A módosítás lehetőséget teremt a nemzetközi referenciaár bevezetésére, amelynek alapja és részletei nem tisztázottak, ráadásul kilátásba helyeztek egyéb újításokat is, amelyek előbb-utóbb költségcsökkentésre késztetik a cégeket – emelte ki lapunknak a Sanofi-Aventis/Chinoin kommunikációs vezetője, Rózsa Iván. Hozzá hasonlóan az újabb módosítások egyelőre bizonytalan részleteit emelte ki a napokban tartott évértékelő tájékoztatóján Bogsch Erik, a Richter Gedeon Nyrt. vezérigazgatója is.
Marosffy László, az Egis vezérigazgató-helyettese ennél keményebben fogalmazott: „Barátságtalannak tartjuk, hogy az év végén elfogadott törvénymódosítás olyan árakat próbál ránk kényszeríteni, amelyeket nem a hazai piaci környezethez szabtak. Nem veszi figyelembe például a szabadalmi védettséggel járó, változó költségeket. Oka van annak, ha egy termék nem jelenik meg egy piacon” – tette hozzá.
A tavaly öt százalékkal bővülő hazai piacon a legnagyobb részesedésű Sanofi-Aventis/Chinoint az európai szinten is kiemelkedő különadók hazai beruházásaik, kutatási, gyártási költségeik újratervezésére késztették – mutatott rá Rózsa Iván.
Ami a múlt évet illeti, a negyedévenkénti referenciaárazás kisebb mértékű árcsökkenésre kényszerítette a cégeket, míg az orvoslátogatói regisztrációs díjak újabb bevezetése, illetve a különadó is növekvő terheket jelentett. A cégek eredményére azonban főleg a 2009. április elsejétől bevezetett megszorítások hatottak negatívan. Különösen a támogatási kulcs 85-ről 80 százalékosra csökkentése, ebből eredően pedig a betegek által fizetendő összeg 33 százalékos növekedése, illetve más termékek esetében a támogatás mértékének 55-ről 25 százalékra csökkentése érintette kedvezőtlenül a fogyasztást.
A Richter vezetője ugyanakkor hangsúlyozta: a pénzügyi válság keresletre gyakorolt hatásai alól sem tudja magát kivonni az ágazat. „Erős áreróziós nyomást tapasztalunk a piacokon, ezt ellensúlyozza a volumennövekedés, ám összességében így is stagnálással számolunk – mondta Bogsch Erik. A régióban az egy főre jutó fogyasztás nagyjából a fele a nyugatinak, tehát van lehetőség a bővülésre. „Ám amíg a vásárlóerő felzárkózását nem tapasztaljuk, miért reménykednénk abban, hogy a gyógyszerfogyasztás felzárkózik a nyugat-európai szintre?” – emelte ki a vezérigazgató.
Mindezek ellenére igen jó évről számolt be a héten a Richter Gedeon Nyrt. Ezt azonban a 25 százalékban állami tulajdonban levő társaság elsősorban kiugró amerikai bevételeivel magyarázza. Az elkövetkező évben azonban – jórészt klinikai költségei miatt – jelentősen csökkenhet az üzemi eredmény, az amerikai piacon pedig 25 százalékos viszszaesést prognosztizál a cég.
Stabilan fejlődik ugyanakkor az orosz piac, amely a tavalyi jó eredmény másik fő motorjának számít. Ez a szegmens az Egisnek is sikereket hozott, amely ugyancsak a múlt héten kiadott november–januári időszakra vonatkozó jelentésében éves szinten 20 százalékos növekedésről tudott beszámolni: az orosz és egyéb FÁK-államokban (Oroszországban erős bázisról) 11 százalékkal tudtak növekedni. Összességében az Egis eredményei is felülmúlták a várakozásokat. Idei terveiben azonban globálisan stagnálást, a hazai piacon 0–5 százalékos bővülést, az Egyesült Államokban azonban 25 százalékos visszaesést prognosztizáló Richterhez hasonlóan belföldön enyhe (5 százalékos) emelkedést, nyugati késztermékpiacán azonban 30 százalékos csökkenést jósol.
Ugyancsak a napokban közzétett éves jelentésében pozitív eredményekről számolt be a Sanofi-Aventis/Chinoin francia tulajdonosa is. Nekik a válságon túl a legnagyobb forgalmú termékük generikussá válásának negatív hatását kellett kompenzálniuk. Ehhez a céget a fejlődő országok piacain elért nagymértékű fejlődés segítette. A társaság magyar piaca esetében a 33 tavalyi akvizíciója közül Európa egyik legnagyobb generikus gyártójának, a cseh Zentivának a felvásárlása jelentett fontos változást – tudtuk meg. Ezáltal ugyanis hazánkban nagy forgalmú generikumok kerültek a cég kezébe.
A termékportfólió bővítésének fontosságát nemcsak a Sanofi-Aventis/Chinoin, de a Richter is kiemeli. Bogsch Erik szerint a cég számára jelenleg elsősorban ez a tevékenység jelenthet kitörési pontot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.