BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hungrail: A fejlett Európa a vasút felé fordul – Javaslatok a modernizációra

A kormányzat, a közlekedési hatóságok, valamint állami és magán tulajdonú vasúti vállalatok vezetői, szakemberek – mintegy 200 fő - részvételével második alkalommal rendezte meg a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés a Magyar Vasút konferenciát.

A rendezvény célja, hogy a közelmúlt fejleményeit sorrendbe állítva elemezzük a hazai vasúti szektor helyzetét, rámutassunk egyes anomáliákra – mondta Berényi János a HUNGRAIL elnök-vezérigazgatója.

Bevezetőjében Berényi János kiemelte, hogy miközben a bizonytalan, kapkodó kormányzati kommunikáció következtében hazánkban a vasúti közlekedést egyre negatívabb légkör övezi, addig Európa fejlettebb fele arccal a vasút felé fordul, mert ezt a közlekedési ágat tartja a fenntartható fejlődés zálogának. Elengedhetetlen, hogy az állam tulajdonosként szerepet vállaljon a pálya fenntartásában és fejlesztésében, valamint a személyszállító vasút, mint közszolgáltatás működtetésében.

A vasút fő versenytársának tekinthető közúti szektorral fennálló versenyfeltételek kiegyensúlyozásához elengedhetetlenül szükséges a használat-arányos útdíj fizetési rendszer bevezetése, vagyis hogy az Európa más országaiban alkalmazott „használó fizet” és „szennyező fizet” elv alapján a vasúthoz hasonlóan a közút is fizesse meg minden megtett kilométer után a pályahasználatáért járó díjat, valamint az úgynevezett externális költségeket, vagyis az általa okozott környezeti károkat is.

A versenyhelyzet további torzulásához járul hozzá a pályahasználati díjak nagysága. A VPE Kft. által elkészített számítások szerint a 2010/2011-re vonatkozó pályahasználati díjak állami szerepvállalás nélkül – vagyis a jelen helyzet szerint – további 50-70%-kal emelkednek.  Ha ez a költség a vasutat – közvetett módon a megrendelőket – terheli, akkor ez az áruszállító vasúti piac ellehetetlenülését jelenti.

Az állami szerepvállalással összefüggésben Berényi János hangsúlyozta, hogy a hosszú távú pályahasználati közszolgáltatási szerződés megkötése mellett elengedhetetlen ugyanezen szerződés legalább 3-5 évre való megkötése a közszolgáltató személyszállító vasúttal is.

Ebben az állam a diktált tarifák miatti veszteség megtérítésére vállal kötelezettséget, valamint meghatározza a megrendelt szolgáltatások mennyiségét és minőségét. A közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatos reformelképzelésekről elmondta, hogy azokat a szakma, csakúgy, mint a civil közvélemény elkapkodottnak, megalapozatlannak, számokkal nem kellően alátámasztottnak és legfőképpen időben kivitelezhetetlennek tartja.

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés javaslatai:

  • A használatarányos útdíj bevezetésének azonnali előkészítése és legkésőbb 2011-ben a bevezetése

  • A CER (Community of European Railway and infrastructure Companies) ajánlásnak megfelelően a vasúti pályahasználati díj szinten tartása, középtávon annak csökkentése

  • A hosszú távú, kiszámítható pályaszerződések megkötése legkésőbb 2010-ben és ezáltal a pályavasutak pénzügyi stabilitásának megteremtése

  • A vasúti személyszállításra vonatkozó közszerződés mihamarabbi megkötése

  • A régiós közlekedési szövetségek rendszerének kialakítása és ezeken belül döntés a busz-vasút közötti munkamegosztásról, a közúti és vasúti közlekedést terhelő költségek teljes körű és hiteles felmérése és az externális terhek figyelembe vétele

  • A 2007-2013-as EU-s beruházási időszak vasúti projektjeinek felgyorsítása, egyben a 2013-2020 közötti vasútfejlesztési program előkészületeinek megkezdése

  • A budapesti elővárosi közlekedés-fejlesztési program gyorsítása, a szükséges források biztosítása

  • A Ro-La támogatás visszaállítása az eredeti szintre
  • Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.