Jó szelet kapott a balatoni chartervitorlázás, azaz a vitorláskölcsönzés piaca: a korábban működő kéttucatnyi többnyire „fekete” balatoni chartervállalkozás mellett idén áprilisban indult el a tónál hat jachttal az első profi vitorlás charter cég, az EastCraft Kft. A várakozásokat felülmúló forgalom következtében a nyáron újabb hajóval kellett bővíteni a flottát. Jövőre további öt új luxusvitorlást szeretnének beszerezni, és a jelenlegi balatonlellei mellett két új telephelyet is nyitnának. A tavaszi indulás ellenére a cég árbevétele már az idén meghaladhatja a százmillió forintot.
„Az üzlet elindítására több mint 300 millió forintot költöttünk – az összeg nagy része a hat darab Jeanneau luxusvitorlás beszerzésére ment el –, a költségek meghatározó részét tulajdonosi önrészből, a maradékot CIB-lízingfinanszírozásból fedeztük. Az EastCraft Kft. egyébként százszázalékosan magyar tulajdonban van, négy magánszemély birtokolja” – engedett betekintést a cég számaiba a Világgazdaságnak Helmeczi Rozália, az EastCraft Kft. ügyvezető igazgatója. Elmondása szerint míg az előszezonban átlagosan 25 százalékos volt a vitorlásaik kihasználtsága, június elsejétől jelentősen megnövekedett az érdeklődés, és 60 százalékosra emelkedett a foglaltságuk. Bár az idei évben bővítés nem szerepelt a cég eredeti tervei között, ám mivel foglalásaik már május hónapban jelentősek voltak, egy új hajó beszerzése mellett döntöttek. S a vitorlás június végén már a vízen is volt. A teljes főszezonban közel telt házzal, a különböző javítások okozta kisesések miatt körülbelül 80 százalékos kihasználtsággal szelték a habokat a hajók, és még az utószezon heteiben is megközelítőleg 40 százalékos a foglaltság.
„Ilyenkor ősszel, főleg a hétvégi napokon, valamint pénteken nagy az érdeklődés a vitorláskölcsönzés iránt. Nyáron pedig az egész hetes hajóbérlés volt a legjellemzőbb, valamint a 2-3 napos hosszú hétvégézés. Bár a vendégek többsége magánszemély volt a főszezonban, az előzetesen vártnál jóval nagyobb volt a vállalati megrendelőink száma, akik szívesen szerveztek például vitorlázós csapatépítő tréningeket, vagy béreltek hajót az ügyfeleik vitorláztatására. Nagyon népszerűek voltak a különböző tematikus túraútvonalaink, például a bor- vagy a horgásztúra” – számolt be a tapasztalataikról a cégvezető. Szintén jellemző, hogy a vendégek leggyakrabban kapitánnyal együtt veszik ki a hajókat – akár rendelkeznek vitorlásjogosítvánnyal, akár nem –, ami a tengeri vitorlások nagy méretével is magyarázható. Szezontól és hajótól függően egyébként egy napra 45-88 ezer forint, egy teljes hétre pedig 349-470 ezer forint a bérleti díj. Helmeczi Rozália érdekességként megemlítette, hogy a nemzetközi chartertrendekkel ellentétben a magyar bérlők általában két-három héttel a bérlés előtt jelentkeznek, egyelőre ugyanis nem alakult ki a Balatonon az a szokás, hogy kihasználva az előfoglalási kedvezmények adta lehetőségeket, már a tavaszi idényben lefoglalják a hajókat, holott a bérlők jóval nagyobb kedvezményekhez juthatnának ezáltal.
Összességében eddig már több ezer vendég fordult meg az EastCraft vitorlásain, és a cég vezetője szerint a terveiket túlszárnyaló eredményekre számíthatnak az egész évet tekintve. Árbevételük meghaladhatja a százmillió forintot. A jövő évi terveikről elmondta, hogy további öt hajóval szeretnék bővíteni a flottájukat jövő tavasszal – ez szintén százmillió forintnál is nagyobb beruházást takar –, illetve a jelenlegi balatonlellei mellett két új kikötőben is megjelennének telephellyel. Az egyik biztosan Balatonfüred lesz, a másik helyszínről még nem született döntés.
A három vitorlásnál többel rendelkező társaságok száma ráadásul körülbelül csak tízre tehető.
Az EastCraft ügyvezetője szerint a piac folyamatosan konszolidálódik, elmozdulás tapasztalható a minőségi chartervitorlázás irányába, azok a cégek, amelyek ezzel a színvonallal nem veszik fel a versenyt, ügyfeleket vesztenek.
Küldetésüknek tartják, hogy minőségi változás menjen végbe a balatoni nyaralási szokásokban, és az olyan embereket is lecsalják a vízhez, akik korábban nem vitorláztak.
A három vitorlásnál többel rendelkező társaságok száma ráadásul körülbelül csak tízre tehető.
Az EastCraft ügyvezetője szerint a piac folyamatosan konszolidálódik, elmozdulás tapasztalható a minőségi chartervitorlázás irányába, azok a cégek, amelyek ezzel a színvonallal nem veszik fel a versenyt, ügyfeleket vesztenek.
Küldetésüknek tartják, hogy minőségi változás menjen végbe a balatoni nyaralási szokásokban, és az olyan embereket is lecsalják a vízhez, akik korábban nem vitorláztak.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.