A rendezvény célja, hogy a közelmúlt fejleményeit sorrendbe állítva elemezzük a hazai vasúti szektor helyzetét, rámutassunk egyes anomáliákra – mondta Berényi János a HUNGRAIL elnök-vezérigazgatója.
Bevezetőjében Berényi János kiemelte, hogy miközben a bizonytalan, kapkodó kormányzati kommunikáció következtében hazánkban a vasúti közlekedést egyre negatívabb légkör övezi, addig Európa fejlettebb fele arccal a vasút felé fordul, mert ezt a közlekedési ágat tartja a fenntartható fejlődés zálogának. Elengedhetetlen, hogy az állam tulajdonosként szerepet vállaljon a pálya fenntartásában és fejlesztésében, valamint a személyszállító vasút, mint közszolgáltatás működtetésében.
A vasút fő versenytársának tekinthető közúti szektorral fennálló versenyfeltételek kiegyensúlyozásához elengedhetetlenül szükséges a használat-arányos útdíj fizetési rendszer bevezetése, vagyis hogy az Európa más országaiban alkalmazott „használó fizet” és „szennyező fizet” elv alapján a vasúthoz hasonlóan a közút is fizesse meg minden megtett kilométer után a pályahasználatáért járó díjat, valamint az úgynevezett externális költségeket, vagyis az általa okozott környezeti károkat is.
A versenyhelyzet további torzulásához járul hozzá a pályahasználati díjak nagysága. A VPE Kft. által elkészített számítások szerint a 2010/2011-re vonatkozó pályahasználati díjak állami szerepvállalás nélkül – vagyis a jelen helyzet szerint – további 50-70%-kal emelkednek. Ha ez a költség a vasutat – közvetett módon a megrendelőket – terheli, akkor ez az áruszállító vasúti piac ellehetetlenülését jelenti.
Az állami szerepvállalással összefüggésben Berényi János hangsúlyozta, hogy a hosszú távú pályahasználati közszolgáltatási szerződés megkötése mellett elengedhetetlen ugyanezen szerződés legalább 3-5 évre való megkötése a közszolgáltató személyszállító vasúttal is.
Ebben az állam a diktált tarifák miatti veszteség megtérítésére vállal kötelezettséget, valamint meghatározza a megrendelt szolgáltatások mennyiségét és minőségét. A közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatos reformelképzelésekről elmondta, hogy azokat a szakma, csakúgy, mint a civil közvélemény elkapkodottnak, megalapozatlannak, számokkal nem kellően alátámasztottnak és legfőképpen időben kivitelezhetetlennek tartja.
A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés javaslatai:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.