BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bajban a Reader’s Digest

A reklámbevételek drasztikus visszaesése mellett a legutóbbi tulajdonosváltás következményei is hozzájárultak a több mint 2 milliárd dollár adósságot cipelő, a világ legnagyobb példányszámú havi magazinját kiadó Reader’s Digest Association Inc. pénzügyi ellehetetlenüléséhez. A társaság vezetése a héten jelentette be, hogy egy hónapon belül USA-beli üzleteire csődvédelmet kér. Jelezte továbbá, hogy a legnagyobb hitelezőivel már meg is állapodott az adósság háromnegyedének eltörléséről, cserébe a kölcsönt nyújtó pénzintézetek tulajdonrészt szereznek a társaságban.

Az üzlet pedig megy tovább, legalábbis a cég honlapján – a bejelentést tartalmazó sajtóközleményen kívül – semmi sem utal a bajokra. „A cég folytatja kiadói tevékenységét, igaz, már sebzett madárként” – így jellemzi a történteket a The Washington Post. Idézi az ügyvezetőt, Mary Bernert, aki aláhúzza: a lépések kizárólag adósságcsökkentő pénzügyi reorganizációt jelentenek, nem szólnak újabb létszámleépítésekről, azokat az év elején már megtette a vezetés.

A cikk szerint a kiadó a reklám- és a terjesztési piac összeomlásának legutóbbi áldozata, a zászlóshajónak számító Reader’s Digest magazinnak a korábbi évekhez képest már csak harmadannyi, alig hatmillió előfizetője van. Megjegyzi ugyanakkor, hogy a pénzügyi bajok másik közvetlen oka a 2007-es tulajdonosváltásra vezethető vissza. A Reader’s Digestet akkor vásárolta meg korábbi részvényeseitől a Ripplewood Holdings, a 2,8 milliárd dolláros vételár nagyobb részét – 2,2 milliárdot – azonban hitelből fedezte. A mostani lépéssel viszont nemcsak a tulajdonosi körből kerül ki, hanem elveszti saját 600 millió dolláros befektetését is.

A kiadó ma már a világ 44 országában működtet leányvállalatot, köztük Magyarországon is. Az itteni érdekeltség képviselőit nem sikerült elérnünk, de a hazai honlap tanúsága szerint Közép-Európában elsőként nálunk indult el (1991 novemberében) az amerikai cég a Reader’s Digest magazinnal. A kiadvány 120 ezer előfizetőjével ma az ország legnagyobb példányszámú havilapja. Bár a magyar cég a magazinnal kezdte meg működését, mára az ismeretterjesztő könyvek kiadása vált fő profiljává. Ez az üzletág 1994-ben indult, és eddig közel száz kötet jelent meg. Az eddig eladott könyvek összpéldányszáma eléri az ötmilliót. A zenekiadást 1995-ben vezette be a magyar cég, eddig hárommillió hanghordozót értékesített. A vállalat természeti és kulturális ismeretterjesztő videoalbumokat is forgalmaz, ezek eladási száma megközelíti az egymillió-százezret. A Reader’s Digest Kiadó Kft. az utóbbi években elindította katalógus-, valamint telemarketing-üzletágát is, amely a már létező profilt egészíti ki. A budapesti cég több mint hatvan állandó alkalmazottal működik, legutóbb elérhető üzleti mutatói szerint forgalma 2007-ben meghaladta a 6 milliárd forintot. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.