BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még mindig vannak „üvegplafonok”

Csak a gazdag családok gyerekeinek van esélyük arra, hogy karriert csináljanak orvosi, jogászi vagy más magas presztízsű pályán – állapítja meg egy többpárti szakértői csapat által készített brit jelentés. A felmérést vezető volt munkáspárti miniszter, Alan Milburn elfogadhatatlannak tartja, hogy még mindig nem a rátermettség, hanem a vagyoni háttér és a családi kapcsolatok döntenek a felsőbb szakmai körökbe történő bejutásról.

Az elit szakmák képviselőinek több mint a fele – a bírák 75, a pénzügyi igazgatók 70 százaléka – magániskolában végzett, holott a szigetország lakosságának mindössze hét százaléka járt ilyen intézménybe. A helyzet ráadásul romlani látszik, az exkluzív szakmák egyre jobban bezárulnak – teszi hozzá Milburn, aki szegény sorból küzdötte fel magát a miniszteri bársonyszékig.

A jelentés készítői nyolcvan pontból álló javaslatcsomagot készítettek a társadalmi mobilitás növelésére. Ugyanakkor sokak szerint nem ezektől, hanem a következő évtizedekben várhatóan felpörgő szakemberkereslettől várható a fiatalok esélyeinek javulása. Egyébként a helyzet megítélése sem egységes, hiszen – mint arra egy kommentátor emlékeztet – Nagy-Britanniában egy cirkuszi artista fiából (John Major) is lehetett kormányfő a közelmúltban. BBC, Reuters, Guardian

Javaslatok

(az esélyegyenlőség érdekében)

- adókedvezmény azoknak a családoknak, amelyek a rosszul teljesítő helyi iskolából máshová akarják vinni a gyereküket

- a vezető egyetemek a felvételnél a teljesítmény mellett a jelentkezők társadalmi hátterét is vegyék figyelembe

- fiatal szakemberekből és egyetemi hallgatókból álló mentorhálózat az iskolások ambícióinak támogatására

- az állami iskolák fordítsanak nagyobb figyelmet az érvényesüléshez szükséges „puha készségek” fejlesztésére

- a fegyveres erők hadapródai tartsanak csapatépítő és önbizalom-fejlesztő képzést az állami iskolákban

- adókedvezmény azoknak a családoknak, amelyek a rosszul teljesítő helyi iskolából máshová akarják vinni a gyereküket

- a vezető egyetemek a felvételnél a teljesítmény mellett a jelentkezők társadalmi hátterét is vegyék figyelembe

- fiatal szakemberekből és egyetemi hallgatókból álló mentorhálózat az iskolások ambícióinak támogatására

- az állami iskolák fordítsanak nagyobb figyelmet az érvényesüléshez szükséges „puha készségek” fejlesztésére

- a fegyveres erők hadapródai tartsanak csapatépítő és önbizalom-fejlesztő képzést az állami iskolákban-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.