A magyar agrárgazdaság zászlóshajójából a legnagyobb mezőgazdasági „botrányközponttá” vált a Bábolna Zrt. jól példázza a hazai agrárium rendszerváltozás utáni visszafejlődését, vesszőfutását is. A helyzet azért is bonyolult, mert az anyacég ma már romokban hever és – vagyonelemeiből kiüresítve – felszámolás alatt áll. Az állami értékek nagy részét az elmúlt években privatizálták, a még megmaradt bábolnai leánycégek pedig szintén végelszámolási vagy felszámolási eljárás alatt állnak.
Az események azután gyorsultak fel, hogy az Állami Számvevőszék (ÁSZ) – sokéves vagyonvesztésre utaló – ellenőrzési eredményei alapján a Fővárosi Főügyészség tavasszal nyomozást rendelt el ismeretlen tettesek ellen hűtlen kezelés gyanúja miatt. Ezzel párhuzamosan – ellenzéki politikusok feljelentései nyomán – ügyészségi vizsgálatok kezdődtek a bábolnai termőföldek privatizációja kapcsán is, amelyet már az ÁPV jogutódjaként létrejött Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. bonyolított le.
A hatósági eljárások annak felderítésére irányulnak, hová tűnt (milyen módon került magántulajdonba) a bábolnai agrárvagyon, amely valamikor a legjelentősebb, egy helyre koncentrálódó érték volt a hazai agráriumban. A kimutatások szerint a több mint húsz leánycéget felölelő Bábolna csoport vagyona – 41,9 milliárd forintos értékkel – 1998-ban volt a legnagyobb, amikor a saját tőke elérte a 18 milliárd forintot, a tevékenységek pedig nyereséget termeltek. A gazdálkodás ezt követően fordult veszteségbe, majd 2001–2002-től a leépülési folyamat felgyorsult.
A látványos hanyatlás – talán jelképes értelemben is – azt követően indult meg, hogy Burgert Róbert 1999-ben elhunyt. A szakember neve egybefonódott Bábolnával, mivel harminc évig vezette a korábbi állami gazdaságot, és ő volt a nagyüzemi baromfitenyésztés, illetve az iparszerű kukoricatermelési rendszer meghonosítója is. Burgert a rendszerváltozás után is komoly erőfeszítéseket tett az óriásvállalat életben tartásáért és – különösen a Horn-kormány idején – fejlesztési koncepciókat dolgozott ki.
Valószínű azonban, hogy a „megalomániás” bábolnai tervek piacgazdasági körülmények között eleve „túlerőltetettek” voltak. Önmagában is vitatható, hogy a versenyszférában működő céget – költségvetési mentőkötelekkel – a különböző kormányok állami tulajdonban tartották, és konkrét privatizációs elképzeléseik csak az ellehetetlenülés után váltották fel az addig jórészt „lebegtetett” ötleteket. A leány- és unokacégekbe kiszervezett, szövevényessé és átláthatatlanná vált vállalati tevékenységek racionalizálása elmaradt, miközben egymást érték a társaságra kidolgozott kormányzati programok, amelyek sokszor egymással szöges ellentétben álltak.
Kétségtelen, hogy a cég baromfitenyésztésre alapozott tevékenységeinek nem kedveztek a piaci folyamatok sem, így a veszteséges működésnek objektív okai is voltak. A többi állattenyésztési ágazathoz hasonlóan a baromfiszektor a számos válságot élt át a rendszerváltozás óta, és a hazai piaci nehézségeket az állam csak részben tompította. Így is maradtak azonban ígéretes üzletágak, amilyen például a Bábolnai Takarmányipari Kft. is volt. E céget korábban az egyik nagy nemzetközi takarmánygyártó vállalat is megvásárolta volna, később (2006-ban) viszont már a társaság egyforintos áron kelt el a felhalmozott veszteségek és az anyacéggel szembeni tetemes követelésállomány miatt.
A kifogásolható gazdálkodást a piaci kényszerűségeknél jobban befolyásolta, hogy a bábolnai társaság fokozatosan a politika terepévé vált. A menedzsmentben és a vezető testületekben olyan emberek is helyet kaptak, akik „politikai alapú” kontraszelekciónak köszönhették megbízatásukat. Miközben a céghez közel állók „lopakodó privatizációval” megszerezhették a Bábolna környéki baromfitelepeket, a társaság állami irányítását a koncepciótlanság jellemezte. Ezért a vállalatot – tőkeemeléssel, kölcsönökkel, tartozáselengedésekkel – időről időre meg kellett erősíteni, de a költségvetési források – a hatékonyság javítása helyett – „feneketlen kútban” landoltak.
Az ÁSZ óvatos becslései szerint az államot több tízmilliárd forintos veszteség érte a bábolnai vagyon „fokozatos erodálódásával”, de a tényleges kár ennél jóval nagyobbra is rúghat. Egyelőre nincs felmérés például arról, mekkora lehetett a rossz kormányzati, vagyonkezelői és vezetői döntések miatti kiesett bevétel és elmaradt haszon. Emellett kérdéses, hogy a folyamatban lévő felszámolások, végelszámolások és perek milyen károkkal zárulnak. Egyes becslések szerint azonban a bábolnai cég Postabank-szintű, akár 100-200 milliárdos veszteséget is okozhatott az államnak az elmúlt tíz évben.
A számvevőszék egyébként 1995–2007 között kilenc jelentésben foglalkozott a bábolnai gazdálkodással, és többször javasolta az ügyek kivizsgálását, illetve a döntéshozók felelősségre vonását. Bár a sorozatos bábolnai vezetőváltások bizonyos értelmű számonkérésként is felfoghatók, szakértők szerint nem minősülnek érdemi retorziónak. A vagyonvesztés kapcsán a bábolnai igazgatóságok és felügyelőbizottságok, az ÁPV-s agrárgazdasági ügyvezető igazgatók, az ÁPV-vezetők, sőt a kormány (illetve a tulajdonosi jogokat gyakorló pénzügyminiszterek) felelőssége is felmerülhet. A nagy kérdés az, hogy visszamenőlegesen – amikor a döntéshozók már régen nincsenek a pozíciójukban – a hatósági eljárások ebből mit állapíthatnak meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.