BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kelendők az operátori márkák

Szürkeimportból is évi több százezer mobil talál gazdára – 20-25 százalékos is lehet az árelőny

Az idén összességében két és fél millió darabra tehető az újonnan eladott mobilkészülékek száma Magyarországon, ennek egyötöde már az operációs rendszerrel ellátott okos telefon – derül ki a hazai piaccal kapcsolatos első hivatalos felmérésből. Az IDC amerikai piackutató budapesti irodája által készített elemzés az idei második negyedévtől összesíti az adatokat, az első mért időszakban közel 558 ezer készülék talált gazdára. A magyarországi mobilvásárlók 85-90 százaléka még mindig a szolgáltatóktól szerzi be a telefonját, részben az egyes típusokhoz ajánlott speciális díjcsomagok, részben az eszközök támogatott ára miatt – válaszolta lapunk kérdésére Fauszt Gábor elemző. A fennmaradó 10-15 százalék tekinthető a kártyafüggetlen piacnak, de ez utóbbi szegmens árualapjának meghatározó részét képviseli a szürkeimport. Évente több százezer telefon származik ilyen nem hivatalos értékesítési csatornából, ahol a vevők 20-25 százalékkal olcsóbban juthatnak a készülékekhez.

Ami a vezető márkákat illeti, a magyar piac tükörképe a világpiaci trendnek, nálunk is Nokiából, Samsungból és LG-ből fogy a legtöbb. A koncentráltság fokát mutatja, hogy a dobogós gyártók telefonjai adják a hazai értékesítés 82 százalékát, rajtuk kívül még a Sony Ericsson és az Apple fér bele az ötös fogatba. A piac egyik legdinamikusabban növekvő szegmensét képviselik viszont már az operátorok saját márkás telefonjai is, ezek részesedése ma még négy százalék, de az előzetes adatok alapján a most zárult harmadik negyedévben már meghaladja a 7 százalékot is.

A piackutató előrejelzései szerint az okos telefonok kategóriájában, ahol ma még ugyancsak a Nokia a piacvezető, jövőre a trónfosztás sem kizárt, akkora a kereslet az iPhone-ok iránt. A tendenciát erősítheti, hogy az év végétől már nemcsak az eddig kizárólagosságot élvező T-Mobile forgalmazhatja az alma logójú telefonokat, hanem a Vodafone és a Telenor is. Az okosok élbolyába még beleszólhatnak a Microsoft új mobiloperációs rendszerével (WP7) ellátott modellek is, a BlackBerryt viszont egyelőre főként üzleti felhasználók vásárolják – mondta Fauszt Gábor.

Úgy véli, a távközlési ágazatra kivetett válságadó első körben biztosan nem befolyásolja a szolgáltatók készüléktámogatási stratégiáját. Erre ugyanis a jövőben is kellő ügyfélmegtartó eszközként tekintenek az operátorok. Amúgy az utóbbi években már főként csak a havidíjas ügyfelek élvezhetik a telefonokra nyújtott változatos formájú árkedvezményeket, a feltöltőkártyásoknak ajánlott modellek legfeljebb 5-10 százalékkal olcsóbbak a kártyafüggetlen értékesítésnél. A technológiai fejlettségi szintet tekintve az újonnan eladott készülékeknek még mindig a 15 százaléka sorolható a legalsó, második generációs (2G) kategóriába. Közel 51 százalék azoknak az aránya, amelyek „belépő” szinten (2,5G, EDGE) alkalmasak mobilinternetezésre, míg a széles sávú mobilnetet képviselő harmadik generáció (3G) adja a fennmaradó egyharmadot.

Vélemény

Király István

vezérigazgató-helyettes, Magyar Telekom

Az újonnan vett készülékeknek már a 20 százaléka okos telefon. A teljes előfizetői bázist nézve az e készülékeket használók többsége még üzleti előfizető, az új vásárlásoknál viszont már egyre több a lakossági ügyfél. A készülékek ártámogatásánál a fókusz egyértelműen az okos telefonoké. Ennél a kategóriánál még kell ez a fajta vásárlásösztönző eszköz.

Podhorányi László

vezérigazgató-helyettes, Vodafone

Készülékstratégiánk legfőbb eleme, hogy abban az okos telefonok mind nagyobb hangsúlyt kapjanak a növekvő ügyféligények és az ezeken a készülékeken futtatható alkalmazások egyre szélesebb köre miatt. Mellettük hangsúlyosan jelennek meg a saját márkás eszközök is, amelyek árban verhetetlenek.

Ketil Sandvand,

marketingigazgató, Telenor

Az elmúlt fél évben tudatosan bővítettük készülékportfóliónkat okos telefonokkal, jelenleg nyolc különböző modellt kínálunk, Android platformmal. Ügyfeleinket a 3G használatára ösztönözzük, ezért újabb csereakciókat indítunk, amelyek keretében az ügyfelek 10 ezer forint jóváírást kapnak, ha leadják régi 2G-s készüléküket és helyette új 3G-képes telefont vásárolnak.

vezérigazgató-helyettes, Magyar Telekom

Az újonnan vett készülékeknek már a 20 százaléka okos telefon. A teljes előfizetői bázist nézve az e készülékeket használók többsége még üzleti előfizető, az új vásárlásoknál viszont már egyre több a lakossági ügyfél. A készülékek ártámogatásánál a fókusz egyértelműen az okos telefonoké. Ennél a kategóriánál még kell ez a fajta vásárlásösztönző eszköz.

Podhorányi László

vezérigazgató-helyettes, Vodafone

Készülékstratégiánk legfőbb eleme, hogy abban az okos telefonok mind nagyobb hangsúlyt kapjanak a növekvő ügyféligények és az ezeken a készülékeken futtatható alkalmazások egyre szélesebb köre miatt. Mellettük hangsúlyosan jelennek meg a saját márkás eszközök is, amelyek árban verhetetlenek.

Ketil Sandvand,

marketingigazgató, Telenor

Az elmúlt fél évben tudatosan bővítettük készülékportfóliónkat okos telefonokkal, jelenleg nyolc különböző modellt kínálunk, Android platformmal. Ügyfeleinket a 3G használatára ösztönözzük, ezért újabb csereakciókat indítunk, amelyek keretében az ügyfelek 10 ezer forint jóváírást kapnak, ha leadják régi 2G-s készüléküket és helyette új 3G-képes telefont vásárolnak.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.