Ez év elején a vezérigazgató az akkori optimista piaci előrejelzések ismeretében még úgy látta, hogy 2010-ben ismét megcélozható a 200 milliárd forint feletti árbevétel. Ez azonban szerinte ma már az eddigi piaci fejlemények tükrében nem reális célkitűzés.
A hazai leánycég a skandináv anyavállalat egyik meghatározó európai hűtő-, fagyasztóláda- és porszívógyártó bázisa. Az itteni üzemekben készülő termékek több mint 90 százalékát exportálják Nyugat- és Kelet-Európába. Utóbbi térségben tavaly különösen nagy mértékű volt a háztartási berendezések iránti kereslet visszaesése, és azóta is nehezen találnak magukra ezek a piacok. A magyarországi egységek közül ezt a helyzetet különösen a nyíregyházi üzem szenvedte meg, tavaly 23 százalékkal kellett csökkenteni a gyártást.
A piaci fejlemények nyomán azonban összességében ha szerény mértékben is, de növelhető a termelés a hazai üzemekben – mondta Takács János. Hozzátette: a tavaly még 4,9 milliós összdarabszám az idén várhatóan meghaladja az ötmilliót, de messze van még a néhány évvel korábbi 6,3 milliós csúcstól. A termelést ebben az évben eddig a jászberényi porszívóüzemben lehetett növelni, főleg a prémium termékek iránti keresletnek köszönhetően. Ennek a gyártmánykategóriának azonban az aránya az össztermelésben ma még alacsony. A folyamatos munkát a svéd anyacég más üzemeivel szemben Magyarországon nem akadályozza alkatrészhiány. Takács János ezt az évek során kiépített erős beszállítói háttérrel magyarázza. „A nálunk készülő termékek hazai tartalma meghaladja az 50 százalékot” – jelezte.
Az átlagban évi négyezer főt foglalkoztató magyarországi nagyvállalat az idén már nem kényszerül létszámleépítésre. Tavaly a nyíregyházi gyárból 95 embert küldtek el, a további hatékonyságjavítást pedig más eszközökkel érte el a vezetés. Befagyasztották a béreket, illetve mintegy 15 százalékos költségmegtakarítást eredményezett az energia- és vízfelhasználásban a környezetvédelmi program bevezetése. Ebben az évben azonban már ismét emelhették a fizetéseket, ennek átlagos mértéke 6,5 százalék volt.
A versenyképesség szempontjából a magyarországi üzemek tartják a pozíciójukat, mind a minőségi, mind a költséghatékonysági mutatókat figyelembe véve – emelte ki Takács János. Megjegyezte: további hatékonyságjavítási lehetőségek rejlenek még a vállalati folyamatok átláthatóbb irányításában, az erre kidolgozott központi projekt jelenlegi kísérleti helyszíne is Magyarország, a program élesben a jövő év elején indulhat.
A kormányváltás kapcsán – mint az egyik meghatározó hazai multinacionális cég vezetője – Takács János elmondta: üdvözlendő minden olyan intézkedés, amely elősegíti a gazdasági növekedést. Idesorolta az adó- és adminisztrációs terhek csökkentését, a korrupció visszaszorítását. Hozzátette: most már csak a konkrétumokra kell várni, reményei szerint nem sokáig. Kifejtette ugyanakkor, hogy reméli, lesz elég bölcsesség az új vezetésben, és a híresztelésekkel ellentétben mégsem akar újabb különadót kivetni a multinacionális cégek itteni érdekeltségeire. „A lépés objektív szempontok szerint rontaná az itteni termelőkapacitások versenyképességét, szubjektív szempontból pedig rossz üzenete lenne a befektetni szándékozó külföldi tőke számára” – fejtette ki a vezérigazgató.
Ukrajnai akvizíció
A svéd anyavállalat a napokban bejelentette, hogy kelet-európai gyártói jelenlétét egy ukrajnai üzem megvásárlásával is növeli. A kárpátaljai Ivano-Frankivszkban működő, jelenleg 150 főt foglalkoztató üzemben mosógépeket szerelnek össze. Mostani tulajdonosa, az olasz Antonio Merloni S.p.A. 2003-ban vette meg az egységet, és most 19 millió euróért adja tovább az Electroluxnak. Az ügylet lezárása a jövő év első negyedében várható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.