Az ipari termelés júliusban az előzetes adatoknak megfelelően 19,4 százalékkal csökkent – közölte a Központi Statisztikai Hivatal. Az év elejinél már valamivel kedvezőbb ez az adat, de még mindig azt jelzi, hogy a decemberi zuhanás után nem tudott a szektor talpra állni.
A termelés volumene az év első hét hónapjában 22,1 százalékkal alacsonyabb volt, mint az előző év azonos időszakában. Az előző hónaphoz képest a szezonálisan kiigazított ipari termelési index júliusban 0,7 százalékkal csökkent.
A kereslet drasztikus visszaesése következtében az ipari export 2009 első hét hónapjában 25,2, júliusban 19,8 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához mérten. Láthatóan kezd tehát a kivitel stabilizálódni, az év elején ugyanis még 30 százalékot meghaladó esés is mutatkozott. Az év hetedik hónapjában a feldolgozóipari export több mint egynegyedét adó járműgyártás kivitele 30,7 százalékkal alacsonyabb volt az előző év júliusinál. A másik meghatározó alág, a feldolgozóipar legnagyobb exportőrének számító, a feldolgozóipari export közel háromtizedét képviselő számítógép, elektronikai, optikai termék gyártásának exportvolumene kisebb mértékben, 7,3 százalékkal csökkent. Lefelé tart ugyanakkor a hazai eladások trendje, amely a válság begyűrűzésekor még egy idei képes volt tartani majdnem a korábbi szintet. Az ipar január–júliusi belföldi értékesítése 12,3, a júliusi 15,8 százalékkal csökkent a 2008. azonos időszakihoz képest.
A rendelési adatok a belföldi és az exportértékesítés helycseréjét vetítik előre, vagyis hamarosan a hazai eladások eshetnek gyorsabban, fellendülésről pedig egyelőre nincs szó. 2009 júliusában a megfigyelt feldolgozóipari ágazatok összes új rendelése jelentősen, 26 százalékkal visszaesett 2008 azonos hónapjához viszonyítva. Az új exportrendelések 25,1 százalékkal, az új belföldi rendelések ennél nagyobb mértékben, 30,7 százalékkal csökkentek. Az összes rendelésállomány 20,8 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.