Pálvölgyi Mátyás, a Generali elnök-vezérigazgatója szerint ezek az intézkedések eleinte gondot okoztak. „Először meg kell ismertetni a lakossággal a helyzetet, és meg kell értetni vele, hogy intézkednie kell a hosszú távú jövőjével kapcsolatban” – közölte Pálvölgyi.
„A biztosítók nagy örömmel finanszírozzák a költségvetést a magánnyugdíjpénztárakon keresztül, hiszen ez lehetőséget jelent a biztosítók számára” – mondta Kovács Zsolt, az ING elnök-vezérigazgatója. Az viszont még nem világos, hogyan fognak az emberek ráébredni arra, hogy az öngondoskodásra szükség van, ez a személyes értékesítők feladata – mondja az ING első embere. Kovács viszont – ellentétben Kisbenedekkel – úgy véli, nem az egyszeri díjas piacon kellene próbálkozni, hanem a rendszeres díjasokkal, ezeket kellene támogatnia a kormányzati intézkedéseknek is.
„A nyugdíjkérdés nagyságrendje sokkal nagyobb, mint amiről beszélünk” – mondja Kozek András, az Allianz vezérigazgató-helyettese, aki szerint épp ezért is a rendszeres díjas megtakarításokra szükség van. A változások viszont elbizonytalanítják az embereket – hívta fel a figyelmet Kozek. Így történt ez a magánnyugdíj-pénztári rendszer megváltoztatásakor is, amely az önkéntes kasszák ügyfeleit is elbizonytalanította. A magánnyugdíjpénzek visszaadása után a GDP-arányos megtakarítások nagy mértékben vissza fognak esni, a hosszú távú megtakarítások hiányoznak az országból. Egy magas megtakarításokkal rendelkező ország külső sebezhetősége viszont alacsonyabb, ezért helyre kellene állítani a bizalmat.
„Az egyszeri díjas piacot a rövid távú gondolkodás, az aktuális jogszabályok mozgatják” – mondta Zsoldos Miklós, az Union elnök-vezérigazgatója. Az Unionnál is tapasztalják, hogy vagyonok hagyják el az országot, az emberek nagyobb biztonságban érzik a pénzüket külföldön.
„A válság után visszaesett a biztosítási piac, és a különadó is kellemetlenül érintette a biztosítókat” – mondta Járai Zsigmond, a CIG Pannónia felügyelőbizottságának elnöke. Jót tehet viszont, ha mindez stabilizálja a gazdaságot. A Pannónia mellett az MNB fb-elnökeként is dolgozó Járai szerint jó pályára állt a gazdaság, pozitív lehetőséget nyitottak a biztosítók előtt a mikrogazdasági intézkedések is.
A pénzügyi intézményekről szóló különadóról Járainak az a véleménye, hogy a szektor szégyenletesen leszerepelt a lobbizás során. Minden biztosító a saját érdekeit nézte ahelyett, hogy a szektor összefogott volna. Pálvölgyi szerint a különadó – mivel a biztosítóknak eredményt kell elérni – korlátozta a piaci szereplők lehetőségeit a fejlesztések terén.
Kovács Zsolt – aki egyúttal a Mabisz elnökségében is helyet foglal – Járaira reagálva elmondta, a biztosítók képviselete ugyan nem volt elég hatékony, de a kivetett közteher felosztásával a piaci szereplők nagy része elégedett volt végül. A biztosítók relatíve nagyobb terhet vállaltak, mint a bankok, hiszen ennek a szektornak a nyereségessége sokkal jobban csökkent, mint a bankoké. „Egy unit linked eszközalap és egy normál befektetési alap adóterhelése között 35-szörös a különbség” – hívta fel a figyelmet Kozek, aki szerint, ha marad a magas arányú különadó, ez az ügyfeleknél díjnövekedést eredményez majd, és piaci koncentrációhoz vezethet.
„A tőke a bizonytalanság elől menekül, a magyarországi biztosítók vezetői a tulajdonosok felé csak azt tudták ismételgetni a különadóval kapcsolatban, hogy „nem tudom”” – mondta Zsoldos. Nem tudták, mennyi lesz, meddig tart, mi lesz vele. A szakember szerint lehetne sokkal jobban is együttműködni a biztosítókkal, például megnyitni az egészségbiztosítási szektort, ami több hozzájárulást biztosíthatna az államháztartás számára.
Vereczki András, az Aegon Magyarország Biztosító Zrt. vezérigazgató-helyettese a konferencián az évek óta fokozódó katasztrófa kockázatok elkerülése érdekében állami szerepvállalást sürget. Az időjárással összefüggő katasztrófák által okozott kár 1950 óta fokozatosan növekszik, amelyet részben magyaráz, hogy a demográfiai robbanás következtében a katasztrófák által veszélyeztetett területek is egyre jobban benépesülnek.
Tavaly a viharok és árvizek Vereczki becslése szerint összesen százmilliárd forint kárt okozott országszerte, ebből a lakóingatlanokat 32 milliárd, a lakosságot összesen 40 milliárd forint veszteség érintette.
A rendelkezésre álló adatok szerint Magyarországon szinte minden természeti katasztrófa létrehoz olyan - úgynevezett „excess of loss” – veszteségeket, melyekre nincs fedezet. Ennek magyarázata, hogy a drámaian növekvő kockázatok ellenére Magyarorzágon még mindig jelentős a nem biztosított ingatlanok aránya, különösen az árvízveszélynek leginkább kitett területeken. Az alulbiztosítottságot jól jellemzi, hogy országosan a biztosítással rendelkező lakások aránya még mindig csupán 72 százalékos.
A növekvő katasztrófakockázatra a vezérigazgató-helyettes szerint a lakosság mellett a biztosítóknak is reagálniuk kell, akár speciális katasztrófa-termékek kifejlesztésével, akár a szolgáltatási és piaci verseny erősítésével, a biztosítottsági arány növelésével. A túlzott, nem biztosítható kockázatok esetében megkerülhetetlen az állam szerepvállalása, amelyre jó kezdeményezés volt az árvíz által veszélyeztetett területeken élők védelmére létrehozott Wesselényi Alap elindítása 2003 decemberében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.