják ki, de – szerencsére – külföldiek az esetek csupán néhány százalékában vétkesek. Ennek ellenére jó néhány alkalommal a Hertz Magyarországnak kellett átutalnia a büntetés összegét. A rendőrség a május óta alkalmazott elv alapján mintegy 105 ezer esetben több mint négymilliárd forint értékű közigazgatási hatósági bírságot szabott ki, ebből 93 ezer volt a gyorshajtás.

Mindezek miatt a szövetség kezdeményezte a jogszabály módosítását. Azt szeretnék elérni, hogy az üzemben tartó felelősségére vonatkozó paragrafust egészítsék ki azzal, a felelősség ne vonatkozzon a csereautót szolgáltatókra (például a szervizekre), valamint a bérbeadókra.

Az ágazat jövőjét az is befolyásolja, hogy 2009 elejétől a jelenleg csak a vállalkozás tulajdonában lévő járművek magáncélú használata után fizetendő cégautóadó jóval szélesebb körű, vagyoni jellegű teherré alakul át. A MASZ nem tud arról, hogy a tervezet adómentességet biztosítana azoknak a vállalatoknak, amelyek termelőeszközként használják a gépkocsit, vagyis a taxisoknak és a kölcsönzőknek. Ha a cégautóadót a terveknek megfelelően alakítják át, a kölcsönzők kénytelenek lesznek ezt a terhet beépíteni a bérleti díjba, ez pedig óhatatlanul a kereslet és a forgalom csökkenéséhez vezet. Pedig a forgalom már a legjobban menő cégeknél is stagnál. A szerződések száma emelkedik ugyan, de az árbevétel nem nő a bázishoz képest, mivel a bérlők a kisebb, olcsóbb bérű autókat keresik. Ezért a kölcsönző társaságok is kisebb gépkocsikat vásárolnak, amelyek után kevesebb regisztrációs és általános forgalmi adót fizetnek. Másrészt az erős forint is hátrányosan érinti a szakmát, hiszen körülbelül 10 százalékkal kevesebb forintot kapnak a külföldiek által euróért bérelt járművekért, mint egy évvel korábban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.