BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A pénz kevés, vagy a kórház sok?

Nagyobb a tét a kórházaknál, mint annak a huszonötmilliárd forintnak a sorsa, amely miatt éhségsztrájkra is készek a igazgatók - állítják elemzők. Végletesen megbomlott ugyanis az egyensúly az intézményeknek kiosztott feladat és a rendelkezésre álló pénz között.

A kórházigazgatók kedden bejelentették, hogy akár éhségsztrájkra is hajlandók, ha a kormány nem adja meg a gyógyításhoz minimálisan szükséges pénzt. A minisztérium értetlenül áll a követelés előtt. Az elemzők nem - írta a Népszabadság pénteki száma.

- Már akkora a baj az egészségügyi intézményekben, hogy a finanszírozási technikák váltogatása nem old meg semmit - értelmezte lapunknak a legújabb válsághelyzetet Boncz Imre, a Magyar Egészség-gazdaságtani Társaság (Meta) elnöke.

A szakembert igazolja, hogy sorra buknak el az újabbnál újabb kórház-finanszírozási reformkísérletek. A legutóbbit - noha szerdáig maguk a kórházi vezetők is a túlélés lehetőségének tartották - már bevezetése előtt össztűz alá vették.

Ultimátumot adtak a kormánynak: vagy visszaenged azonnal a rendszerbe 25 milliárd forintot, vagy maguk az intézmények igazítják a szolgáltatásaikat a pénzügyi lehetőségeikhez. Vagyis: nem gyógyítanak. Vagy csak éppen hogy. Felfüggesztik mindazokat a kezeléseket, amelyekre előreláthatólag nem futja az egészségpénztár által rendelkezésre bocsátott pénzből. Tavaly a módszer bejött.

A kritikus időszakban a kormány az egészségbiztosítási alap többletéből, amely a gyógyszercégek "extra adójából" jött össze, mintegy 27 milliárd forinttal egészítette ki az ellátóknak jutó összeget. Ezúttal viszont Bajnai Gordon miniszterelnök és Székely Tamás miniszter is jelezte: gazdasági válság van, csökken a foglalkoztatás, apadt a járulékbevétel. Már az év közepére megtízszereződött az E-Alap hiánya, év végéig pedig a tervezett nyolcmilliárdból 150 is lehet. A cégek extra adójára a gyógyszerkaszsza is rászorul.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.