BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A cégek egyre többször árverezik el a berendezéseiket

A hazai vállalatok mind gyakrabban értékesítik aukción feleslegessé vált alkatrészeiket, berendezéseiket, mivel ez a megoldás gyors, és magas árat lehet vele elérni. Ezzel a módszerrel adják el most a veszprémi Bakony Préstechnika és a kecskeméti Digital Disc Drives Kft. eszközeit is.

Egyre népszerűbb az aukció a hazai vállalatok körében, mind többen értékesítik ily módon feleslegessé vált alkatrészeiket, berendezéseiket. Ezzel a módszerrel adják el most a veszprémi Bakony Préstechnika és a kecskeméti Digital Disc Drives Kft. eszközeit is. Mindkét árverés nemzetközi online aukció lesz, melyre több száz potenciális érdeklődőt várnak.

A nyilvános aukciók sikere annak köszönhető, hogy gyorsak, magas árat lehet elérni és a legkorrektebb értékesítési forma – állítja a hazai és nemzetközi árverések szervezéssel foglalkozó Intergavel Kft. projektvezetője. Balogh Richárd hangsúlyozta, sokan az árverések fogalmát a felszámolások, csődeljárásokhoz kapcsolják, holott messze nem erről van szó.

Az aukció egy eladási módszer, amely egyrészt hivatalossá teszi az értékesítést, azaz nincs kézen-közötti kereskedés, másrészt maximalizálni lehet az elérhető árat – hangoztatja a szakértő.

Magyarországon a vállalatokon kívül a pénzintézetek, felszámolók fordulnak az aukciószervezőhöz a bajba jutott cégek értékeinek elárverezése érdekében. Míg hazánkban csak most kezd emelkedni az aukciók szervezése iránti igény, addig Ausztriában vagy Németországban teljesen magától értetődő, jól bejáratott módon működik. Például egy-egy felszámolás, csőd esetén, ha a céget egyben nem veszi meg senki, akkor automatikusan aukcióra kerülnek az ingó és ingatlan eszközök.

Az Intergavelnél ma már az élő árverések mellett online aukciókat is szerveznek. Az eladandó termékekre nemcsak Magyarországról, de külföldről is érkeznek érdeklődők, így egyrészt a licitálók száma is gyarapszik, másrészt az elérhető ár is „nemzetközibb”, magasabb lesz. Előfordul, hogy egy speciális gépipari gyártósort itthon esetleg senki sem akar megvenni, de számos külföldi cég érdeklődik iránta.

A legfontosabb, hogy az árverés mindenképpen árfelhajtó hatású, ami mindenkinek jó – emeli ki Balogh Richárd. A vevők még így is olcsóbban jutnak a gyakran speciális eszközökhöz, az eladó pedig az elérhető legmagasabb árat kapja. Az árverést szervező cég jutalékot kér, melynek mértéke attól függ, hogy az árverezés előkészítése mennyire munkaigényes.

A megbízói jutalék jellemzően 0-10, míg a vásárlóktól kért jutalék 0 és 15 százalék között mozog. A megbízónak egyébként semmilyen előzetes költsége nincs, a jutalék is csak akkor jár az aukció szervezőjének, ha az árverés sikeres volt – teszi hozzá a vezető. A szervezett aukciók nagy előnye, hogy azonnali pénzbevételt eredményeznek, nincs a másutt jellemző fizetési késedelem, mert a vevőnek az aukción ki kell fizetnie a vásárolt termékeket.

Jelenleg két nagyobb árverés zajlik, az egyik az autógyáraknak elsősorban préselt fém alkatrészeket előállító Bakony Préstechnika Kft. eszközeinek értékesítése. Az eladásra kerülő berendezések összesen 150 000 euró (42 millió Ft) értékben kerülnek kikiáltásra. Az Intergavel előrejelzése szerint a május 25-ével záruló internetes aukción 100-200 érdeklődőre lehet számítani.

A másik árverés a Bosch tulajdonában álló kecskeméti Digital Disc Drives Kft. május 20-tól június 3-ig tartó aukciója. A cég autórádiókhoz szükséges cd-mechanika gyártásával foglalkozott, de az anyavállalat beszünteti a termékvonalat. Így a teljes gyárbezárás során a termelőeszközök, tesztelő berendezések, iroda-berendezés, klíma, gépészet, logisztikai eszközök kerülnek kalapács alá. Összesen 200 000 euró (56 millió forint) értékű berendezés kerül eladásra, s a széles termékkörnek, a vonzó áraknak köszönhetően itt is több száz licitáló várható.

Hogyan működik az aukció?

Az aukció megszervezésének menete értékbecsléssel, majd részletes felméréssel kezdődik. Ezután elkészül az aprólékos, műszaki adatokat tartalmazó tétellista, és meghatározásra kerül a kikiáltási ár, valamint az aukció formája (élő vagy internetes). A kisebb tételszámú aukciók esetén online, míg nagyobb darabszámnál inkább az élő árverés javasolt, mivel nagymennyiségű árut áttekinteni webes felületen nehézkes. Bár ennek magasabbak a szervezési költségei, ilyen esetekben mégis ez a megfelelőbb módszer.

 Az aukciószervező három-négyhetes marketing és hirdetési kampányt végez. Ennek keretében közvetlenül is értesítik az árverésről a potenciális belföldi és külföldi cégeket. Általában az aukció zárása előtt négy-öt nappal nyilvános helyszíni bejárást tart a szervező az érdeklődőknek. Ezeken rendszerint a licitálók több száz képviselője jelenik meg, akik megvizsgálhatják, ki is próbálhatják az eszközöket.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.