Amivel eddig nem foglalkozott senki, az a valódi vasúti és a közúti pénzügyi terhek összehasonlítása. Egy ilyen, független összehasonlító tanulmány nélkül nehéz elképzelni, hogy a hangoztatott, gazdasági alapokon nyugvó szolgáltató-kiválasztás valóban racionális döntéseken alapul majd - áll a Hungrail szerkesztőségünknek eljuttatott állásfoglalásában.
A közlemény szerint a jelenlegi utasforgalmak, a terhek, költségek, ráfordítások, az utazási kedvezmények valós igénybevételének ismerete nélkül az elvárásoknak megfelelő döntés megalapozatlan és szakmaiatlan.
Az eddig megjelent, a vasúti és buszos közlekedésre vonatkozó arányszámok minden bizonnyal egyszerű matematika eredményei: a MÁV-nak évente adott összeget osztjuk az adott utasszámmal. Feltehetően ugyanez vonatkozik a buszos közlekedés kapcsán megjelent számokra is. Az elmúlt napokban, hetekben több helyen magas szintű vezetőktől lehetett hallani az alábbi fajlagos ráfordításokról, arányszámokról.
Ezek a számok tág határok között mozognak (1:28; 1:5), azonban a vasutat egyaránt drága közlekedési módnak tartják. Közös jellemzőjük még, hogy egyik adat sem valós, mert nem veszik teljes körűen számba a tényleges, az adófizetők pénzéből kifizetett költségeket.
Veszélyes, ha a jelenlegi, a közösségi közlekedési rendszer átalakítására vonatkozó döntés-előkészítő lépések és a majdani döntések ismerethiányon, vagy szándékosan félreértelmezett mutatószámokon alapulnak. Az nem vitás, hogy a magyar vasút drága, valójában a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés is épp ezt mondja.
De, miért is drága?!
Többször bemutattuk, hogy Európában példátlan módon rendkívüli kiegyensúlyozatlanság jellemzi a vasúti és a közúti infrastruktúra-használatot, amiatt, hogy a közlekedő vonatok minden egyes megtett kilométeren magas pályahasználati díjat fizetnek – beleértve a szárnyvonalakat, alsóbbrendű vonalakat is.
Ezzel szemben a közúti- és gyorsforgalmi úthálózat, valamint az önkormányzati utak használati díja annak ellenére is jelképesnek mondható, hogy a közút jövedéki és súlyadót is fizet. Pedig a nagy tengelyterhelésű tehergépjárművek és buszok által okozott károk jelentősek (nyomvályú, kátyúk, levegő- és zajszennyezés, épületekben okozott károk, balesetek, torlódások, stb.), azokat azonban nem ők, a használók, hanem a magyar adófizetők fizetik meg.
Ellentétben az uniós elvárásokkal a hazai infrastruktúra-használatban nem hogy a „szennyező fizet” elv, de még a „használó fizet” elv sem érvényesül, azaz a felmerült költségeket csak töredékében térítik meg az úthasználó nehézgépjárművek, buszok.
Annak eldöntésénél, hogy a vasút vagy a busz az optimális közlekedési eszköz egy adott viszonylatban, nem csak a közvetlen ráfordításokat kell számításba venni, hanem a környezeti károkat, azaz az externális hatásokat is. A döntéseknél tehát nem torz adatokon alapuló rövidtávú, fiskális megoldásokat, hanem az EU által elvárt fenntartható fejlődés jegyében és a valós költségszám ismeretében a kisebb környezeti terheket jelentő kötöttpályás, azaz a vasúti közlekedést kell előtérbe helyezni, ahogy azt Európa számos országában teszik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.