BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

"Yes we can!"

Sorozatunkban csúcsvezetőket kértünk fel, írják meg véleményüket, hogy érzik magukat üzletemberként, aktuálisan milyen gondolatok foglalkoztatják őket. Mindezt politikamentesen és az irányított vállalatot érintő mellőzésével.

Hallgatom az Obama-beszédet az interneten, amelyet pár hete mondott Prágában, a Hradzsin téren, és azon elmélkedem, vajon tényleg sikerül-e mindazt megvalósítani neki, amit ígér s amire a világgazdaságnak szüksége van. Hallgatom, és visszaemlékszem a tavaly novemberben a megnyert elnökválasztás estéjén a chicagói Grant Parkban tartott beszédére, amelyből sugárzott a „yes we can!” mentalitás, és arra jövök rá, hogy az eltelt öt hónapban ez a pozitív hozzáállás és önbizalom nem csökkent, sőt, az utóbbi időben talán még erősödött is.

Hosszú ideig éltem és dolgoztam az Egyesült Államokban, 2003-ban végleg hazajöttem, ám azóta is általában két kérdést szegeznek nekem az ismerőseim. Az egyik: „Elment az eszed, hogy hazajöttél?”, a másik pedig, „Hogyan lehet ott élni, hiszen az amerikaiak olyan felszínesek, tudatlanok?”
Ezekre mindig azt válaszolom, hogy vannak remek dolgok, amiért jó az USA-ban élni, és érdemes megtanulni azokat, s természetesen vannak olyan emberi értékek, amelyekre Európában jobban lehet számítani, támaszkodni.
Hihetetlen viszont az amerikai társadalom mindent meghaladó tisztelete a munka iránt, a profizmus, amelynek eredményeképpen nagyon sokat és tudatosan dolgoznak az amerikaiak: a munka sokkal inkább meghatározza az életüket, mint nekünk, európaiaknak.

A túlzott vállalati munkavégzés és növekvő túlórák hatására egyre több vállalat indít úgynevezett „work life balance” (munka-magánélet egyensúlyát segítő) programokat, amelyek célja, hogy elviselhetőbbé tegye a hosszú munkanapokat, sőt, kissé korlátozza azokat.

Soha nem tapasztaltam olyan professzionális közeget, mint az amerikai irodákban, ahol nagyon PC (professionally correct) mindenki, és még egy-egy poénért sem zökkennek ki abból a napi rutinból, amelyet egyes filmsorozatok (például Office címmel) olyan jól parodizálnak. Mindenki érdeklődő és lazának mutatkozik, első azonban a munka és a szakmai előremenetel, és ennek nagyon sok más értéket alárendelnek. Természetesen az irodában is központi téma a heti sport (messze legnépszerűbb az amerikaifoci) és persze a minden amerikai irodista kedvence, a golf.

Lehet kritizálni és szidni az amerikai társadalmat, hiszen valóban rengeteg az ellentmondás, de mint azt az Obama-sztori is egyértelműen bizonyítja, ott tényleg minden lehetséges, és az amerikai álom – nyilván a 21. században már alapjaiban másképpen – továbbra is létezik. Ha minden ilyen szép és jó, akkor miért jön haza a kint tanuló, dolgozó európaiak – köztük magyarok – jelentős része az őreg kontinensre?

Erre nagyon különböző válaszokat lehetne adni, de, azt hiszem, a magyarok életstílusában keresendő a válasz, amely lényegesen eltér az amerikai társadalométól. Sok Amerikában élő magyarral voltam kapcsolatban (többek között játszottam a San José Magyars nevű focicsapatban, amely kint élő honfitársaink amatőrcsapata volt), azt tapasztaltam, hogy legtöbbjük nem „akklimatizálódott”: megőrizte tipikus magyar hozzáállását és életfelfogását. Magyarul már nem beszél, angolul pedig még nem tanult meg. Jellemzően a paprikás csirke melletti politizálás a hobbija, kritizálja az anyaországot, ám amint teheti, utazik haza, Magyarországra.

Azt gondolom, hogy egy európainak és ezen belül egy magyarnak – még ha csábító is – nagyon nehéz megszokni a rendkívül individualista amerikai életformát. Azt tapasztaltam, hogy aki teheti és anyagi lehetősége van rá, hosszú távon inkább újra itthon próbál szerencsét, ahol a viszonyok, a hangulat mentálisan közelebb áll hozzá. Nos, ezért jöttem én is haza, örömmel, feltöltődve, hazahozva azonban a pozitív hozzáállást, vagyis: „Yes we can”!

Iron Mountain
Közép-európai ügyvezető igazgató

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.