BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiteljesedik a gázpiacnyitás - az ördög a részletekben rejlik!

Az ördög a részletekben rejlik: kis gyűjtemény a gázpiacnyitás egyes kérdéseiről, az egyik piaci szereplőtől kapott anyag felhasználásával:


JOGSZABÁLYI HÁTTÉR, FŐBB ELEMEK
:

Melyek a piacnyitás legfontosabb elemei?

- Az új GET a jelenlegi kettős piaci modellt megszűnteti, helyébe tiszta versenypiac lép.
- A felhasználók ellátásáért folyó verseny kiszélesedik, a felhasználók tágabb teret kapnak
- A kisfogyasztók a korábbinál erősebb védelemben részesülnek
- Fennmarad a háztartási fogyasztók garantált színvonalú ellátása
- A hatóságok hatékony eszközöket kapnak az erőfölénnyel való visszaélés megakadályozására

Milyen jogszabályok képezik az alapját a most bekövetkező gázpiaci liberalizációnak, hol tudok ennek pontosan utána olvasni?

- A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvényt (továbbiakban: GET) az Országgyűlés 2008. június 9-én fogadta el. A GET 132. §-a felhatalmazza a kormányt, hogy a törvény végrehajtásának részletes szabályait rendeletben határozza meg. A GET közel száz helyen hivatkozik arra, hogy külön jogszabályban, kormányrendeletben kerülnek a szabályok részletezésre. Ezek közül mindeddig csak egy jelent meg, bár ez a legfontosabb: 2009. január 30-én megjelent a 19/2009 (I.30.) korm. rendelet a GET egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló (VHR.) amely a részletes szabályok döntő többségét tartalmazza.
 - A GET legtöbb rendelkezése 2009. július 1-jén lép hatályba, azonban a hatálybaléptetés lépcsőzetes, egyes rendelkezések a kihirdetést követő napon illetve 2008. szeptember 1-én, szeptember 15-én, 2009. január 1-jén és 2009. április 1-jén lépnek hatályba.

Minden jogszabály megszületett már, ami szükséges a teljes júliusi piacnyitáshoz?



- Nem, csak az új GET és VHR került kihirdetésre. A többi alsóbbrendű jogszabályra még vár az iparág, és az Üzemi és Kereskedelmi Szabályzat kihirdetése is hátra van még.

Bővültek a szétválasztási követelmények is az új gáztörvényben?

- Az új GET a földgázszállítási és földgázelosztási tevékenységek mellett a földgáztárolás esetében is előírja a jogi, szervezeti és döntéshozatali szétválasztását, valamint az egyenlő bánásmód követelményének megfelelő működést biztosító megfelelési program működtetését, és az éves megfelelési jelentés elkészítését.
- A Vhr. a számviteli szétválasztási szabályokat kiterjeszti azon földgáz-kereskedelmi engedélyesekre is, melyek egyetemes szolgáltatói engedéllyel rendelkeznek. Előírja számukra az engedélyesenként vásárolni kívánt földgáz elkülönített elszámolására és nyilvántartására vonatkozó részletes szabályokat, melyet a Magyar Energia Hivatal jóváhagy.
- Ezen kívül a két tevékenységet végző szervezetek közötti kapcsolatokat bemutató belső szabályozást is ki kell dolgozniuk, valamint azon számviteli szétválasztásra és az egyes tevékenységek közötti tranzakciók árazására vonatkozó megfelelő szabályozással is kell rendelkezniük.

KÖZÜZEMI NAGYKERESKEDŐ MEGSZŰNÉSE

Mi történik a közüzem megszűnésével a közüzemi nagykereskedővel?

- A régi modell szerinti közüzemi szolgáltatókat ellátó közüzemi nagykereskedő megszűnik, forrásai felett a volt közüzemi nagykereskedővel egy társaságcsoportba tartozó jogutód kereskedelmi engedélyes rendelkezik. A közüzemi szolgáltató helyébe lépő egyetemes szolgáltató forrásait szabadon szerezheti be, amely történhet a közüzemi nagykereskedő forrásaival rendelkező kereskedőtől, az általa választott más kereskedőtől, illetve saját forrásból.

Mi lesz a sorsa a közüzemi szolgátatók és a közüzemi nagykereskedő között érvényes hosszú távú értékesítési szerződéseknek?

- A GET értelmében – amennyiben a felek 2008. december 31-ig nem állapodtak meg eltérően – ezek a szerződések megszűnnek.

A közüzemi nagykereskedő jogutódjának földgázforrás-felajánlási kötelezettséget ír elő az egyetemes szolgáltatók részére. Mit jelent ez pontosan és mi hatást gyakorol ez a végfogyasztókra?

- A felajánlást évente három éves időszakokra kell megtenni 2012-ig. A nagykereskedőnek nemcsak az egyetemes szolgáltatók számára az általuk egyetemes szolgáltatás keretében ellátott fogyasztók fogyasztását fedező földgázt kell felajánlani, hanem az egyéb kereskedők számára is fel kell ajánlania forrást amennyiben azok egyetemes szolgáltatásra jogosult fogyasztót látnak el, ezek fogyasztása mértékéig.
- A kötelező felajánlás árát a Magyar Energia Hivatal határozatában állapítja meg. Az ár költség alapú, mely fedezetet nyújt a nagykereskedő indokolt költségeire valamint méltányos megtérülést is biztosít.
- Ez a rendelkezés biztosítja az egyetemes szolgáltatásra jogosult fogyasztók garantált földgázellátását.

Hogyan kell kezelni a közüzemi nagykereskedő megszűnéséből, valamint az egyetemes szolgáltati engedélyesek megjelenéséből adódó kapacitáslekötési- és átadási kérdéseket július 1-től?

- A kapacitáslekötési szerződéseket a rendszerüzemeltetőkkel július 1. előtt, még a régi modellnek megfelelő piaci környezetben kell megkötni - A Vhr. a rendszerüzemeltetőket kötelezte arra, hogy 2009. február 15-ig dolgozzák ki a vonatkozó ideiglenes eljárásrendet, amit azok meg is tettek, így a Magyar Energia Hivatal 2009. február 25-én kiadhatta az Ideiglenes Kapacitáslekötési Rendre vonatkozó jóváhagyó határozatot.
- Az ennek alapján az egyetemes szolgáltatásra nem jogosult közüzemi fogyasztók számára azok közüzemi szolgáltatójával egy társasági csoportba tartozó kereskedő köti le július 1-től a kapacitásokat, míg az egyetemes szolgáltatásra jogosultak számára továbbra is a közüzemi nagykereskedő köti le a kapacitásokat a közüzemi szolgáltatók igénybejelentése alapján
- Ugyanakkor július 1-jétől a portfolióból kiváló egyetemes szolgáltató, a magát önállóan ellátó felhasználó, vagy az őt ellátó kereskedő köteles a lekötött kapacitást átszerződni, és a besajtolt mobilkészletet megvásárolni.

EGYETEMES SZOLGÁLTATÁS

Mit jelent az egyetemes szolgáltatás?

- Az "egyetemes szolgáltatás" fogalmával Ön az áramszolgáltatásnál, a távközlési szolgáltatásoknál már találkozhatott. Az egyetemes szolgáltatás a gázszolgáltatásban nagyon hasonlít a jelenleg megszokott közüzemi szolgáltatáshoz, azaz ez egy olyan, az állam által garantált, meghatározott minőségű, közcélú minimális szolgáltatás, amely minden háztartási és minden kisebb mint 20m3/h összteljesítményű gázmérővel rendelkező nem háztartási fogyasztó számára, egy adott területen ellenőrzött díj ellenében hozzáférhető. Az egyetemes szolgáltatás, tehát 2009. július 1-től egy olyan szolgáltatás, amihez ügyfeleink jelentős része automatikusan hozzájut. További részletes információkat az egyetemes szolgáltatásról folyamatosan biztosítjuk weblapunkon és hírleveleinkben.

Ki jogosult egyetemes szolgáltatásra?

- a lakossági fogyasztókon és a
- 20 m3/óra alatt fogyasztó ügyfeleken kívül
- 2010 június 30-ig a 20-100 m3/óra közötti, és a
- távhő-szolgáltatási engedéllyel rendelkező fogyasztók is igényt tarthatnak az egyetemes szolgáltatás keretében történő ellátásra,
- valamint 2009 január 1-től a közintézmények (költségvetési szervek, önkormányzatok stb.) is.

Az egyetemes szolgáltatási végfogyasztói árak meghatározása a korábbi közüzemi áraknak megfelelő módon fog történni?

- Nem, az egyetemes szolgáltatás keretében a GET új árképzési mechanizmust vezet be. A közüzemi végfogyasztói árak országszerte egységesek voltak, miniszteri rendeletben hirdették ki őket. Az új GET értelmében azonban az egyetemes szolgáltatók maguk kalkulálják az áraikat, így azok társaságonként eltérőek lesznek. Az ár nem haladhatja meg a hatósági összehasonlító árat és legnagyobb kereskedelmi árrést.
- Az egyetemes szolgáltatóknak az árváltoztatásra vonatkozó szándékukat és a vonatkozó üzletszabályzat módosítást 45 nappal előre jóváhagyásra be kell jelenteniük a Hivatalhoz, és az árakat alkalmazásuk kezdete előtt legalább 15 nappal nyilvánosságra kell hozniuk.

A 100 m3/h alatti lekötött teljesítménnyel rendelkező fogyasztók még további egy évig részesülhetnek az egyetemes szolgáltatásból. Mi tud történni ez alatt az egy év alatt, ami miatt ezt a rendelkezést beépítették a jogszabályba?

- Ez az egy év elegendő időt biztosít a szolgáltatóknak és a fogyasztóknak is, hogy a versenypiacon kölcsönösen elfogadható ellátást alakítsanak ki.

Mit jelent az, hogy lekötött teljesítmény? Honnan lehet tudni, hogy oda tartozik-e valaki?

- A lekötött teljesítmény az ügyfél által a szolgáltatójával kötött szerződésben rögzített legmagasabb óránkénti földgázfogyasztást jelenti.

Az új törvény megkönnyíti, vagy megnehezíti a nem fizető fogyasztók kikapcsolását?

- A törvény megnehezíti a nem fizető fogyasztók kikapcsolhatóságát. Ez nagyon nagy pénzügyi terhet ró azokra a szolgáltatókra, amelyek ügyfélkörében magas a nem fizető fogyasztók száma.
- Rendkívül hosszú és bürokratikus az az eljárás, amely a nem fizető fogyasztók szolgáltatásból történő kikapcsolását lehetővé teszi.
- Minden energiát vásárló fogyasztónak tisztában kell lennie azzal, hogy egy megelőlegezett szolgáltatásban részesül, amelynek ellenértékét határidőre ki kell fizetnie.

Mi a rendszerhasználati díjak aktuális értéke?

- A rendszerhasználati díjrendelet július 1-től érvénybe lépő, a díjakra vonatkozó módosításáról nincs információnk. Kis mértékű növekedés várható a díjtételek szokásos éves inflációkövető indexálása hatására.
- A díjak esetleges növekedése természetesen emeli a szerződéskötés pillanatában kalkulált rendszerhasználati költségeket, de ez az összes földgázköltségre csak viszonylag kis mértékben van hatása.

LAKOSSÁGI ÉS KIS FOGYASZTÁSŰ ÜGYFELEK A SZABADPIACON

Háztartási fogyasztóként mit jelent a piacnyitás?

- Tekintve, hogy a háztartási fogyasztók továbbra is jogosultak lesznek a szabályozott áron történő garantál földgázellátásra, lényegében nem fognak változást érzékelni.

A közüzemi fogyasztóból egyetemes szolgáltatási fogyasztóvá válással kapcsolatban van tennivalója a fogyasztónak?

- A közüzemi szerződésben a közüzemi szolgáltató helyébe 2009. július 1-től az egyetemes szolgáltató lép. Az egyetemes szolgáltatási szerződéseket 2010. július 1-ig kell megkötni, ezt azonban az egyetemes szolgáltatók fogják kezdeményezni a fogyasztók felé.

Ha egyetlen vezeték van, azon hogyan szolgáltathat egyszerre több kereskedő?

- A gázvezeték elosztó hálózatok az ún. elosztói engedélyesek tulajdonában vannak. Ők kötelesek minden gázkereskedő számára egyenlő feltételekkel biztosítani a hozzáférést az elosztóhálózathoz. Az egyes fogyasztók a mérőjükön mért fogyasztások alapján számolnak el a kereskedővel. Természetesen a hálózat karbantartása, a hibaelhárítás stb. is az ő feladatuk, de ők nem rendelkeznek gázzal, azaz kereskedést nem folytatnak.

Ki adhat el gázt a jelenlegi szolgáltatókon kívül? - Minden földgázkereskedelmi engedéllyel rendelkező cég szabadon vásárolhat, illetve adhat el földgázt.

Honnan tudja az ügyfél, hogy annak a kereskedőnek a gázát kapja-e, amelyikkel leszerződött?

- Mindenkinek fizikailag ugyanaz a földgáz jut el a lakásába (tehát ugyanolyan minőségű, fűtőértékű stb.), mint a szomszédjának is, akkor is, ha más-más kereskedővel szerződtek. Ennek oka, hogy a gázellátást biztosító rendszer zárt és szabályozott, a fogyasztóhoz nem kerülhet más gáz, csak ami a szállítóvezetékben és az elosztó-hálózatban az adott területen van. A különbség annyi, hogy a felhasznált gázmennyiségről az a szolgáltató állítja ki a számlát, akivel az ügyfél leszerződött.
 - A számla fizetésénél érdemes figyelemmel kísérni a fűtőértéket. Amennyiben a szolgáltatók ezt nem veszik figyelembe, akkor szinte biztos, hogy az ügyfél nem pontosan annyit fizet az energiáért, mint amennyit elfogyaszt.

Ha új kereskedőt választ valaki, olcsóbban fogja-e kapni a gázt?

- Az egyetemes szolgáltatási piacon a földgáz ára árszabályozás alá esik. Szabadpiaci körülmények között a gázkereskedő cégek tapasztalatán, piaci pozícióján múlik, milyen feltételekkel, milyen forrásokból szerzik be az általuk forgalmazott földgázt, és az esetlegesen kialkudott alacsonyabb beszerzési árból mennyit osztanak meg a fogyasztókkal. Nyilván akkor érdemes váltani, ha a fogyasztó úgy látja, hogy az új kereskedő ugyanolyan vagy jobb minőségben, de alacsonyabb áron fog majd szolgáltatni. Az egyetemes szolgáltatási árnál azonban az új ár csak akkor lesz alacsonyabb, ha ezt az új kereskedő szerződésesen garantálja.

 Mennyi pénz takarítható meg egy év alatt szabadpiaci körülmények között?

Ez attól függ, hogy mennyivel tudja olcsóbban adni az új földgázkereskedő a gázt, mint a szabályozott egyetemes szolgáltatói ár.

Ha egyféle gáz van, hogyan tudnak „egymás alá ígérni” a szolgáltatók?

- A gáz beszerzési árát több tényező határozza meg: mikor, mekkora mennyiséget vásárolunk, és persze kitől. A nagyobb piaci részesedéssel rendelkező szolgáltatók (az E.ON ilyen), jobb alkupozícióban vannak, mint egy kevesebb ügyféllel rendelkező kisebb cég. Ráadásul minden cég más-más működési költségekkel számol, tehát ugyanaz a beszerzési ár eltérő fogyasztói árakhoz is vezethet a szabadpiacon.

Ha a szabadpiacon választott kereskedővel nincs megelégedve az ügyfél, akkor hogyan, mikor lehet ismét kereskedőt váltani?

- Bármikor lehet kereskedőváltást kezdeményezni. Feltétel, hogy a korábbi kereskedőnél ne legyen fizetési hátraléka az ügyfélnek. - Amennyiben a fogyasztó új szabadpiaci kereskedőt talált, az ellátásához szükséges kapacitások átadásáról a kereskedők 30 napon belül kötelesek megállapodni.
 - Ha vissza akar térni az egyetemes szolgáltatásba, akkor ennek bejelentésétől kezdve a szolgáltatónak szintén 30 napja van arra, hogy megkösse a szerződést. A szerződés megkötését követő hónap első napján pedig köteles megkezdeni a szolgáltatás nyújtását.

Honnan lehet tudni, hogy komoly-e egy ajánlat, és nem szélhámosság van mögötte?

- A gázkereskedelmi engedély megszerzése feltételekhez kötött. Amelyik cég ezt az engedélyt megkapja, azt alkalmasnak találta a hatóság az ügyfelek kiszolgálására.

Ha az új szolgáltatónál nem megfelelő a gázszolgáltatás, ki viseli ennek felelősségét?

- Ahogyan eddig is, úgy a szabadpiacon is működnek a felügyeleti szervek, melyekhez panasszal fordulhat az elégedetlen fogyasztó. Tőlük lehet problémás esetekben jogorvoslatot kérni. Nyilvánvalóan a kockázatok csökkentése érdekében a gázkereskedő kiválasztása előtt célszerű informálódni a cégről, tulajdonosi hátteréről, szolgáltatásairól, stb.

Az ügyfélszolgálatot a gázkereskedő fogja működtetni, akivel az ügyfél szerződött gázszolgáltatásra?

- Természetesen ahhoz a gázkereskedő céghez kell fordulnia kérdéseivel, amelyikkel az ügyfél szerződött a szolgáltatás igénybe vételére, minden adminisztrációt vele kell intézni.

Milyen gyakorlati különbségek vannak az egyetemes szolgáltatás és a szabadpiaci ellátás között?

- Az egyetemes szolgáltatási szerződést határozatlan időre kötik, míg a szabadpiaci szerződések általában egy évre.
- Az egyetemes szolgáltatási ár hatóságilag felügyelt, a szabadpiaci ár nem.
- Egyetemes szolgáltatásban általában több módon is kiegyenlítheti számláját, így pl. csekkel is, a megszokott módon.
- Az egyetemes szolgáltatási szerződésben a nemfizetésre, fizetési késedelemre vonatkozó előírások jóval kedvezőbbek.

Ki végzi a hibaelhárítást a jövőben?

- A közterületi hálózatot a telekhatárig és a mérőt a saját szolgáltatási területén továbbra is a helyi gázhálózati társaságok tartják karban. A gázkészülékeinek és az ingatlanban található hálózat karbantartása továbbra is az ügyfél felelőssége, ahogy eddig is.

Szabadpiacon van szezonális fogyasztás?

- Igen, hasonlóan az egyetemes szolgáltatási ellátáshoz van időszakos és szezonális fogyasztás is.

Lehet egy évnél rövidebb időtartamra szabadpiaci szerződést kötni?

- Van lehetőség egy évnél rövidebb időtartamra szabadpiaci szerződést kötni, azonban célszerűbb minimum egy éves időszakra tervezni, például a gázévhez illeszteni a szerződéses periódust. Ez lehetőséget ad többek között arra, hogy a szállítói- és elosztói kapacitások módosítását a szerződéses időszakhoz illesszük.

Pénzügyileg milyen feltételeket kell teljesíteni a szabadpiaci kilépéshez? 
Lehetséges, hogy valaki tartozást halmoz fel, majd egy másik kereskedővel új szerződést köt és így tovább?

- A fizetési feltételeket és pénzügyi garanciákat a szabadpiaci keretszerződés tartalmazza, de kilépés csak akkor valósulhat meg, ha az ügyfélnek nincs a közüzemi szolgáltatójánál tartozása.

Meddig tart a kereskedőváltás, és mi történik, ha az érintettek nem tudnak erről megegyezni?

- A kereskedőváltással kapcsolatos eljárási határidők lerövidülnek 30 napra. A kereskedőváltással kapcsolatos kapacitásátadásról az érintett földgázkereskedőknek kell egyeztetniük. Amennyiben ez meghiúsul, a felek jogosultak a Hivatalhoz fordulni, amely a kérelem tárgyában 15 napon belül határozatot hoz. A kereskedőváltáshoz kötődő kapacitáslekötési szerződések módosítása ingyenes.

Miben különböznek egymástól a szolgáltatók? Egyáltalán, hány szolgáltató közül lehet választani?

- Számos kereskedő áll az ügyfelek rendelkezésére a liberalizált gázpiacon. Ezek különbözhetnek árban és az egyéb ügyfeleiknek biztosított szolgáltatásaikban.
- Nem mindig a legolcsóbb ajánlat a legkedvezőbb, némely kereskedő ugyanis máról holnapra szerzi be a gázt, és nem rendelkezik hosszú távra lekötött biztonságos gázforrásokkal, ami viszont elengedhetetlen a mindenkori ellátásbiztonság garantálásához.

Honnan tudok tájékozódni, hogy melyik szolgáltatót válasszam? Nincs internet elérhetőségem, és nem ismerem a lehetőségeket, hogy milyen szolgáltatók állnak rendelkezésemre.

Az engedéllyel rendelkező kereskedők neve a Magyar Energiahivatal honlapján (www.eh.gov.hu) megtalálható, ha nincs internet-csatlakozása, keressen fel egy internet kávézót.

Az anyagi megtakarítás mellett a piacnyitás más jellegű előnyöket is jelent majd számomra? (pl. rugalmasabb részletfizetési lehetőségek)

- Jelenthet, de nem automatikusan, hanem csak ha van rugalmasabb ajánlat a piacon vagy ha a fogyasztó képes ilyet kitárgyalni a kereskedővel. A piacnyitás következtében nem csak a szolgáltatóknak kell egyre jobban megküzdeni az ügyfelek bizalmának megtartásáért és új ügyfelek bizalmának megnyeréséért, hanem a fogyasztóknak is több felelősséget kell vállalni saját magukért. Jobb feltételek eléréséért különböző szolgáltatóktól célszerű ajánlatokat bekérni, és azzal szerződést kötni, aki a legkedvezőbb konstrukciót kínálja. Ezek közül az ár csak az egyik szempont, de rugalmasabb keretfeltételek biztosítása is sokat nyomhat a latba.

Honnan tudhatom, hogy az új kereskedőtől vett olcsóbb gáz nem lesz-e rosszabb minőségű, vizes, gyengébb fűtőértékű?

Mindenkinek fizikailag ugyanaz a földgáz jut el a lakásába (tehát ugyanolyan minőségű, fűtőértékű stb.), mint a szomszédjának is, akkor is, ha más-más kereskedővel szerződtek. Ennek oka, hogy a gázellátást biztosító rendszer zárt és szabályozott, a fogyasztóhoz nem kerülhet más gáz, csak ami a szállítóvezetékben és az elosztó-hálózatban az adott területen van.

Minden hónapban átmehetek másik kereskedőhöz, attól függően, hogy melyik ajánlata előnyösebb számomra?

- Igen, a kereskedőváltás gyakoriságát nem korlátozza jogszabály.

VÉDENDŐ FOGYASZTÓK

Kik számítanak Magyarországon az új jogszabályok alapján védendő fogyasztónak?

A védett fogyasztók két fő kategóriája:
1. Szociálisan rászorulók A nyugdíjminimumot el nem érő nyugellátással rendelkező nyugdíjasok Munkanélküli ellátásban részesülők Lakásfenntartási támogatásban részesülők A gyermekvédelmi kedvezményben, otthonteremtési támogatásban részesülők Nevelőszülők, hivatásos nevelőszülők
2. A fogyatékkal élők Mozgás- vagy érzékszervi rendellenességgel rendelkezők Azon fogyatékkal élők, akik élete vagy testi épsége a kikapcsolás, illetve a szolgáltatás tervezett vagy nem tervezett megszakítása esetén veszélybe kerülhet

Milyen speciális jogokkal rendelkeznek a védendő fogyasztók?

A kikapcsolás megakadályozására a szociálisan rászorulók a ki nem fizetett számla lejárta után 90 napon belül részletfizetési vagy halaszott fizetési megállapodást kérhetnek, amit a szolgáltató köteles számukra biztosítani. Emellett a szolgáltató felkínálhatja feltöltőkártyás mérők beszerelését is.
A fogyatékkal élők további védelemben részesülnek: ingyenes havi leolvasást kérhetnek a fogyasztási helyen, évente rendkívüli mérő-hitelesítést kérhetnek, a számla ellenértékének befizetését a fogyasztás helyén készpénzben lehetővé kell tenni számukra, kérhetik a mérő felszerelését – a biztonsági követelmények betartása mellett – a szokásostól eltérő helyre is, valamint kérhetik, hogy reklamáció esetén a számlamagyarázatra a fogyasztási helyen kerüljön sor, illetve nyelvi nehézségek esetén kérhetik a számla fordítását is.

Mi történik, ha a szociálisan rászoruló fogyasztó a megkötött részletfizetési vagy halaszott fizetési megállapodás ellenére nem tudja kifizetni a számláját?

Ebben az esetben a szolgáltató jogosult feltöltőkártyás mérő felszerelésére. Ebben az esetben a fogyasztó annyi gázt fogyaszthat, amelynek ellenértékét előre kifizette.

A szolgáltató felszerelhet-e feltöltőkártyás mérőt a részletfizetési vagy halaszott fizetési megállapodás felajánlása helyett?

Amennyiben a szociálisan rászoruló részletfizetési vagy halaszott fizetési megállapodást kér, a szolgáltató nem szerelhet fel feltöltőkártyás mérőt – egészen addig, amíg a fogyasztó a részletfizetési vagy halaszott fizetési megállapodás feltételeit teljesíti.

Igaz az, hogy védendő fogyasztót semmilyen körülmények között sem lehet kapcsolni a szolgáltatásból?

Nem, a védendő fogyasztó is kikapcsolható a szolgáltatásból, amennyiben
nem teljesíti a részletfizetési vagy halaszott fizetési megállapodás feltételeit
legalább négyhavi számlája ellenértékével tartozik, azaz a kintlévőség meghaladja a 120 napot)
nem egyezik bele a feltöltőkártyás mérő felszerelésébe, illetve ezt megakadályozza.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.