Csaknem négyszáz zöld csőben több millió, szabad szemmel láthatatlan algával és a közeli cementüzemből mellék temékként vezetéken érkező szén-dioxid elegyével próbálnak az olajat helyettesítő üzemanyagot előállítani, amelyet kék petróleumnak neveztek el.
A projekt egyelőre kísérleti stádiumban van, bár a kutatók már öt éve dolgoznak a Bio Fuel System (BFS) vállalkozás kereteiben. Az egyik vezető kutató szerint azokat a biológiai hatásokat próbálják laboratóriumi keretek között megvalósítani, amelyek millió évvel ezelőtt működtek a Földön, amikor a fitoplanktonból olaj lett.
Az algákat csőben elegyítik a szén-dioxiddal, amelyből így először biomassza, majd bioolaj jön létre. A kutatók szerint az anyag nagy előnye, hogy olyan szén-dioxidot fogyaszt, amely egyébként a légkörbe jutna.
A BFS elnöke szerint még további öt-tíz évre lesz szüksége a kutatóknak arra, hogy a nagyüzemi termelést el tudják indítani. A tervek szerint a spanyolországihoz hasonló kutatóbázist hoznak létre a portugál Madeirán is. A jelenlegi bázison napi 1,25 millió hordó bioolajat tudnak előállítani, amely nagyjából megfelel Irak egy napi exportjának.
A BFS-hez hasonló kísérletet végez Németországban egy svéd energiacsoport. A Vattenfall tavaly egy kísérleti projektet indítottak egy széntüzelésű erőműben, hogy az ott termelődött szén-dioxidot algával való elegyítésével üzemanyagot hozzanak létre. Az amerikai ExxonMobil, a világ legnagyobb olajtársasága 600 millió dollárt ölt már az algából készíthető üzemanyag kutatásába.
Elsősorban a légitársaságok mutatnak érdeklődést a projektek iránt, annak reményében, hogy a hagyományos, egyre nagyobb költségtényezőt jelentő kerozint helyettesíteni tudják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.