Bár a válság a könyvpiacot is megviselte, sorra adják át a könyvkereskedelmi piac óriásberuházásait: ma nyílik a Líra új könyváruháza Debrecenben, míg a hét elején az Alexandra, majd pedig a Libri adott át nagy alapterületű boltokat Budapesten. A piaci szereplők tapasztalatai szerint az éves forgalom elmarad az elmúlt években tapasztaltaktól, azonban bizakodóak, mivel a most következő karácsonyi időszak általában az éves forgalom egyharmadát adja.
„A szakmai egyesülés csak az év végén készít összesítést a forgalomról, az azonban a tagokkal folytatott beszélgetésekből már kiderült számomra, hogy rossz indulás után egyre javulnak az eladások. Jellemző tapasztalat, hogy míg az év első felében a kortárs magyar irodalom dominál, addig a második fél évben, főként a központi jelentőségű karácsonyi időszakban inkább a művészeti albumok és az igényes kiadású gyerekkönyvek kelendők” – állítja Zentai Péter László, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének igazgatója.
Ezt alátámasztják a Líra Könyv Zrt. tapasztalatai is. „A társaság üzletpolitikája némileg eltér a többi piaci szereplőétől. A polcokat nem kizárólag a bestsellerekkel töltjük meg: nálunk a széles választék az elsődleges szempont, boltjainkban megtalálhatók a kisebb példányszámban eladható művek is, így hozzánk nagy számban járnak olyan vásárlók is, akik nem csak a népszerű kiadványokat keresik. A hálózatunk forgalma a piaci trendek ellenében mozgott: az első fél évben sikerült a tavalyi értékesítési szintet tartanunk. Ősz elején egy kis visszaesést érzékeltünk, azonban az általában sikeres karácsonyi időszakban reménykedünk” – mondta lapunknak Kolosi Beáta, a társaság kommunikációs és marketingigazgatója.
„Mivel a gazdasági válság az egész könyvszektort is érintette, természetesen a Libri is megérezte ennek negatív hatását. Az év első felében közel 8-10 százalékos visszaesést tapasztaltunk, de az év során hónapról hónapra folyamatosan javuló tendenciát mutat a forgalom” – válaszolt kérdésünkre Walitschek Csilla, a Libri ügyvezetője.
Bár az elektronikus kereskedelemben az internetes piac térhódítása dominál, a vezető hazai internetes könyváruház is megérezte a válság hatásait. „Az év elején érezhetően megcsappant a forgalom. Azonban az internetes könyvkereskedelem még mindig jól teljesít, így a visszaesés csak a növekedési ütem megtorpanását jelentette, és nem a forgalom csökkenését. Az elmúlt évek akár három számjegyű növekedése után az idén csak 15-20 százalékos bővülést várunk” – értékelte a helyzetet Starcz Ákos, a Bookline.hu vezérigazgatója.
Nemcsak a forgalomban, hanem az újonnan megjelenő könyvek számában is érzékelhetők a válság hatásai. „Már az év elején világos volt, hogy válság van, így a kiadók alaposan megfontolták, milyen projekteket indítsanak be, ezért valószínűleg jelentősen visszaestek az új címek” – véli Zentai Péter László. Az igazgató véleményét az Alexandra illetékese is megerősítette: „Az idén a gazdasági válság miatt jelentősen – nagyjából a felére – csökkentettük a kiadott könyvek számát. A példányszámok nagyságrendileg általában nem változtak, de bizonyos esetekben mérséklésre kényszerültünk” – közölte Halász Gábor, az Alexandra kiadó vezetőhelyettese.
A karácsonyt megelőző néhány hétre a kereskedők akciókkal, a kiadók több új könyv piacra dobásával készülnek. „Az újonnan kiadott könyvek 30-40 százaléka október eleje és december eleje között kerül a boltokba. Az év végére általában az albumokat, a drágább ismeretterjesztő és gasztronómiai könyveket időzítjük” – mondta Halász Gábor.
A kereskedők nemcsak akciókkal szeretnék a vásárlókat az üzletekbe csábítani, hanem folyamatosan megújulva próbálnak innovatív szolgáltatásokat bevezetni. „Számos technológiai újdonság átültethető a könyvkereskedelemre is. A Libri legújabb áruházában több újdonságot vezetünk be, ilyen az érintőképernyős információs pult, amelynek segítségével a Libri teljes termékadatbázisában lehet kutakodni. A keresett könyvről megnézhetjük, hogy az üzletben hol található, belehallgathatunk vagy -nézhetünk CD-kbe, DVD-kbe és hangoskönyvekbe” – sorolta az újításokat Walitschek Csilla.
Kínálatunkban ilyenkor megjelennek a kifejezetten ajándékozásra szánt könyvek is, például az albumok” – mondta Hackl Mónika, a Tesco-Global Áruházak Zrt. kommunikációs vezetője.
Kínálatunkban ilyenkor megjelennek a kifejezetten ajándékozásra szánt könyvek is, például az albumok” – mondta Hackl Mónika, a Tesco-Global Áruházak Zrt. kommunikációs vezetője.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.