Ma Magyarországon hozzávetőlegesen 4 százalék a hitelük törlesztésével kilencven napot meghaladóan elmaradt adósok aránya, ami duplája az egy évvel korábbi értéknek – mondta mai sajtótájékoztatóján Simonyi Tamás, a KPMG pénzintézeti tranzakciókért felelős igazgatója. Azok az adósok pedig – tette hozzá – akik eljutottak addig, hogy kilencven napnál régebbi tartozást halmozzanak fel, többnyire már nem is fognak fizetni.
Négy százaléknyi nem fizető halmaz ugyanakkor – mutatott rá Simonyi Tamás - még kezelhető, emellett a helyzetet javítja az is, hogy a lakossági hitelek több mint fele mögött ingatlanfedezet is áll. A jelzáloghiteleknél emellett viszonylag konzervatív politikát folytattak a hazai bankok, hiszen alacsony, 70 százalék körüli átlagos hitel/hitelbiztosítéki aránnyal dolgoztak, vagyis a nem teljesítések nagy részénél az értékesítéssel elkerülhető lenne a veszteség.
Más ugyanakkor a helyzet a fogyasztási hiteleknél, ahol a jelzáloghiteleknél folytatott konzervatív politika nem érhető tetten, ezért itt a szereplőknek – főként az autóhiteleknél – komoly veszteségekkel kell számolniuk. Ami a vállalati hitelportfóliót illeti: Simonyi Tamás szerint a nagy cégek jobban bírják a jelenlegi környezet kihívásait, vagyis elsősorban a kis- és középvállalatok jelentik a veszélyzónát. A projektek közül a meglévő, jól működő üzletek nem okoznak gondot, ám a most épülő irodák kiadása, jövedelmező működtetése komoly nehézségekbe ütközhet.
Simonyi Tamás szerint – figyelembe véve a nem fizetők arányát – a fedezetek figyelembe vételével - 1,5-2 százalék körüli nettó veszteséggel kell számolni a hazai hitelintézeti szektorban. Ez viszont az év végére 3,5 százalékra növekedhet, hiszen a Magyar Nemzeti Bank számításai szerint a 90 napon túl nem teljesítő hitelek aránya az év végén elérheti a hat-hét százalékot is.
A bankszektor ugyanakkor felkészült ilyen mértékű veszteségek elviselésére – hangsúlyozta a KPMG szakértője -, hiszen a tőkemegfelelése jóval az előírt mérték fölött van, és több szereplő is (megelőző jelleggel, prudenciális megfontolásokból) tőkét emelt az elmúlt időszakban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.