Szász Károly elmondta: az 5 milliárd forintos elvonás a felügyelet működését és gazdálkodását egyáltalán nem érinti, mert az elmúlt években olyan tartalékok képződtek, amelyek részbeni elvonása a jelenlegi folyó működés feltételeit nem befolyásolja.
A PSZÁF önállósága és függetlensége az elnök szerint több síkban - intézményi, működési, szervezeti és gazdálkodási - értelmezhető.
"Ami a gazdálkodását illeti, nem adófizetői pénzekből gazdálkodik, hanem a szektor tartja el, ilyen értelemben el kell választani és függetleníteni kell a költségvetéstől. Elvi álláspontom az, hogy nem szabad a felügyeleti forrásokat átcsoportosítani" - mondta.
Ugyanakkor a mai helyzetben, a társadalmi felelősségvállalásból a felügyeletnek is ki kell vennie a részét, hozzá kell járulnia a költségvetési hiány enyhítéséhez. Annál is inkább, mert az általa felügyelt szektor szerepvállalásával kapcsolatban is megfogalmazódtak bizonyos aggályok - jelentette ki.
Arra a kérdésre, hogy a bankadó milyen hatással lesz a pénzügyi rendszer stabilitására, azt válaszolta: a rendelkezésre álló információk alapján ezt még nem lehet megítélni, a társadalmi felelősségvállalás azonban a pénzügyi közvetítőrendszertől is elvárható. Az elvonás mértékéről természetesen lehet beszélni, és érdemes az európai gyakorlatot is megvizsgálni - mondta.
Úgy vélekedett, hogy az adó nagyságának mérlegelésekor figyelembe kell venni a többi kormányzati intézkedést is, mert azok gazdaságélénkítő hatása pozitív üzenet a pénzügyi közvetítő rendszer számára. Azáltal pedig, ha a Nemzeti Eszközkezelő Társaság kivásárolja a jelzáloggal terhelt beragadt követeléseket, tartalékot szabadíthatnak fel a bankok, ami által javulhat az eredményességük.
Szász Károly szerint most, hogy a felügyelet átalakult, újra fel kell vetni a rendelkezési jog kérdését, mert a felügyeletek szabályozó hatóságok is; az ágazati törvényeken keresztül kell megállapítani azokat a különböző tartományokat, amelyeken belül a felügyeleti rendeletalkotással rugalmasabban lehet a szabályozó funkciót gyakorolni - mondta.
A prioritások közé sorolta azt is, hogy a Pénzügyi Stabilitási Tanácson belül megszűnjön a felügyelet alárendelt szerepe. A felügyeletnek most negyedéves kockázati jelentéseit előzetesen egyeztetnie kell a tanáccsal, éves, az Országgyűlésnek készített beszámolóját is véleményezi a tanács, s kiemelt célterületeit is előzetesen meg kell tárgyalnia vele.
"Gyakorlatilag a jegybank gyámsága alatt van a felügyelet" - jelentette ki Szász Károly. "Ezen változtatni kell, mert a stabilitási tanács három egyenrangú szereplőből áll, amelyek egymással konzultálnak, együttműködnek, de úgy, hogy saját feladat- és hatáskörében mindegyik önállóan jár el".
Hangsúlyozta: a jelenlegi struktúrában a tanács és a felügyelet felelőssége kissé összemosódik akkor, ha ezekben a kérdésekben a felügyelet nem önállóan dönt. Hozzátette: az MNB monetáris politikáját sem kell egyeztetni a stabilitási tanáccsal. Vannak olyan, a függetlenséget kifejező elemek, amelyeknél veszélyes lehet egy ilyen fórum, mert beleszólási lehetőséget teremt, és csökkenti az adott intézmény felelősségét - mutatott rá.
A PSZÁF elnöke fontosnak tartja a békéltető testületek szerepének újragondolását is a pénzügyi szolgáltatások terén. Úgy látja, célszerű volna, ha a pénzügyi tárgyú szolgáltatásokkal és termékekkel kapcsolatos jogvitákat tárgyaló békéltető testületek a kereskedelmi kamarák mellől a felügyelet mellé kerülnének, megőrizve önállóságukat, mert a PSZÁF súlyánál fogva jobban elő tudná segíteni a fogyasztóvédelmi jogviták érdemi megoldását.
A fogyasztóvédelmi területen hasznosnak tartaná azt is, hogy a felügyelet együttműködjön a hatékony, országos lefedettséggel rendelkező fogyasztóvédelmi szervezetekkel annak érdekében, hogy a vidéki ügyfelek szakszerűbben tudják pénzügyi igényeiket érvényesíteni. A fogyasztóvédelmi szervezetek segíthetnének a fogyasztói panaszok megfogalmazásában, előszűrésében, a bírságpénzeket ilyen célra is fel lehetne használni - tette hozzá.
Szász Károly elmondta: a békéltető testületekkel kapcsolatos elképzelés szerbiai tapasztalatai nyomán született, ahol évekig dolgozott az OTP Bank ottani leányvállalatánál. Megjegyezte: ottani tapasztalatait a felügyeleti munkában is hasznosítani tudja.
Ismertette: Szerbiában nem burjánoztak el a devizahitelek, mert az ottani szabályozás a jövedelemigazolást, fedezettséget illetően már a válság előtt is sokkal szigorúbb volt, mint nálunk. A törlesztőrészletek kiszámításánál nem a bankok devizavételi és -eladási árfolyamait alkalmazzák, hanem a bank saját középárfolyamát, vagy a jegybanki hivatalos árfolyamot. Ez azért fontos, mert a devizavételi és -eladási árfolyamok több százalékponttal eltérnek a középárfolyamtól, 5-6 százalékponttal is megdrágíthatják a hiteleket. Az elnök szerint az elszámolás középárfolyamhoz kötésével nálunk is transzparensebbé, olcsóbbá lehetne tenni a devizahiteleket.
A pozitív adóslistáról korábban úgy vélekedett, hogy a személyes adatok védelme fontosabb, mint az az előny, ami bevezetése révén a banki kockázatkezelésben jelentkezik, ezt most is érdemes megfontolni - mondta.
A PSZÁF és az MNB összevonása Szász Károly szerint nincs napirenden.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.