A 138 boltot üzemeltető Euronics Kft. többnyire forintért szerzi be az árukészletet, és folyamatosan egyeztet a beszállítókkal, hogy a folyamatosan szűkülő piacon milyen hatással lenne egy áremelés. Rohrböck András, az elektronikai- és háztartásigép-kereskedelmi társaság ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a szállítók is csak a legszükségesebb mértékű áremelést érvényesítik, így nem lesz olyan drágulás, ami alapjában rengetné meg a keresletet.
Kiemelte ugyanakkor, hogy az alapanyagárak is csökkennek. Ez pedig legalább részben közömbösíti az árfolyamváltozás hatását. A mai helyzetet átmeneti állapotnak tartja a cégvezető, és éves szinten azt várja, hogy megnyugszik a forint árfolyama.
A Drogerie Markt Kft. vezetője, Józsa Mariann elmondta: már a 300 forintos euróárfolyam előtt 6-8 százalékos áremelési tervekről értesítették a társaságot a beszállítói. De már most is vannak olyan termékeik, amelyeket veszteséggel árusítanak, hiszen fogyasztói áraikat a 250 forintos euróárfolyam alapján állapították meg. Így hát szükség lesz a széles körű ármódosításra, bár bizonyos termékkörök árán – mások kárára – nem változtatnak. A cégvezető ugyanakkor kiemelte, hogy a DM koncepciója szerint egy áremelés után négy hónapig nem módosítják az árakat.
Néhány nap eseményei alapján nem szívesen tenne hosszú távra szóló következtetést Reiter László, az OBI Retail Hungary ügyvezető igazgatója. Az biztos – mutatott rá –, azon az árukészleten, amit manapság rendelnek ezen az árfolyamon, veszíteni fognak, mert eszükbe sem jut emelni a fogyasztói árakat. Ha az árfolyam rövidesen visszamenne a 260–270 forintos sávba, akkor nem befolyásolná a mai szint a cég eredményét, de ha még szeptemberben is gyenge marad a forint, az már hatással lesz a fogyasztói árakra is. Másrészt az áruházakra kötött bérleti szerződések többsége euróalapú, és emiatt más területeken kell tovább csökkenteni a költségeket.
Az Auchan elsősorban magyar termékeket forgalmaz. Ennek ellenére a gyenge forint miatt csökkenhet a cég forgalma, hiszen mindazok a fogyasztók, akik jelentős devizahiteleket vettek fel korábban, nyilván a kevesebb, illetve olcsóbb terméket vásárolnak a későbbiekben – foglalta össze a Világgazdaságnak Gillemot Katalin a társaság álláspontját.
A gyengülő forint alapvetően kedvez az exportáló élelmiszer-ipari vállalatoknak, bár a pénzügyi-gazdasági válság miatt a kivitel szempontjából meghatározó német és osztrák piac szűkül – állapította meg Folláth Györgyné, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének főtitkára. Nehezebbé válhatnak viszont egyes cégek külföldi alapanyag-beszerzései, de az iparág összességében főként itthoni nyersanyagokat használ fel. Ugyanakkor a gyenge forint egyértelműen fékezheti az konkurens élelmiszerimportot, így a hazai cégek lélegzetvételhez juthatnak a belpiacon.
Kifejezetten előnyös a gyengülő forint a baromfiágazat számára – mondta Bárány László, a Master Good csoport tulajdonosa, aki a Baromfi Terméktanács elnöke is. Az MG-nél például az exportforgalom háromszorosa a (takarmány)importénak, így az árfolyamváltozás szaldója pozitív a csoporthoz tartozó cégeknél. Bárány László hozzátette: máris érzékelhető, hogy az import jelentősen csökken, mivel az üzletláncok a hazai beszállítóktól több baromfiterméket rendelnek. A változások nyertese a csirke- és a pulykaágazat lehet, mivel e két termékpálya szereplői főként a belpiacon adják el áruikat. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.