BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szigorúan ellenőrzött webáruházak - Különleges módszer

A Sweep day az Európai Unió tagállamainak fogyasztóvédelmi hatóságai közötti együttműködés keretében alkalmazott különleges ellenőrzési mód.

Lényege, hogy egy adott témában, több európai uniós tagállam egyszerre, ugyanabban az időpontban, egységesen kidolgozott módszerek alapján végez ellenőrzést a világhálón, azaz megpróbálják a kiválasztott téma tekintetében az Internetet "tisztára sepregetni" - olvasható a Fogyasztok.hu-n.

Az európai fogyasztóvédelmi együttműködés keretében 2007-ben szerveztek először Sweep day-t a repülőjegyek online árusításával foglalkozó internetes oldalak ellenőrzésére, tizenhat tagállam részvételével.

Az első Sweep day sikerén felbuzdulva a 2008-ban ismét megrendezett közös akció során - immár huszonhét tagállam, valamint Izland és Norvégia részvételével - a mobiltelefonra letölthető tartalmakat népszerűsítő honlapokat ellenőrizték összehangoltan a tagállami hatóságok.

Idén az elektronikai webáruházak vannak soron

2009-ben a Sweep day az elektronikai termékeket árusító webáruházak ellenőrzését tűzte ki célul, különös tekintettel a fogyasztókat megillető elállási jog gyakorlati érvényesülésére. Az ellenőrzés azt vizsgálta, hogy a kiválasztott webáruházak üzemeltetői betartják-e a fogyasztóvédelmi előírásokat. A folyamatos hatósági jelenlét hozzájárulhat az unióban a fogyasztóvédelmi jogok érvényesüléséhez ezen a fogyasztóvédelmi szempontból különösen érzékeny területen.

Magyarországon a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) vett részt a Sweep day-ben. A felkészülés során tíz elektronikai cikkeket kínáló webáruházat jelöltek ki az ellenőrzésre, melyek között megtalálhatók voltak a fogyasztók körében népszerű webáruházak elektronikus honlapjai, illetve olyan webáruházak is, melyekkel kapcsolatban több fogyasztói panasz is érkezett a hatósághoz.

Magyarországon a vizsgált tíz webáruház közül csak egyetlen esetében nem találtak a "söprögetők" hiányosságot a tájékoztatási követelmények teljesítése tekintetében, tehát a többi kilenc honlap mindegyikén valamilyen szabálytalanságot tárt fel az ellenőrzés.

A leginkább jellemző probléma az volt, hogy a honlapon hibás (jogszabálysértő) információkat közöltek a fogyasztók elállási jogával (6 db), illetve a jótállás, szavatosság feltételeivel kapcsolatban (4 db). Három webáruház pedig egyáltalán nem tájékoztatta a fogyasztókat arról, hogy joguk van elállni a vásárlástól.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.