Vegyes az adat, szoktuk mondani, amikor megjelenik egy nem egyértelmű amerikai vagy nyugat-európai makroadat a munkanélküliséggel, az inflációval vagy éppen a lakáspiac aktuális helyzetével kapcsolatban. Így van ez a roncsautóprogramok megítélését tekintve is: vegyes a kép.
Nem mintha nem örülnénk az autógyártóknál vagy -beszállítóknál dolgozó alkalmazottak munkahelyei megtartásának vagy az újonnan az utakra kerülő, alacsonyabb fogyasztású és kedvezőbb károsanyag-kibocsátású autóflotta forgalomba helyezésének. A világ több országában indított autóeladás-ösztönző programok azonban negatív tapasztalatokkal is szolgáltak.
Németország messze a legnagyobb volumenű programot indította, amelynek eredményeit szakemberek általában igen sikeresnek ítélték. De maga – a programot rendkívül eredményesnek tituláló – Angela Merkel német kancellár volt az, aki az elsők között zárta ki a program folytatását. Miért is? A januártól szeptemberig futó ösztönzőből a volument illetően elsősorban a német gyártók profitáltak, ezzel párhuzamosan azonban a külföldi szereplők jelentős
piaci részesedést tudtak szerezni. Német „adóeurókból” tehát részben francia, olasz vagy akár lengyel és magyar munkahelyek megtartását támogatták, ami igen komoly kritikát váltott ki Európa vezető nemzetgazdaságában. A program környezetvédelmi célját is csak részben teljesítette, hiszen az új autóknak csupán az Euro 4-es károsanyag-kibocsátási normának kellett megfelelniük, vagyis nem éppen a legszigorúbb határt húzták meg a jogalkotók. A program jelentős volumene és időtartama pedig nem elsősorban a készletek kisöprését és egy egészséges növekedés elindulását szolgálta, hanem a termelés felfuttatását és több esetben kifutó modellek akár extra műszakokban való gyártását.
A német roncsautóprogram legnagyobb hibája mégis az, hogy az annak keretében eladott autók harmada-fele előre hozott vásárlást jelent, ez a menynyiség a program kifutását követően hiányozni fog a keresleti oldalon. Az autószektor tehát újra szembesül a felesleges üzemek, a túlméretezett autókereskedői és szervizhálózat problémájával.
És mi a helyzet Magyarországon? Akadtak nálunk is a program mellett érvelők, többek között a regisztrációs adón és áfán keresztül megtérülő befektetést, valamint a tágabb értelemben vett autószektor munkahelyeinek megőrzését említették.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.