A termékek és szolgáltatások az ügyek 25 százalékát képviselik, a szállítás és a szerződési feltételek csaknem egyforma arányban, 18, illetve 16 százalékkal szerepelnek a panaszok között. A tisztességtelen kereskedelmi magatartás az esetek 14 százalékában merült fel. A panaszok több mint fele az internetes vásárlást érinti.
A panaszok száma itthon is emelkedett. Az Európai Fogyasztói Központ Magyarországhoz (EFK) a tavalyi évben 203-an fordultak panasszal, 270-en pedig tanácsot kértek a szervezettől – mondta Morvay György igazgató. (A 2007-es évben a panaszok száma csak 140 volt, a szervezet 90 alkalommal adott információt a fogyasztóknak.) A hálózat magyarországi szervezetéhez a közlekedés témakörén belül szinte kizárólag a légitársaságokat érintő panaszok érkeztek. A fogyasztók három témakörben fordultak az EFK-hoz. A járattörlés és az ehhez kapcsolódó ellátások hiánya az egyik gyakran előforduló ügytípus. Sokszor szerepelnek a járatkésések a panaszok között, ezekben az esetekben a fogyasztók kártérítést szeretnének kapni, ez azonban nem jár számukra automatikusan, ebben kérik az EFK segítségét. A harmadik fő panaszcsoport a poggyászkár megtérítése.
Gyakran előfordul, hogy a légitársaságok valamilyen technikai okra hivatkozva törlik a járatot, de az ezzel kapcsolatos károkat nem térítik meg az utasok részére. Az Európai Bíróság egy 2008-as döntése megerősíti az Európai Unión belül a légi fuvarozásra vonatkozó jogszabályt, miszerint a társaságok csak akkor mentesülnek a kártérítési kötelezettség alól, ha
A járatot „olyan rendkívüli körülmények miatti törlik, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni”. A műszaki hibák nem tekinthetőek rendkívülinek csak azért, mert gyakran fordulnak elő. Nem mentesíti a céget az sem, ha az minden ésszerű intézkedést megtett és eleget tett a minimális karbantartási szabályoknak.
Szintén gyakori, hogy a légi szállítás közben az utas csomagja elvész vagy károsul. Ilyen esetben, ha az utas rendelkezik poggyászbiztosítással, a biztosító kártérítés fizet. A biztosítók azonban a kifizetés előtt megvárják, hogy a légitársaság igazolja számukra a káreseményt – mondta el Morvay György. A légitársaságok sokszor késve vagy egyáltalán nem teszik meg ezt, a biztosító pedig nem fizet. Az utasnak így a légitársaságot kell „üldöznie” csak azért, hogy igazolhassa a kárt. Ráadásul mind a biztosító, mind a légitársaság bekéri az esetre vonatkozó dokumentumokat, amelyekkel így egyszerre két helyen kell „kilincselnie” az utasnak.
A szabadidős tevékenységeket illetően a Központhoz forduló panaszosok elsősorban a külföldi hotelek nem megfelelő szintű szolgáltatásai kapcsán emelnek panaszt. Az utasok gyakran a helyszínen szembesülnek azzal, hogy nem a megrendelt szállást vagy szolgáltatást kapják. Az utazási iroda ilyenkor köteles helyettesítő szállást vagy szolgáltatást nyújtani. Ha az utas ezt indokoltan nem fogadja el, az iroda köteles ingyenesen haza vagy más, célországbeli helyre szállítani, az árkülönbözetet pedig visszafizetni
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.