A közbeszerzés ellenőrzése mindig foglalkoztatta a jogalkotókat, de a közelmúltban a közbeszerzési piac szereplői számára olyan innovációt vezetett be, amelyre eddig még nem gondoltak a jogalkalmazók.
A közbeszerzést felhasználtuk ez idáig a feketemunka elleni harcra, a kis- és középvállalkozások támogatására, a körbetartozások csökkentésére, és esetenként felmerült a közpénzek hatékony elköltésének célja is. Esetünkben a kiadások időszerűségét kívánja a kormány ellenőrizni, azaz a válságkezelés egyik elemeként a nem feltétlenül most szükséges beszerzéseket eltolni későbbre. Kérdés, hogy ki képes dönteni egy-egy beszerzési igény valós voltáról.
Az új szabály szerint a jelentős, 50 millió forintot meghaladó értékű közbeszerzési eljárásokat megelőzően egyes költségvetési szervek és még sokan mások 2009. augusztus 24-től arra vannak kárhoztatva, hogy előzetesen egyeztessék a beszerzésüket egy úgynevezett monitoring-munkacsoporttal.
Az érintettek egyelőre megpróbálják definiálni, vajon kire vonatkozhat a kormányhatározat, hiszen önszántából talán nem jutna eszébe a MÁV-nak vagy a Magyar Postának a szabály alkalmazása. A határozat ugyanis – elegánsan túllépve a jogalkotási törvény keretein – meglehetősen tágan határozza meg az érintett szervezetek körét.
Ezt ugyan nem tehetné meg, de a szabállyal kapcsolatban nem ez az egyetlen probléma. További érdekesség, hogy a közbeszerzési törvény hatály alá nem tartozó beszerzéseket, sőt, a nemzetbiztonsági beszerzéseket is érinti az új szabály.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.