Hátrányosan érintette az objektív felelősség elvének bevezetése az autókölcsönző vállalatokat, ezért a Magyar Autókölcsönzők Szövetsége (MASZ) azt ajánlotta hatezer járművel rendelkező negyven tagvállalatának, hogy csak akkor adjanak ki gépkocsit, ha a bérlő nyilatkozik: vállalja a felelősséget. A kölcsönzők így megadhatják a rendőrségnek a bérlő adatait – tájékoztatta lapunkat Kozák József, a MASZ elnöke, a Hertz Magyarország ügyvezető igazgatója. Más a helyzet azonban, ha külföldi a bérlő, akkor – mivel a bírságot külföldiektől nem tudja behajtani a rendőrség, és az Európai Unió is csupán tervezi ennek rendezését – az üzemben tartónak, vagyis az autókölcsönzőnek kell fizetnie a bírságot.
Kozák József elmondta: cége havonta 100-150 megkeresést kap a rendőrségtől, ez a bérletek 5-7 százalékát teszi ki. A bírságok 90 százalékát gyorshajtás miatt szabják ki, de – szerencsére – külföldiek az esetek csupán néhány százalékában vétkesek. Ennek ellenére jó néhány alkalommal a Hertz Magyarországnak kellett átutalnia a büntetés összegét. A rendőrség a május óta alkalmazott elv alapján mintegy 105 ezer esetben több mint négymilliárd forint értékű közigazgatási hatósági bírságot szabott ki, ebből 93 ezer volt a gyorshajtás.
Mindezek miatt a szövetség kezdeményezte a jogszabály módosítását. Azt szeretnék elérni, hogy az üzemben tartó felelősségére vonatkozó paragrafust egészítsék ki azzal, a felelősség ne vonatkozzon a csereautót szolgáltatókra (például a szervizekre), valamint a bérbeadókra.
Az ágazat jövőjét az is befolyásolja, hogy 2009 elejétől a jelenleg csak a vállalkozás tulajdonában lévő járművek magáncélú használata után fizetendő cégautóadó jóval szélesebb körű, vagyoni jellegű teherré alakul át. A MASZ nem tud arról, hogy a tervezet adómentességet biztosítana azoknak a vállalatoknak, amelyek termelőeszközként használják a gépkocsit, vagyis a taxisoknak és a kölcsönzőknek. Ha a cégautóadót a terveknek megfelelően alakítják át, a kölcsönzők kénytelenek lesznek ezt a terhet beépíteni a bérleti díjba, ez pedig óhatatlanul a kereslet és a forgalom csökkenéséhez vezet. Pedig a forgalom már a legjobban menő cégeknél is stagnál. A szerződések száma emelkedik ugyan, de az árbevétel nem nő a bázishoz képest, mivel a bérlők a kisebb, olcsóbb bérű autókat keresik. Ezért a kölcsönző társaságok is kisebb gépkocsikat vásárolnak, amelyek után kevesebb regisztrációs és általános forgalmi adót fizetnek. Másrészt az erős forint is hátrányosan érinti a szakmát, hiszen körülbelül 10 százalékkal kevesebb forintot kapnak a külföldiek által euróért bérelt járművekért, mint egy évvel korábban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.