BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább híznak a szupermarketek

Tavaly év végéig a hazai fogyasztók többsége nem vett tudomást arról, hogy bármit is módosítani kellene a költekezési szokásain, azonban a növekvő félelmek és a családok anyagi helyzetének romlása miatt már kénytelenek újragondolni és módosítani a vásárlások mennyiségét és minőségét – ismertette Dörnyei Otília ügyfélkapcsolati igazgató a GfK Hungária piackutató 2008-ról készült felmérésének tapasztalatait.

A felmérés rámutatott: az élményszerű nagybevásárlások csökkentek, a trend nagy vesztesei így a nagy alapterületű hipermarketek lettek, ahol csupán 1,1 százalékkal hagytak több pénzt az egy évvel korábbi értékhez képest. A diszkontok korábbi dinamikus növekedése is megállt: 2007-hez képest csak 3,6 százalékos bővülést tudtak felmutatni, bár ez döntően az alacsonyabb árszínvonalból következik.

Ezzel szemben a szupermarketek forgalmának értéke 2008-ban 20,2, a drogériák forgalma pedig 15,4 százalékkal növekedett, annak ellenére, hogy ezek magasabb árfekvést képviselnek. Ennek oka az lehet, hogy a meglévő vásárlók többször és nagyobb értékben vásároltak, valamint ezek a típusú üzletek új vásárlókat nyertek meg maguknak. A felmérés arra a következtetésre jutott, hogy azok a kiskereskedők képesek tovább bővülni, akik ki tudják használni a vásárlók csökkenő lojalitását, és magukhoz tudják csábítani a vevőket.

A háztartások vásárlásai az alapvetőbb termékek közül a tej, a feldolgozott húsok és a mosószerek kategóriában estek vissza jelentősen. Gyümölcsléből és ásványvízből is kevesebbet adtak el, mivel ezek a kényelmi kategóriába esnek, ezekről könnyebben mondanak le a fogyasztók. Emellett kevesebb tea, kávé, csokoládé, édes és sós keksz fogyott. Alapvető élelmiszerek közül nem estek vissza a száraztészta, a sajt, a joghurt és a túró mennyiségi vásárlásai, valamint égetett szeszekből és borból is hasonló mennyiség fogyott, mint egy évvel korábban. Elhangzott, hogy a válság nem változtatta meg a kiskereskedelmet, csupán felerősítette a pár éve kialakult tendenciát, ugyanis a vásárlások negatív tendenciája már 2008 szeptembere előtt is érezhető volt. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.