BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Uniós „álmok” a vasútról

Egységes, belső akadályoktól mentes európai piacot vizionál 2050-re Siim Kallas közlekedési biztos

A teljesen egységes belső piachoz vezető lépésként értékelte a vasúti közlekedésre vonatkozó irányelvcsomagról szóló javaslatot az uniós közlekedési biztos. Siim Kallas tegnapi beszédében kifejtette, hogy versenyképes és belső akadályoktól mentes uniós vasúti piacról álmodik, amelynek 2050-ig kellene kiépülnie. A biztos – a hivatalos uniós ideológiával összhangban – elsődleges szerepet tulajdonított a magánvállalkozások és a verseny szerepének a szolgáltatási színvonal javítása kapcsán. A még pénteken bemutatott javaslatcsomag ugyanakkor többek szerint a nagy tagállamok erős lobbitevékenységének hatása alatt született.

Az európai vasúti szállítás terén még mindig uralkodó nemzetállami struktúrák elavultak, és akadályozzák a versenyképesség javulását az EU közlekedési szektorában – fogalmazott Berlinben tartott beszédében Kallas. A biztos négy alapvető ajánlást fogalmazott meg a tagállamok irányában. Először is a piaci szereplők függetlenségének fontosságát hangsúlyozta, másodszor a bürokratikus terhek leépítését szorgalmazta, harmadszor az infrastrukturális fejlesztések legalább harminc éven keresztül tartó kiszámíthatóságát sürgette, negyedszer pedig annak jelentőségére hívta fel a figyelmet, hogy a fejlesztési projektek ne legyenek se túlméretezettek, sem jelentéktelenül kis kaliberűek.

A biztos keddi beszédét megelőzően, pénteken közzétett irányelvjavaslat a társaságok erőteljesebb ellenőrzését irányozza elő, illetve azt, hogy a versenytársak is könnyebben hozzáférhessenek a nemzeti hálózatok vasúttal kapcsolatos szolgáltatásaihoz, így például a karbantartási, utastájékoztatási vagy jegykiadási létesítményekhez.

Következő lépésként Kallas még 2012 vége előtt publikálni kívánja azt az uniós jogszabályjavaslatot, amely a teherszállítás után az utasforgalom piacát is hozzáférhetővé tenné az egyes nemzeti piacokon a külföldi vetélytársak számára. Elméletileg már az áru- és a személyforgalom piacát is meg kellett volna nyitni a tagállamoknak, de a gyakorlatban csak néhány ország, így Nagy-Britannia és Németország tette meg ezt. Megfigyelők figyelmeztetnek ugyanakkor, hogy a javaslatok megjelenése után még hosszú évek telhetnek el az összes tagállam jóváhagyásáig, és ez általában csak az eredeti bizottsági elképzelés módosításával képzelhető el – emlékeztet a EuropeanVoice.

Az Európai Bizottság és az Európai Parlament berkeiben ugyanakkor nyílt titoknak számít, hogy a pénteken közzétett javaslat sokkal „puhábbra” sikeredett az eredetinél, amennyiben nem érinti érdemben a gördülőállomány és a hálózat üzemeltetésének szigorúbb szétválasztását. Ezt a helyzet ismerősei egyértelműen a német és francia állami vasút együttes lobbitevékenységére vezetik vissza, miután augusztus végén a két ország közlekedési miniszterei nyíltan megállapodtak az ilyen irányú liberalizáció együttes akadályozásában.

Az egyes területekre vonatkozó javaslatok

- A vasúttal kapcsolatos szogáltatásokhoz való jobb hozzáférés biztosítása a versenytársak teher- és utasszállító szerelvényei számára

- Az összeférhetetlenségre és a hátrányos megkülönböztetésre vonatkozó szabályok megállapítása

- A „vasúthasználati feltételek” részletesebb előírása

- A nemzeti vasúti szabályozók más hatóságoktól való kötelező függetlenítése

- A nemzeti vasúti hatóságok szabályozó hatáskörének megerősítése és a külföldi társhatóságokkal való együttműködés kötelezővé tétele

- Precízebb és intelligensebb infrastruktúra-használati díjszabás előírása

- Hosszú távú nemzeti vasútstratégiák készítésének előírása

Forrás: Európai Bizottság

- Az összeférhetetlenségre és a hátrányos megkülönböztetésre vonatkozó szabályok megállapítása

- A „vasúthasználati feltételek” részletesebb előírása

- A nemzeti vasúti szabályozók más hatóságoktól való kötelező függetlenítése

- A nemzeti vasúti hatóságok szabályozó hatáskörének megerősítése és a külföldi társhatóságokkal való együttműködés kötelezővé tétele

- Precízebb és intelligensebb infrastruktúra-használati díjszabás előírása

- Hosszú távú nemzeti vasútstratégiák készítésének előírása

Forrás: Európai Bizottság -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.