BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Túléléséért küzd a Train

Megcsappanó kereslet és erős verseny közepette dolgozik a Train Hungary Magánvasút Kft., ám számíthat romániai anyacége kedvező feltételekkel biztosított vontató- és szállítóeszközeire.

A Train Hungary Magánvasút Kft. tavalyi, mintegy félmilliárd forintos árbevételének a fele belföldről származott, másik fele tranzitból. Mennyiségi tervét körülbelül teljesítette, értékben viszont 15-20 százalékkal jobban szerepelt a vártnál az új eszközbeszerzéseknek köszönhetően, tájékoztatta a Világgazdaságot Filep Ernő Csaba ügyvezető igazgató. Várakozásai szerint az idén a Train belföldi forgalma az előző évinek közel a felére esik és 10-15 százalékkal kisebb lesz a tranzitja is. Persze, nyereségessége sem tartható. A társaság fő célja a túlélés, ezért még önköltségen is vállal fuvart fix költsége megtérítése és piaci jelenléte megtartása érdekében. Szállít Romániába, délnyugat felé Olaszországba, Nyugat-Európán belül pedig főleg Amszterdamba és németországi célállomásokra. Németország, Csehország és Szlovákia felől érkező (például műtrágya és dúsított érc) tranzitszállítmányai Románián keresztül eljutnak Bulgáriába, sőt Törökországba is.

Ebben az évben 5-10 százalékkal alacsonyabb tarifákkal dolgozik a Train, mint tavaly, részben a megcsappanó kereslet, részben az erősödő verseny miatt. Utóbbit az is élezi, hogy az RCA megvette a hazai piacvezető MÁV Cargo Zrt-t. Bár az osztrák cég elsősorban szerzeménye délkelet-európai piacain való terjeszkedésről beszél, riválisai tapasztalatai szerint annak teljes piacán, így az észak-déli tranzitban is előretörne.

A Trainnek két saját mozdonya van és 25 vagonja, de anyacége, a romániai Grampet kedvező feltételekkel tart fenn a számára 30 mozdonyt és ezer tehervagont. A Train természetesen a MÁV-Trakció Zrt-től is bérel vontatóeszközt. Főként irányvonatokkal és blokkvonatokkal dolgozik. Menetrendszerű vonatai nincsenek, mert leálltak az gyűjtővonatokat kiszolgáló kelet-magyarországi konzerv- és cukorgyárak, húsipari üzemek, a megmaradók áruját pedig elviszi a közút. Szinte a nullára esett az építőipartól eddig kapott megrendelés is. Maradt az idényjellegű gabona, illetve az ásványolaj szállítás a Dunamenti és a Tiszai erőművekbe.

A szezonális javulástól eltekintve Filep Ernő Csaba nem látja változás jelét. Viszont nehezményezi, hogy romlott a pályák használhatósága, sok helyen van sebességkorlátozás. Tapasztalatai szerint a Szolnok-Záhony vonal fejlesztése elakadt.

Kedvezmények?

A hazai vasúti áruszállítók nagyjából azonos fix költségekkel dolgoznak, viszont az üzemanyaggal 5-10 százalékot spórolhatnak azok, akik új Siemens dízelekkel vontatnak. Lapunkhoz eljutott olyan vélemény is, hogy lehet példa pályadíj kedvezményre is, másként bizonyos fuvarokat nem vállalná el az adott fuvarozó.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.