Az Állami Számvevőszék jelentésében erős kritikával illette a vagyonkezelőt, vagyontörvényt. A jogszabályok átgondolatlanságára, hiányosságára és ellentmondásaira hívták fel a figyelmet.
A számvevők szerint a döntéshozók nem fordítottak kellő mértékű erőfeszítést a hiányosságok megszüntetésére a döntési folyamatokban, ezek megmaradtak a vagyon-nyilvántartásban is.
„A döntéshozók vagyonkezeléssel kapcsolatos intézkedései esetenként nem a vagyontörvény céljait, illetve nem az állam érdekeinek elsődlegességét szolgálták, összességükben nem voltak átláthatók és kellően eredményesek. A döntéselőkészítés és a döntéshozatal folyamata lehetővé tette a szabályoktól való eltérést, a vagyongazdálkodás prioritásainak figyelmen kívül hagyását” – olvasható az ÁSZ jelentésében.
A számvevők szerint a részvényesi jogokat gyakorló pénzügyminiszterek döntései nem az állam érdekeinek elsődlegességét figyelembe véve születtek. A volt pénzügyminisztereket szakmai felelősség terheli a vagyonkezelőnél tapasztalt hiányosságok miatt, büntetőjogi felelősségüket azonban - ha van - az ügyészségnek kell megállapítania - közölte Becker Pál, az ÁSZ főigazgatója.
A döntési folyamatokat a koncepció és az átláthatóság hiánya jellemezte az ÁSZ szerint. Konkrét eseteket is megemlít az ÁSZ, ahol a nem megfelelő döntések komoly veszteséget jelentenek a magyar államnak, ide sorolták a Malév, a Bábolna és több székház ügyét.
Becker Pál, elmondta, hogy a vezérigazgató mellett az ÁSZ szerint a Vagyontanácsot is felelősség terheli a kialakult helyzetért. Az ÁSZ megállapította, hogy a pénzügyminiszter 2008-2009-ben nem vizsgálta a kialakított vagyonkezelési, intézményi rendszer működését, nem hozta meg a hibákat kiküszöbölő az átlátható és hatékony vagyongazdálkodást biztosító intézkedéseket.
Az átgondolatlan vagyonkezelési döntések miatt jelentős kár érte a magyar államot, amelynek számszerűsítése, Becker Pál szerint, ugyan még korai, annyit azonban elmondott, hogy Sukoró miatt 1,3 milliárd forint, a moszkvai kereskedelmi székház ügye miatt pedig mintegy 3,5 milliárd forintra tehető a kár.
A Malév privatizációjában kifogásolják, hogy a kiadott pénzügyminiszteri határozatok nem tették lehetővé, hogy a magyar állam beváltsa a garanciát.
A négy kiemelt székházprojektnél - MÁV, MTV, Magyar Posta, MVM - pedig az előzetes számítások alapján a várt hatékonyságjavulás nem következett be, sőt ezek többletköltséget okoztak. A számvevőszék szerint a saját tulajdonú székházak kedvezőbb megoldást jelentenek.
Példaként ismertetik: az MNV a korábban az MTV-től 6 milliárdért megvásárolt székházat 2005-ben 4,5 milliárdért értékesítette. Az MTV 2010 májusáig 16,2 milliárd bérleti díjat fizetett és a határozatlan idejű szerződés miatt 38 évig további 2,2 milliárdot fizet évente.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.