A tőzsde csütörtöki kereskedését a GM vezetői indították. A 33 dolláron kibocsátott részvény az első napi kereskedés első perceiben 35,99 dolláron, 6 százalékos pluszban állt és 34,19 dolláron, 3,6 százalékos pluszban zárt. Ezzel a GM messze alatta maradt a tíz legsikeresebb amerikai tőzsdei nyitásnak, amelyek átlagosan 9,7 százalékos első napi árfolyam-növekedést könyvelhettek el.
Az abszolút értékét tekintve azonban, a maga 20,1 milliárd dolláros bevételével, ez volt Egyesült Államok történetének második legnagyobb debütálása, a Visa két évvel ezelőtti elsődleges nyilvános forgalomba hozatala után.
A General Motors részvényeit azután vezették vissza ismét a tőzsdére, hogy a harmadik negyedévben 2 milliárd, az idei évben pedig eddig összesen 4,1 milliárd dollár nyereséget termelt, miután az elmúlt öt évben rendre veszteséges volt. A GM-ben az Egyesült Államok, Kanada és Ontario tartomány kormánya, valamint az Egyesült Autóipari Dolgozók (UAW) iparági szakszervezte szerzett többségi részesedést a segítség fejében.
A fő részvényesek most csak a pakettjük egy részétől szabadultak meg. A pénzügyminisztérium az állami tulajdonrészt 61 százaléktól 33-ra csökkentette, 11,8 milliárd dollár bevétel mellett. Ahhoz, hogy az ügyletet veszteség nélkül zárja, a kormánynak a maradék papírjait 53 dolláros árfolyamon kell eladnia.
"Az amerikai adófizető többet fog visszakapni, mint amennyit a kormányom a GM-be belefektetett" - ígérte csütörtökön Barack Obama elnök. Az UAW - amely egyébként a Chrysler törzsrészvényeiből is 68 százalékát birtokol - GM-papírjaiknak csak 34 százalékától, Kanada és Ontario pedig mindössze 20 százaléktól vált meg.
Az utóbbi hónapokban elszenvedett kudarcsorozat Obama a GM talpra állításával végre sikert tudott felmutatni és cáfolhatta azokat a bírálatokat,melyek szerint a kormányzati mentőakciók sikertelenek voltak. Az elnök hangsúlyozta, hogy egyedül ezzel a beavatkozással legkevesebb 1 millió munkahelyet sikerült megmenteni, nem is szólva arról a több milliárd dollárnyi segélyről, amit az összeomlás esetén kellett volna kifizetni.
"Mindenki téved, aki azt hiszi, hogy Mexikó vagy Kína elvégezheti helyettünk a termelést. Amerikának saját modern ipara van, amely versenyképes a világpiacon" - nyilatkozott a CNN-nek Virg Bernero, a Cadillac szülőhelye, a Michigan állambeli Lansing polgármestere. A városban 6000 GM-munkahelyet sikerült megőrizni, de GM-nek és a Chryslernek a csődből való kilábalása után az amerikai autóiparban összesen 75 ezer munkahelyet sikerült teremteni. Hat év óta először mindhárom amerikai autóipari óriás - a GM, a Chrysler és a Ford - nyereséges.
Amerika-szerte ismét emelgetni kezdték azt a Charles Erwin Wilson néhai GM-elnöknek tulajdonított mondást, miszerint "ami jó a General Motorsnak, az jó Amerikának". Wilson valójában egy kissé másként fogalmazott a legendássá vált 1953-as szenátusi meghallgatásán, miután Eisenhower elnök védelmi miniszterré nevezte ki. Amikor megkérdezték tőle, hogy a Pentagon élén tudna-e olyan döntést hozni, ami ellentétes a GM érdekeivel, igennel válaszolt. Hozzátette ugyanakkor, hogy nem tud ilyen helyzetet elképzelni.
"Mert éveken át úgy gondoltam, hogy ami jó az országnak, az jó a General Motorsnak és fordítva" - mondta. A GM akkor Amerika legnagyobb munkáltatója volt.
Bob Corker tennessee-i republikánus szenátor, aki hevesen ellenezte, hogy a bankmentő csomagból az autóipart is finanszírozzák, a The Wall Street Journalnek nyilatkozva "megelégedéssel" vette tudomásul a sikert, elismerve, hogy kormányzati beavatkozás nélkül erre nem lett volna lehetőség.
A beavatkozás az eufória ellenére is megmaradtak korábbi meggyőződésüknél.
"Még ha az állam képes is magánvállalkozásokba befektetni, nem szabad ilyet tennie. Ez a kapitalizmus perverziója" - vélekedett Jon Kyl arizonai republikánus szenátor.
A GM nagy visszatérést némileg beárnyékolta, hogy épp a tőzsdei nyitás napján a feltámasztást megálmodó Stephen Rattnert, az Obama-kormány volt "autócárját" hivatalosan megvádolták, hogy kenőpénzért szerzett megrendeléseket a New York állam nyugdíjalapjától. (Októberben egyébként bűnösnek vallotta magát az állam volt számvevője, a magyar származású Alan G. Hevesi, aki hagyta magát "megkenni", hogy a nyugdíjalapból több száz millió dolláros megrendelést hagyjon jóvá egy befektető javára.)
A Rattner vezetésével Detroitba települt kormányzati mentőcsapat rávette a GM-et, hogy nyolc autómárkájából adjon el négyet, és hogy zárjon be üzemeket és kereskedéseket. A team ugyanakkor olyan engedményekre vette rá a részvényeseket és a szakszervezetet, amelyek lehetővé tette az adósság törlesztését, GM 2009 így júliusában tiszta lappal startolhatott. Washington új menedzsmentet állított a GM élére, amit 2009 decembere és 2010 szeptembere között az AT&T volt első embere, Edward E. Whitacre irányított vezérigazgatóként. Helyére a pénzügyek és telekommunikáció világából érkezett Daniel Akerson lépett, aki az év végén átveszi Whitacre helyét az igazgatói székben is.
A GM-nek a karcsúsítás után is számos kihívással kell szembenéznie. Miközben az eladásai az amerikai piacon elmaradnak a Fordétól, s az új modellek fejlesztése a csődeljárás miatt elakadt, s a cégnek több milliárd dollárt kell beforgatnia a nyugdíjalapjába. Emellett a vezérnek, Akersonnak nincs előzetes tapasztalata egy globális vállalat irányításában. George Magliano, az IHS Automotive vezető közgazdásza szerint a cégre a "feltámadás" után így is egy új sikertörténet vár, amely azonban csak egy új gazdasági fellendülés esetén válhat valóra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.