Tavaly év végéig a hazai fogyasztók többsége nem vett tudomást arról, hogy bármit is módosítani kellene a költekezési szokásain, azonban a növekvő félelmek és a családok anyagi helyzetének romlása miatt már kénytelenek újragondolni és módosítani a vásárlások mennyiségét és minőségét – ismertette Dörnyei Otília ügyfélkapcsolati igazgató a GfK Hungária piackutató 2008-ról készült felmérésének tapasztalatait.
A felmérés rámutatott: az élményszerű nagybevásárlások csökkentek, a trend nagy vesztesei így a nagy alapterületű hipermarketek lettek, ahol csupán 1,1 százalékkal hagytak több pénzt az egy évvel korábbi értékhez képest. A diszkontok korábbi dinamikus növekedése is megállt: 2007-hez képest csak 3,6 százalékos bővülést tudtak felmutatni, bár ez döntően az alacsonyabb árszínvonalból következik.
Ezzel szemben a szupermarketek forgalmának értéke 2008-ban 20,2, a drogériák forgalma pedig 15,4 százalékkal növekedett, annak ellenére, hogy ezek magasabb árfekvést képviselnek. Ennek oka az lehet, hogy a meglévő vásárlók többször és nagyobb értékben vásároltak, valamint ezek a típusú üzletek új vásárlókat nyertek meg maguknak. A felmérés arra a következtetésre jutott, hogy azok a kiskereskedők képesek tovább bővülni, akik ki tudják használni a vásárlók csökkenő lojalitását, és magukhoz tudják csábítani a vevőket.
A háztartások vásárlásai az alapvetőbb termékek közül a tej, a feldolgozott húsok és a mosószerek kategóriában estek vissza jelentősen. Gyümölcsléből és ásványvízből is kevesebbet adtak el, mivel ezek a kényelmi kategóriába esnek, ezekről könnyebben mondanak le a fogyasztók. Emellett kevesebb tea, kávé, csokoládé, édes és sós keksz fogyott. Alapvető élelmiszerek közül nem estek vissza a száraztészta, a sajt, a joghurt és a túró mennyiségi vásárlásai, valamint égetett szeszekből és borból is hasonló mennyiség fogyott, mint egy évvel korábban. Elhangzott, hogy a válság nem változtatta meg a kiskereskedelmet, csupán felerősítette a pár éve kialakult tendenciát, ugyanis a vásárlások negatív tendenciája már 2008 szeptembere előtt is érezhető volt. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.